Temel Eğitim Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Fen Temalı Bilgi Veren Resimli Çocuk Kitaplarının Fen Öğrenmedeki Önemi(Trakya Üniversitesi, 2021) Günşen, Gülşah; Uyanık, GüldenOkul öncesi fen eğitiminde fen temalı bilgi veren resimli çocuk kitapları, bilimsel bilgilerin kazandırılmasında ve bilimsel süreç becerilerinin geliştirilmesinde oldukça önemlidir. Ulusal ve uluslararası alan yazında yapılmış olan araştırmalar okul öncesi öğretmenlerinin fene karşı ön yargılı ve düşük öz-yeterlik inancına sahip olduklarını, fen kavram bilgilerinin yeterli düzeyde olmadığını göstermektedir. Bu noktada okul öncesi dönem fen eğitiminde fen temalı bilgi veren resimli çocuk kitapları gerek çocukların gerekse de okul öncesi öğretmenlerinin ve ailelerin kullanabilecekleri en temel kaynaklardan biridir. Bu çalışmanın amacı bu türdeki kitapların öyküleştirilmiş ve doğrudan bilgi veren türlerini okul öncesi fen eğitimine yönelik yayınlanmış uluslararası fen içerik standartları doğrultusunda tanıtmak ve alan yazında bilim resimlemesi olarak adlandırılan resimleme özellikleri çerçevesinde örneklendirerek, eğitim sürecinde nasıl kullanılabileceğine yönelik önerilerde bulunmaktır. Alan yazın incelendiğinde ülkemizde bu konu hakkında yapılmış herhangi bir çalışmaya rastlanamadığı için yapılan bu çalışmanın okul öncesi öğretmenlerine, ailelere ve alanda çalışan uzmanlara ışık tutacağı düşünülmektedir.Öğe Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutumları ile Derse Katılım Düzeyleri Arasındaki İlişki(Trakya Üniversitesi, 2019) Vural, LeventBu araştırmada öğretmenadaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ve derse katılımdüzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın katılımcıları 2017-2018 yılındaTrakya Üniversitesi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi ve Zonguldak KaraelmasÜniversitesine devam eden özel eğitim ve zihin engelliler bölümünde okuyanyaklaşık 446 öğrencidir. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre öğretmen adaylarının mesleğe yönelik olarak “yüksek”düzeyde tutuma sahip oldukları ve derslere “yüksek” düzeyde katılımgösterdikleri görülmüştür. Kadın öğretmen adayların erkek adaylara göre dahayüksek oranda tutum ve derslere katılımda bulundukları söylenebilir. Öğretmenadaylarının derse katılımları cinsiyete göre anlamlı bir farklılıkgöstermezken, bölüm, alanda çalışmak isteme ve sınıf değişkenlerine göreanlamlı farklılıklar görülmüştür. Adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkintutumları kimi değişkenler açısından karşılaştırıldığında ise cinsiyettekadınlar, bölümler arasında özel eğitim ve mezun olduktan sonra meslekteçalışmak isteyenlerin lehine anlamlı farklılıklar gözlemlenmiştir. Sınıflararasında da 1.sınıflar lehine diğer sınıflarla arasında anlamlı bir farklılıkbulunmuştur. Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumları ilederse katılım düzeyleri arasında anlamlı düzeyde r=.502 oranında yüksek düzeybir ilişki gözlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarında derse ilişkin tutum, dersekatılım düzeyini tek başına %25 oranında yordayabilmektedir.Öğe Engelli Kadınlarla Gerçekleştirilen Bir Grupla Psikolojik Danışma Uygulaması: Edirne İli Örneği1(Trakya Üniversitesi, 2019) Donat Bacıoğlu, Seda; Pehlivan, SemraPeople with disabilitieslive a life that is harder than other parts of society because of a number ofphysical, psychological or social factors. Women with disabilities have boththe difficulties of being “disabled” and “women”. The difficulties of being adisabled person and the expectations of the society cause the woman to beunhappy due to her disability and have difficulty accepting this situation.Therefore, psychological support to these individuals who have problems is veryimportant in terms of mental health of the society. Psychological assistanceservices can be individual or group oriented. The aim of the study is toexamine the quality of life of physically disabled women participating in groupcounseling and their opinions about group counseling process. As a researchdesign, one-group post-test model was used. Quantitative and qualitative datacollection tools were used in the study. The data were analyzed by descriptiveanalysis. In the evaluation of the results, frequency (f) and percentage (%)values are used and also direct quotations are given. The findings werediscussed in the light of the related literature.Öğe Öğretmenlerin Özyeterlilik Algılarının Çevrimiçi Öğrenmeye Yönelik Hazırbulunuşlulukları ile İlişkisi(Trakya Üniversitesi, 2018) Bülbül, Tuncer; Yordam, Mehmet FatihThe purpose of this study is to examine the relationship betweenteachers’ self-efficacy sense and their level of readiness for online learning.The research is in relational screening model. The sample of the study consistsof 397 teachers at different districts and center of Bursa during the Academicyear of 2016-2017. To determine teachers’ self-efficacy sense, “Teacher SelfEfficacy Scale”, to determine their level of readiness for online learning,“Readiness for Online Learning Scale” were used. The research findings showthat there is a positive relationship between self-efficacy senses andreadiness for online learning levels. Senses of teachers’ self-efficacy variesaccording to the age variable for total self-efficacy attitude with discipline,during the education and classroom management sub-dimensions. Accordingto the gender variable only classroom management sub-dimension varies for thelevels of teachers’ self-efficacy senses. Senses of teachers’ self-efficacyvaries according to the period of service variable for total self-efficacyattitude with discipline, during the education and classroom managementsub-dimensions. Teachers’ readiness for online learning levels vary accordingto the age variable for only computer/internet efficacy sub-dimension.According to the gender variable only computer/internet efficacy sub-dimensionvaries for teachers’ readiness for online learning levels. Teachers’ readinessfor online learning levels vary according to the period of service variable forcomputer/internet efficacy, control of learner and online communicationsub-dimensions.Öğe Öğretmenlerin Kaynaştırmaya İlişkin Tutumlarının İncelenmesi(Trakya Üniversitesi, 2013) Fazlıoğlu, Yeşim; Doğan, Mustafa KemalThe purpose of this descriptive study is to investigate teachers' attitudes towards inclusion using simple random sampling. The class teachers and the branch teachers at the primary and the secondary schools at the centre of the city of Edirne were the subjects of the study. One hundred teachers from 14 primary and secondary state schools were sampled. The 14 schools in the study were selected from neighbourhoods with different social and economic backgrounds. Simple random sampling method was used for determining the sample. A questionnaire of personal information and attitude scale for inclusion, which were prepared by the researcher herself, were used to determine personal characteristics of teachers and their attitudes towards inclusion. Independent sample t test and Kruskal Wallis-H test were used for statistical analysis. The results indicated that attitudes of teachers towards inclusion were affected by age and teaching branch. Teachers opted positively towards inclusion with increasing age and professional experience. Class teachers took more positive attitude towards inclusion than branch teachersÖğe 6, 7 ve 8. Sınıf Üstün Yetenekli Öğrencilerin Mükemmeliyetçilik Düzeylerinin Belirlenmesi(Trakya Üniversitesi, 2014) Kahraman, Süleyman; Bulut Pedük, ŞenayIn this study, positive and negative perfectionism characteristics of 181, 6-7-8th grade gifted students were investigated accordind to some variables. The design of the research is descriptive survey study. In order to collect data. Positive Negative Perfectionism Scale (Kırdök, 2004) and personal information form were used. In research, to analyze the data, independent sample t-test and ANOVA were used for parametric distributions. In cases which ANOVA analysis is significant, for homogeneous analysis LSD test; otherwise Tamhane’s T2- test, for non-parametric distribution Kruskal Wallis Htest test was used. According to the findings of the research, female students' level of positive perfectionism seemed to be higher than male students (p lt; .05). In negative perfectionism, it is found that gender is not significant factor (p gt; .05). According to findings about perfectionism age and grade, it is found that as age and grade level decrease, positive perfectionism increase (p lt; .001). Accordingly, as age and grade level increase, negative perfectionism increase (p lt; .01). According to findings about perfectionism and parent education level, it is found that, mother education level is not significant in positive and negative perfectionism (p gt; .05). Father education level is insignificant in positive perfectionism but significant in negative perfectionism (p gt; .05). Further discussions were made and some suggestions were given.Öğe Engelli Çocuğa Sahip Ailelerin Yaşam Kalitesinin İncelenmesi(Trakya Üniversitesi, 2015) Canarslan, Harun; Ahmetoğlu, EmineThe aim of this study is to research the quality of life of families having disabled children and to determine the factors that affect quality of their lives. A total of 311 parents with disabled children who attend special education-rehabilitation programs in Edirne were included in this study. In the study, “Demographic Information Form”, which was prepared by the researchers, was used to receive some demographic information about disabled children and their families. “The World Health Organization Quality of Life (WHOQOLBref)” was another scale used in the study in order to measure the quality of life of parents. T- Test (if the groups are two) and One-way Anova (if the groups are three or more) were used in the analysis of the data collected under the SPSS-17 program. In order to find the differences between data, LSD Test was used. The results show that the average total scores of life quality of parents having disabled students is found in different fields such as physical field [13.67 ± 2.92], mental field [13.35 ± 2.94], social field [13.04 ± 3.56], and environmental field [12.49 ± 2.66]. Moreover, all dimensions, that are being a parent, being paid fee on account of having disabled children, being supported by someone in the family and the family’s level of income, of the scale named WHOQOL-Bref are found significantly importantÖğe Türkü: Sosyal Bilgiler Öğretiminde Yeni Bir Yaklaşım(Trakya Üniversitesi, 2014) Sidekli, Sabri; Coşkun, İbrahimBu araştırmanın amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin Sosyal Bilgiler konularını öğrenmede “Türkü” destekli öğretimin ve öğrenmenin etkisini belirlemektir. Bu çalışma 2012-2013 Eğitim – Öğretim yılı bahar döneminde Muğla İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı bir merkez ilkokulunda 4. Sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Araştırmaya toplam 67 öğrenci katılmıştır. Bunlardan 34’ü deney grubu, 33’ü ise kontrol grubudur. Araştırmada 4 seçenekli çoktan seçmeli 20 maddeden oluşan akademik başarı testi kullanılmıştır. Araştırmada uygulama süreci 4 hafta ile sınırlandırılmıştır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler dersinde Türkü destekli etkinliklerle öğretim yapılan deney grubundaki öğrencilerin lehine kontrol grubuna göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara göre deney grubundaki öğrencilerin daha başarılı olduğu sonucuna varılmıştırÖğe Erken Çocukluk Döneminde Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Becerilerinin Ölçülmesi(Trakya Üniversitesi, 2021) Ahmetoğlu, Emine; Akşin Yavuz, Ezgi; Acar, İbrahimThe purpose of the current study is to evaluate preschoolers’ Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) skills. In line with this purpose, reliability and validity examination of the C-PALLS+STEM Science, Technology, and Engineering Scale (STE) and Mathematics Scales (MS). A total of 279 preschoolers (138 girls and 141 boys) aged 48-74 months (M= 58,49, Ss= 8,37) in Central District of Edirne participated in the study. Demographics Form and adapted versions of the Science, Technology and Engineering /STE) and Mathematics skills (MS) measures were used. The scales were adapted to Turkish in terms of language and cultural perspectives. The validity of scales was examined through Confirmatory Factor Analysis and distinction between Upper and Lower 27% of Groups. McDonald’s Omega was used to assess the internal reliability of the scales. Internal consistency for STES and MS were ? = .83 and ? = .92, respectively. Based on the results of the current study, it would be said that both scales could be used with preschool-aged children.Öğe Özel Eğitimde Montessori Metodunun Kullanımı(Trakya Üniversitesi, 2020) İlhan Ildız, Gökçen; Fazlıoğlu, YeşimMaria Montessori, yirminci yüzyıleğitimindeki en önemli figürlerden biri olarak kabul edilmektedir. Tıp eğitimialan Montessori, araştırmaları sırasında engelli çocuklarla karşılaşarakçalışmalarında bu çocukların eğitimine ağırlık vermiştir. Uygun yaklaşımlarlaengelli çocukların eğitilebileceğine inanan Montessori; Itart ve Seguin’in engelliçocuklarla yaptıkları çalışmaları inceleyerek kendi eğitim materyallerinigeliştirmiştir. Materyallerin sunumlarına ve çocuklara sunulan eğitim ortamınınengelli çocukların ihtiyaçlarına hitap etmesini, ilgilerini çekmesini ve onları motiveetmesini temel alan Montessori geliştirdiği materyallerle engelli çocuklarlauygulamalar yapmış ve bu çocukların ihtiyaçları doğrultusunda materyallerindedeğişiklikler yaparak sistematik bir şekilde çalışmıştır. Çalışmaları sonucundaengelli çocukların beklediğinin çok ötesine ilerleme kaydettiğini farketmiştir. Kendi adını verdiği eğitim metodunu geliştiren Montessori döneminşartları nedeniyle normal gelişim gösteren çocukların eğitimine yönelerekçalışmalarına devam etmiştir; fakat Montessori’nin ilk özel eğitimcilerdeolduğu araştırmacılar tarafından kabul edilmektedir. Montessori eğitimmetodunun bireysel eğitim, çocukların kendi hızıyla ilerlemesi, duyu temellimateryaller kullanılması gibi temel ilkeleri özel eğitimin müfredatınagirmiştir. Montessori eğitim metodu ülkemizde ve dünyada halen kullanılmayadevam edilmektedir. Metot ülkemizde normal gelişim gösteren çocuklarıneğitimlerinde kullanılırken, yurt dışında özel gereksinimli çocuklarıneğitimlerinde de kullanıldığı literatür incelendiğinde ortaya çıkmaktadır.Otizm, dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu, öğrenme güçlüğü, fizikselengel, işitme ve görme bozuklukları, Montessori eğitim metodunun eğitimleriiçin kullanıldığı engel gruplarının içerisinde yer almaktadır. Bu çalışmadaMontessori eğitim metodu özel eğitim çerçevesinde ele alınmış, çeşitli engelgruplarında metodun kullanılabilirliği irdelenmiştir. Çalışmanın yerliliteratürdeki bu açıklığı gidereceği ve yerli literatüre yeni bir bakış açısıkazandıracağı beklenmektedir.Öğe Otizmli Öğrencilere Kendini Tanıtma Becerisinin Öğretiminde Videoyla Model Olmanın Etkililiği(Trakya Üniversitesi, 2018) Çetrez Arıcan, Galibiye; Fazlıoğlu, Yeşim; Tezcan, SelenChildrengenerally learn social skills by observing their friends, their families andtaking them as a model. But for autistic children, these stituation isn’tgenerally the same. Autistic children cannot learn the skills by taking theirfriends and families as models and observing as they have poor socialinteraction skills. For this reason, teaching social skills to autisticchildren and supporting them to use these social skills on different people andplaces is needed. In this study, theeffectiveness of using video modelling in teaching self-introduction skills tostudents with autism is aimed. In the study, multiple probe design acrosssubjects is carried among the single subject research model. Theparticipants of this study are two autistic boys at the ages of 17 and 18. Atthe end of the study, it was found that the first student,succeded at learningself-introduction skills at the end of video modelling and in addition to this,he continued to self-introduct after teaching period and generalizing to usethis skill on different people and in different places. On the other hand, the secondstudent, also succeded at learning self-introduction skill at the end of videomodelling period, but he couldn’t generalise it on different people and indifferent places. Moreover, teaching these social skills to autistic childrenwas found to be useful by the families and teachers.Öğe Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Mezunu Öğretmenlerin Program Değerlendirmesi(Trakya Üniversitesi, 2007) Vural, LeventThe aim of this study is to get the opinions of the students who graduated from University of Trakya Faculty of Education Department of Elementary Education about the program of classroom teacher training. This study was performed by the graduated students and the teachers who are still teaching and graduated from university between 1998-2004 with the point that the students in the system will not be satisfactorily evaluate the program of classroom teacher training. As a result of the research, there was a significant difference in the opinions of the teachers according to sexuality and year of duty. And also it was seen that teachers came across some diffuculties in official writings, classroom managment, language problem, guidance, lack of application and cultural differences.Öğe Okul Yöneticilerinin Yenilik Yönetimine İlişkin Yeterlik İnançları(Trakya Üniversitesi, 2012) Bülbül, TuncerThe aim of this study is specifying the efficacy beliefs of school managersregarding innovation management. Data were acquired from 263 school managersworked in 94 primary and secondary education institutions in Kırklareli and itscounties during the second term of 2010-2011 education year. The opinions of themanagers in the study related to’ Innovation Management Efficacy’ total and wholesub-dimensions correspond to the level of ‘Totally Agree’. While there is nomeaningful difference between the opinions of the managers in the study related to’Innovation Management Efficacy’’ total and whole sub-dimensions according to gender and education level, the differences in total point of “Project Management’’ and “Innovation Management Efficacy’ according to level are meaningful.Öğe Sınıf Öğretmenlerinin Türkçe Dersinde Ölçme Değerlendirme Yöntemi Olarak Dikte Çalışmasından Yararlanma Durumları(Trakya Üniversitesi, 2013) Coşkun, İbrahim; Taşkaya, Serdarhan Musa; Bal, TurgutIn educational activities, to determine whether or not the aim is reached, whether or not to gain the skills needed occur, and to what extent it was achieved reveal via assessment and evaluation. The case emerging as a consequence of assessment and evaluation is the most important indicator in considering the state of student and teacher. Assessment and evaluation have also major importance in the course Turkish. Because, even if the way the courses are treated and the subjects take place in the program, the teacher should treat the subjects and pass to the new subjects, considering the state of class. The teacher’s determining the level of student is important from this point of view. In the course Turkish, various methods of assessment and evaluation are utilized. Those most often used among these are written and oral exams in multiple choices. These sorts are also frequently used in the other courses. The course Turkish has the methods of assessment and evaluation specific to it. In the course Turkish, one of the methods in assessment and evaluation is also dictation. Dictation is a name given to the studies used for writing correctly. What is said or listened to Dictation is also a method of assessment and evaluation. The exercises on dictation are very important in terms of being able to understand what is listened to, and to write correctly. When time and place is suitable, these exercises should be given place and used in the class as sort of exam. However, althoughdictation exercises are often carried out in the class, it is not sufficiently known how it is applied as a method of assessment and evaluation by the primary school’s teachers. This study aiming at presenting the cases of making use of dictation exercises of the primary school’s teachers as a method of assessment and evaluation is designed in the sort of survey. The study was carried out with 30 primary school’s teachers serving in the province Konya. The data of study were collected via open ended questionnaire developed by the researchers. Since the titles were earlier determined, the data collected were analyzed by the method of descriptive analysis. In the study, it was concluded that the primary school’s teachers defined the dictation as being written by the students the text read or what are said; that they often used the exercises of dictation in developing the writing skills; and that they utilized the dictation in the course Turkish as a method of assessment and evaluation: The primary school’s teachers often use the dictation exercises, particularly, to teach read-write in the first classes, and to see whether or not the rules of spelling and grammar are complied with in upper classes. And some participants suggested that they carried out dictation exercises to develop the skills of students to understand and listen to. In the study, it was concluded that the dictation in the course Turkish was applied in the way that the text read by the teacher was written by the students. As a result of research, it was proposed for the primary school’s teachers to use the dictation exercises on various purposes and more often in the courses TurkishÖğe Okul Öncesi Öğretmenlerinin Erken Çocukluk Eğitiminde Uygulanan Farklı Yaklaşımlar Hakkındaki Bilişsel Haritaları(Trakya Üniversitesi, 2019) Zembat, Rengin; Günşen, Gülşah; Gök Çolak, FerideBu araştırmanın amacı, okulöncesi öğretmenlerinin okul öncesi eğitimi şekillendiren düşünürler ve onlarıntemsil ettiği yaklaşımlar hakkındaki görüşlerinin ortaya çıkarılmasıdır.Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim çalışması kullanılmıştır.Araştırmada okul öncesi öğretmenleriningörüşlerini yansıtmak amacıyla bilişsel harita yöntemi kullanılmıştır. AraştırmayaEdirne il merkezinde bulunan Millî Eğitim Bakanlığına bağlı anaokullarındagörev yapmakta olan gönüllü 20 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Veri toplamaaracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilmiş yarı yapılandırılmış görüşmeformu kullanılmıştır. Görüşmeformundan elde edilen veriler katılımcıların bilişsel haritalarını oluşturmaküzere analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre okul öncesi öğretmenlerininokul öncesi eğitimi şekillendiren düşünürler hakkında en çok Froebel ve Montessori hakkında bilgi sahibi oldukları, okul öncesiöğretmenlerinin en çok MontessoriYaklaşımı hakkında bilgi sahibi oldukları ve sınıf içi etkinliklerinde daha çok Montessori, Reggio Emillia ve HighScope Yaklaşımları’ndan yararlandıkları tespit edilmiştir.Öğe Sınıf Öğretmenliği Programına Kayıtlı Öğrencilerin Lisans Programına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi(Trakya Üniversitesi, 2006) Vural, LeventThe aim of the present study is to identify the considerations of the 4th grade Primary Education Department students on the teacher training program. 300 4th grade Primary Education Department students in 6 sections constitute the population and 150 students in 3 sections chosen in terms of “random sampling” constitute the sample of the study. The results of the statistical analysis show that the considerations of the students about the classroom teacher training program did not reveal any significant differences in terms of sex, the high school they graduated from and the place they grew upÖğe Otizmli Kaynaştırma/Bütünleştirme Öğrencisine Yönelik His, Tutum ve Görüşler Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(Trakya Üniversitesi, 2019) Ahmetoğlu, Emine; Burak, Yakup; Acar, İbrahim HakkıBu çalışmada, Segall (2011) tarafından sınıföğretmenlerinin Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocukların yerleştirilmesi vekaynaştırılmasına/bütünleştirilmesine yönelik görüşlerini belirlemek amacıylageliştirilen Yerleştirme ve Hizmet Anketi’nin “Otizm Spektrum Bozukluğu OlanKaynaştırma/Bütünleştirme Öğrencisine Yönelik His, Tutum ve Görüşler Ölçeği(OKHTÖ)” olarak adlandırılan dördüncü bölümünü Türkçeye uyarlamak, geçerlik vegüvenirlik analizlerini yapmak amaçlanmıştır. Araştırma verileri 2016-2017eğitim-öğretim yılında Tekirdağ ve Edirne İl Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı bulunandevlet/özel 85 ilkokulda görev yapan 231 sınıf öğretmeninden (153 kadın ve 66erkek) toplanmıştır. Çalışma bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin yaş aralığının24-60 yaş arasında değişmektedir. Ayrıca öğretmenlerin 91’inin sınıflarındakaynaştırma bütünleştirme eğitimine dâhil edilen öğrencinin olduğu, 128’ininise olmadığı belirlenmiştir. Age of elementary school teachers ranged from 24 to 60years. A total of 91 teachers reported that they had mainstreaming/inclusionstudents in their classrooms, while 128 of them reported that they did not havemainstreaming/inclusion students in their classrooms. Çalışmada veri toplama aracı olarak sınıföğretmenlerinin kaynaştırma bütünleştirme öğrencilerine ilişkin hisleri, tutumve görüşlerini belirlemek amacıyla OKHTÖ ve sınıf öğretmenlerin kişiselbilgilerinin toplanması amacıyla GenelBilgi Formu kullanılmıştır. OKHTÖ Ölçeğinin geçerlik analizi içinDoğrulayıcı Faktör Analizi kullanılmış, alt-üst %27’lik grup puan farklarıylaölçülmüştür. Ölçeğin iç güvenirliğinin hesaplanması için de Cronbach’s alphayöntemi kullanılmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin dörtalt boyutunun olduğu, Öznel Yargı (?= .77), Öngörü (?= .84), Öz Yeterlik (?=.82) ve Duygusal Tutum (?= .79) olarak belirlendiği tespit edilmiştir. Validity of themeasure was tested via Bu araştırma sonuçlarından elde edilen bulgulara göreOKHTÖ’nün Türk kültürüne uygun olduğu belirlenmiştir. Araştırma bulgularındanelde edilen sonuçlara göre, bu ölçeğin Türkiye’de öğretmenlerle uygulanmasıiçin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu kabul edilmiştir.Öğe Köyde Öğretmen Olmak: Birleştirilmiş Sınıf(Trakya Üniversitesi, 2015) Sidekli, Sabri; Coşkun, İbrahim; Aydın, YıldırayMultigrade classes can be defined as different grades of students must be in the same class because of the lack of population in small villages. The aim of this research is clarifying the problems and the solutions of multigrade classes’ teachers. Fort his aim, the method of this research is case study. This research is about a teacher who teaches at a primary school in Adiyaman province in 2011-2012 education term. For data collection in this research, semi structured and open-ended questions are used. According to the teacher’s answers, drilling questions are used. Descriptional analysis are done while forming category on drived datas. According to the results of this research, they have difficulty in teaching and educating because they have just two wors subjects as “Teaching in Multigrade Classes” at bachelor’s programs and it’s not enough for them. The multigrade classes’ teachers train in a normal school when they are at university and it causes that they can’t be ready for teaching at village schools. At the same time they can’t adjust living in a village and teaching to different grades studentsÖğe Myotis myotis’ DE (CHİROPTERA: VESPERTİLİONİDAE) İMPLANTASYONUN HİSTOLOJİK OLARAK İNCELENMESİ(Trakya Üniversitesi, 2011) Paksuz, Emine PınarBu çalışmada, Myotis myotis türü yarasalarda implantasyon histolojik olarak ışık mikroskobunda (Olympus BX51) incelenmiştir. Dişi yarasa örnekleri Kırklareli’ de bulunan Koyunbaba Mağarası’ndan yakalanmıştır. Myotis myotis türü yarasa örneklerinin uteruslarından alınan histolojik kesitler, Hematoksilen-Eosin (Mayer’s), Gomori trichrome ile boyanmış ve incelenmiştir. Myotis myotis’de uterus bicornis’ dir ve implantasyonun uterusun sağ boynuzunda gerçekleştiği gözlenmiştir. Embriyonik disk amnion boşluğunun taban kısmında yer almıştır. Trofoblast, sitotrofoblast ve sinsisyotrofoblast tabakalarına farklılaşmıştır.Öğe Cumhuriyetin İlk Tarım Sayımı Verilerine Göre Trakya'da Tarım ve Hayvancılık(Trakya Üniversitesi, 2020) Akın, Veysi; Kaya, YalçınTürkiye kalkınmasının en önemli dinamiklerinden biri tarım ve hayvancılıktır. Bu sebeple Cumhuriyetin ilk yıllarında sanayileşme hamlesi de tarıma dayalı endüstriyel sektörde olmuş ve ilk şeker ve tarım aletleri fabrikaları bu dönemde kurulmuştur. Cumhuriyet, Osmanlı'dan mülhem ilk Tarım sayımını 1927 yılında yapmıştır. Bundan sonra 1950 yılına kadar sayım yapılmamış, bu tarihten sonra ise takriben her on yılda bir tarım sayımı gerçekleşmiştir. Bu sayımlar ülkenin sosyo-ekonomik gelişmişliğinin tespiti bakımdan önemli veriler içermektedir. Bu veriler çiftçi aileleri, ekilmiş alanlar, üretim miktarı ve kıymeti ile hayvan ve tarım aletleri sayılarını içermektedir. Türkiye, bir tarım ülkesi olmasına rağmen 1927 yılında ülke arazilerinin % 32'si ekilebilir iken, yalnızca 4,86'sında tarım yapılabilmekte idi. Cumhuriyetin kuruluş yıllarında devlet, tarım politikaları gereği ülke coğrafyasını 9 bölgeye ayırmış bulunmaktadır. Trakya Marmara bölgesinin büyük çoğunluğunu kapsayan 3 üncü mıntıkada kalmaktadır. Biz bu çalışmada 1927 Tarım Sayımını esas alarak (Edirne, Kırklareli, Tekirdağ) Trakya tarım verilerini ve çiftçisinin gelir durumu inceleyeceğiz. Bu meyanda Edirne, Kırklareli ve Tekirdağ vilayetlerindeki çiftçi nüfusu, hububat, bakliyat ve nebatat üretimi verileri ortaya konulacaktır. Ayrıca üretim sırasında kullanılan tarım alet ve makinelerinin sayıları verilerek, ziraatın temel yapısına vurgu yapılacaktır. Bunun yanı sıra çiftçilikte kullanılan hayvan miktarı ve besi hayvanları ve kümes hayvanları sayıları verilecektir. Böylece Cumhuriyetin kuruluş yıllarında Trakya tarım ve hayvancılığına dair veriler kullanılarak, Trakya çiftçisinin sosyo-ekonomik yapısı ortaya konulmuş olacaktır.