Bilgisayar Ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Comparison of Encryption Algorithms Strength Used in 3G Mobile Communication(Trakya Üniversitesi, 2016) Akgün, Fatma; Buluş, ErcanIn this study, the strength of data encryption algorithms used in UMTS and CDMA2000 systems which are 3G mobile communication technologies were analyzed. At the beginning of the study, software applications were developed for KASUMI encryption algorithm which is used within UMTS system and AES encryption algo-rithm which is used within CDMA2000 system. Both key generation algorithms are applied to the same key values to create new key values which are used for data encryption. These new key values are tested by using test package of NIST to in order to check whether these key values are generated randomly or not. One of the key value which has high randomness is used as encryption key As a result, it was observed that AES algo-rithm is more successful than KASUMI algorithm in generating key values. Additionally, a key value, which has high randomization, was chosen and this key value was applied on encryption algorithm with plain text statement and as a result appli-cation of encrypted text on NIST test, it was observed that both KASUMI and AES block encryption algo-rithms have equally power in 3G mobile technology.* This paper is based on a Ph.D study titled “The Structure of Mobile Communication Technologies and Anal-ysis of the Reliability of Data Encryption Algorithms Used in These Technologies”Öğe Pedagojik Formasyon Eğitimi Alan Öğretmen Adaylarının Öğretim Materyallerinden Yararlanmaya Yönelik Öz-Yeterlikleri ve Öğretim Teknolojilerine Yönelik Tutumlarının İncelenmesi(Trakya Üniversitesi, 2020) Akgün, FatmaÖğretimmateryalleri ve öğretim teknolojileri öğrenme ve öğretme sürecinde verilenbilginin daha nitelikli, verimli, anlaşılır, kalıcı ve somut olmasınısağlayarak öğrenci ve öğretmenlerin derse yönelik paylaşım yapma, işbirliğiiçinde olma, eğlenceli ve yaratıcı olma gibiözelliklerinin gelişimi ile birlikte eğitimin kalitesinin daha da artmasınayardımcı olmaktadır. Dolayısıyla öğretmenlerin öğretim materyallerine yöneliköz-yeterlikleri ve öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarının belirlenmesi deoldukça önemli bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu nedenle bu çalışmadaeğitim sisteminin önemli bir unsuru olan öğretmen adaylarının öğretimmateryallerinden yararlanmaya yönelik öz-yeterlikleri ve öğretimteknolojilerine yönelik tutumlarının ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Çalışma2018-2019 Eğitim-Öğretim Bahar yarıyılında Eğitim Fakültesi’nde pedagojikformasyon eğitimi almakta olan ve Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımıdersini almakta olan 401 pedagojik formasyon öğrencisi ile gerçekleşmiştir.Çalışmada veri toplama araçları olarak “Öğretim Materyallerinden YararlanmayaDönük Öz-yeterlik Algıları Ölçeği” ve “Öğretim Teknolojilerine Yönelik TutumÖlçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde ilişkisiz örneklemler t-testi vetek faktörlü varyans analizi (one-way ANOVA), değişkenler arasındaki ilişkininincelenmesi amacıyla korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır.Çalışmada öğretmen adaylarının öğretim materyalinden yararlanmaya yöneliköz-yeterlik algılarının “yüksek”düzeyde olduğu görülürken, öğretimteknolojilerine yönelik tutumlarının ise “iyi”düzeyde olduğu görülmüştür. Çalışmada öğretmen adaylarının öğretimmateryallerinden yararlanmaya yönelik öz-yeterlik algıları ve öğretimteknolojilerine yönelik tutumları ile cinsiyet, mezuniyet durumu ve hazırlanan materyaltürü değişkeni arasında anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır. Bunun yanı sıraöğretim materyallerinden yararlanmaya yönelik öz-yeterlik algıları ile materyalhazırlama deneyimi değişkeni açısından anlamlı bir farklılığa rastlanırken,öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarına yönelik ise anlamlı farklılığarastlanmamıştır. Çalışmada ayrıca öğretmen adaylarının öğretim materyallerindenyararlanmaya yönelik öz-yeterlik algıları ile öğretim teknolojilerine yöneliktutumları arasında pozitif yönde ve orta düzeyde bir ilişki olduğubelirlenirken, gerçekleştirilen regresyon analizi ile öğretmen adaylarının öğretim materyallerinden yararlanmaya yöneliköz-yeterlik algılarının, öğretim teknolojilerine yönelik tutumlarının biryordayıcısı olduğu belirlenmiştir.Öğe Üniversite Öğrencilerinde Akıllı Telefon Bağımlılığı: Çok Boyutlu Yalnızlığın Yordayıcı Rolü(Trakya Üniversitesi, 2020) Gezgin, Deniz Mertkan; Ümmet, Durmuş; Hamutoğlu, Nazire BurçinÇalışmanın amacı,üniversite öğrencileri arasında akıllı telefon bağımlılığın yordayıcısı olarakçok boyutlu yalnızlık incelenmiştir. Çalışmada çok boyutlu yalnızlık, aile, romantik ve sosyal ilişkilerdeyalnızlık olarak ele alınmıştır. Çalışma grubunu, 2017-2018 eğitim-öğretim yılıbahar döneminde Trakya bölgesinde bir devlet üniversitesinin farklı bölüm vekademelerinde öğrenim gören 407 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır.Üniversite öğrencilerine, akıllı telefonbağımlılık düzeylerini belirlemek için Akıllı telefon bağımlılığı-kısa formu veyalnızlık düzeylerini belirlemek için Sosyal-Duygusal Yalnızlık ölçeğiuygulanmıştır. Çalışmada yöntem olarak, nicel araştırma yöntemlerindenİlişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Analiz süresince betimselistatistikler, Pearson korelasyon katsayısı tekniği ve çoklu lineer regresyonanalizinden faydalanılmıştır. Bulgular incelendiğinde, aile ve romantikilişkilerde yalnızlık ile akıllı telefon bağımlılığını arasında anlamlı birilişki olduğu görülmüştür. Bunun aksine sosyal ilişkilerde yalnızlığın akıllıtelefon bağımlılığı ile anlamlı bir ilişkisi tespit edilememiştir. Son olarak,AileÖğe Bilgisayar Destekli Eğitim Yazılımlarında Kullanılan Geri Bildirim Türlerinin Akademik Başarıya Etkisi(Trakya Üniversitesi, 2011) Özgür, HasanThe aim of this study is to examine the effects of feedback types on student academic achievement. Three feedback types were used in this study: No Feedback (NF), Corrective Feedback (CF) and Elaborative Feedback (EF). At the beginning of the study, subjects separated to three equal groups. First group?s education type is named as No Feedback, second group?s education type is named as Corrective Feedback, and third group?s education type is named as Elaborative Feedback. Students completed a one hour program about traffic signs and each student took an achievement test at the end of the program. A retest used in order to measure students? retention levels four weeks after the study. Results indicated that the feedback types have a significant effect on academic achievement. And the feedback types also significantly affected students? retention levelsÖğe Yabancı Dil Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar-Iı Dersinde Blog Kullanımına İlişkin Görüşleri(Trakya Üniversitesi, 2010) Çuhadar, CemBu araştırmada, yabancı dil öğretmeni adaylarının Bilgisayar-II dersinde blog kullanımına yönelik görüşleri ortaya konulmaktadır. Araştırma, 2008–2009 öğretim yılı bahar döneminde Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yabancı Diller Eğitimi Bölümü’nde okutulmakta olan Bilgisayar-II dersi kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın katılımcıları Yabancı Diller Eğitimi Bölümü’nde öğrenim görmekte olan 93 birinci sınıf öğrencisidir. Ders süreci sonunda öğrenci görüşlerinin elde edilebilmesi amacıyla bir anket kullanılmıştır. Nicel ve nitel verilerin sunumunda betimsel istatistik ve içerik çözümlemesi tekniklerinden yararlanılmıştır. Bulgular, yabancı dil öğretmeni adaylarının Bilgisayar-II dersinde blog kullanımı konusunda olumlu görüşlere sahip olduklarını göstermiştirÖğe Sosyal Ağ Kullanıcılarının Bilişsel Kapılma Düzeyleri(Trakya Üniversitesi, 2015) Dursun, Özcan Özgür; Çuhadar, CemSocial networks are internet applications which allow users to experience intensive interactions and which are increasingly becoming popular today. Studies conducted and statistics related to the use of social networks demonstrate that a large amount of the time spent on the internet is allocated to social networks. This appealing feature of social networks has also drawn researchers’ attention. The rate of use of social networks discussed within the scope of a number of variables such as internet addiction and problematic internet use is explained with the feeling of deep involvement to the Web. In literature, this structure, called Cognitive Absorption Theory, is defined as deep involvement with technology. Therefore, social network users’ intensive usage rates revealed in studies might have a relationship with certain features of social networks that could lead to deep involvement. The present study investigated the effects of the sub-factors of cognitive absorption such as time, curiosity, interest and pleasure on individuals’ use of social networks. Sample of the research contain 402 social software user (71 female and 331 male). Cognitive Absorption Scale was used to data collection. To analysis data, descriptive statistic, t-test and one way ANOVA test was used. The findings obtained demonstrated that the variable of gender did not have any significant influence on individuals’ levels of cognitive absorption; that their social network use time constituted a great deal of their internet use time; that the number of their friends in social networks and their attempts to restrict or not to restrict their social network use did not predict their levels of cognitive absorptionÖğe Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümünde Öğrenim Gören Öğrencilerin Bölümlerini Seçme Nedenlerinin İncelenmesi: Trakya Üniversitesi Örneği(Trakya Üniversitesi, 2015) Gezgin, Deniz MertkanChoosing the profession of an individual in society is an important step and this step is especially worthy of notice. Conscious choosing the profession has significance for in terms of his life and future of the nation and society. When the member is happy at what s/he does and where s/he works, it makes his/ her productivity and performance of his or her work better, which means the society along with the environment is happy as well. The aim of this study is to investigate the reasons of choosing of this profession of those students who studied at Computer and Instructional Technologies (CEIT) department. The study group is composed of the 178 students who are studying in CEIT the spring term of 2013-2014 academic year at Trakya University Faculty of Education. In this research, the survey which consists of thirty items included reasons of choosing their departments, was used as a data collection tool. The descriptive statistics were used to analyse the data. Also in this research, semi-structured interviews were made to support quantitative data and qualitative data were analyzed by descriptive analysis approach. According to the findings, the students are not affected by their families, friends and environments while choosing this department. This research shows us that students like teaching profession but they choose the department because of college entrance points and they would prefer the other teaching departments by way of the economic reasons or they would want other jobs especially in department of health sector instead of CEITÖğe Öğretmen Adaylarının Siber Aylaklık ve Bilişsel Kapılma Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi(Trakya Üniversitesi, 2019) Arıkan, Fatih; Özgür, HasanIn an era where information and communicationtechnologies (ICT) have pervaded human lives, our daily duration of interactionwith technological interfaces is increasing steadily. This is especially trueof the world’s young population, which includes pre-service teachers. Thisincreased exposure to and interaction with ICT naturally brings about negativeeffects, alongside its benefits. Among these negative effects are phenomenanamed cyberloafing and cognitive absorption. The purpose of this study is to investigatethe relationship between cyberloafing behavior and cognitive absorption ofpre-service teachers. A sample population of 376 pre-service teachers has beendetermined via random sampling method among students in various programs ofTrakya University Faculty of Education. Data has been collected via“Cyberloafing in Educational Settings Scale” and “Cognitive Absorption Scale”.Findings have shown a weak positive correlation between cyberloafing incidenceand cognitive absorption in pre-service teachers. In addition, a statisticallymeaningful relationship between cyberloafing incidence and academic success hasbeen shown, while no meaningful relationship between cognitive absorption andacademic success was displayed. Furthermore, statistically significantdifferences between cyberloafing levels of pre-service teachers grouped bygender, number of technological devices owned, having a social mediaaccount and number of social media accounts have been found; whereas cognitiveabsorption has also been discovered to significantly influenced by having asocial media account and number of social media accounts of pre-serviceteachers.Öğe Öğretmenlerin ve Öğretim Elemanlarının Sosyal Ağların Eğitimsel Açıdan Kullanımına İlişkin Görüşleri(Trakya Üniversitesi, 2016) Akgün, FatmaThe aim of this study is to introduce the opinions regarding how and how often the social networks are used by the teachers and instructors, what their significance is in terms of student, teacher and education process, what kind of negative features they may have considering personal and educational aspects and what kind of improvements will be experienced considering the future of social networks. The study group of the research consists of 13 participants including four instructors and nine teachers who enrolled in the Computational Sciences post graduate program of Trakya University in the spring term of 2014-2015 Academic Year. The research data were gathered through semi-structured interviews and content analysis techniques were utilized to analyze the data. As a result of the findings gathered, it has been stated that social networks are quite beneficial considering education, students can share information, homework and lecture notes, and they can have a contact with their instructors easily. When we consider the teachers, they can access various visual materials with ease to use in their classes, communicate with their colleagues easily, and follow the homework and projects of the students via social networks. Additionally, social networks can be used more efficiently in education process by adding more applications with the development of technology and also besides all these positive aspects, it is emphasized that security vulnerabilities to be experienced on the social networks and the problems arising in unconsciously use of social networks will cause various problems in terms of both teachers and studentsÖğe Öğretmen Adaylarının Bilgi ve İletişim Teknolojileri Yeterlikleri ve Bilgi İşlemsel Düşünme Becerilerinin Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi(Trakya Üniversitesi, 2020) Akgün, FatmaEğitim sisteminin önemli unsurları arasında yer alan ve 21. yy becerileri arasında kabul edilen bilgi ve iletişim teknolojileri (BİT) yeterlikleri ve bilgi işlemsel düşünme (BİD) becerileri, gerek öğretmenlerin gerekse öğrencilerin sahip olması gereken beceriler arasında yerini almıştır. Özellikle eğitim sisteminin temel unsuru olan öğretmenlerin bu becerilere sahip olması verilen eğitimin verimliliği ve etkililiği açısından oldukça önemli görülmektedir. Bu ifadeden yola çıkarak, bu çalışmada geleceği inşa edecek öğretmen adaylarımızın BİT yeterlik düzeyleri ve BİD becerilerinin ne durumda olduğu ve aralarında anlamlı bir ilişki olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmada ayrıca öğretmen adaylarının BİT yeterlik düzeyleri ve BİD becerileri üzerinde cinsiyet, öğrenim görülen program, bilgisayar donanım bilgisi ve bilgisayar yazılım bilgisi değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırma örneklemini Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören ve tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olan 365 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak “Öğretmen Adayları İçin Bilgi ve İletişim Teknolojileri Yeterlikleri Ölçeği” ve “Bilgisayarca Düşünme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre öğretmen adaylarının BİT yeterlikleri “yeterli” düzeyde iken, BİD becerilerinin “orta düzey” seviyesinde olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmen adaylarının BİT yeterlikleri ile BİD becerileri arasındaki ilişkiye bakıldığında pozitif yönde ve zayıf düzeyde bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmada ayrıca, öğretmen adaylarının BİT yeterlikleri ile cinsiyet değişkeni arasında anlamlı bir ilişki ortaya çıkmazken, BİT yeterlikleri ile öğrenim görülen program, bilgisayar donanım bilgisi ve bilgisayar yazılım bilgisi değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışmada aynı zamanda BİD becerileri ile cinsiyet, öğrenim görülen program, bilgisayar donanım bilgisi ve bilgisayar yazılım bilgisi değişkenleri arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu da görülmüştür.Öğe Syracuse Modeli ile E-Öğrenme Ortamı İçin Tasarlanmış Bir Dersin Öğrencilerin Başarısına Etkisi: Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği(Trakya Üniversitesi, 2015) Özgür, HasanThe purpose of this research is to determine the effects of web-assisted instruction on academic achievements, attitudes towards the web-based instruction and retention levels of pre-service teachers. In the study a pretest-posttest test experimental model with control group was used. The study group consisted of the Department of Primary Teaching of Education Faculty at Trakya University first-grade students taking Computer II Course, in the spring semester of 2009-2010 academic year. 113 pre-service teachers in the control group and 87 pre-service teachers in the experimental group participated to the research. The Computer II Course academic achievement test, the Web-Based Instruction Attitude Scale, The Computer and Internet Use Habits Survey and the student information form were used in order to collect the data. The validity and reliability of the instruments has been tested before starting the study. Prior of the experiment the web-based instruction attitudes and the levels of readiness for the course were measured for both groups, and levels of access to the target behaviors of the course and web-based instruction attitudes were examined after the study. Three weeks after the end of the study, the retention level of the course and web-based instruction attitudes were measured using aforementioned tests. Resting on statistical analyze, significant difference was found between the experimental and the control groups’ pretest and posttest academic achievement scores. The difference between the academic achievement retention test and the posttest of control group was statistically significant, while there was no significant difference between the academic achievement posttest and retention test of experimental group. The results obtained by the analysis of attitude scale data, demonstrated that there was no statistical difference between posttest and the retention test, while a significant difference was observed between the posttest and the retention test attitude scale scores of the experimental group. No significant difference was found in all three measurements between the attitude scale scores of the control groupÖğe Eğitim Perspektifinden Elektronik Performans Destek Sistemleri(Trakya Üniversitesi, 2013) Özgür, HasanEmerging technologies in all areas brought the innovations with it. One of these areas is computer technology and software. Implications of this development show itself so fast in commercial sector and later spread to other areas of life. Therefore Electronic Performance Support Systems (EPSS) give control to the user, increase motivation and performance and may summarize in the form of software which gives the user the desired information and assistance when is needed. Nowadays, it is considered that using EPSS, which is often used for in the commercial sector, in training and teaching environment will have a positive impact on the success of students. In this descriptive study, EPSS' components and structures were investigated the sample field studies, their results and forward suggestions for future applications were givenÖğe Otistik Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilerle Çalışan Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi(Trakya Üniversitesi, 2016) Yavuz, Mehmet; Özgür, HasanThe goal of the study is to examine professional burnout level of teachers working at special education schools. Relational screening model was used for the study. The study sample included 147 teachers from various geographical regions of Turkey. “Teacher Professional Burnout Inventory” was used in order to measure teachers’ burnout level. Demographic data of the teachers was collected by means of personal data form designed by the study authors. Study findings show that professional burnout level of teachers working at special education schools is below moderate level while professional burnout differs significantly in terms of several variables including perceived economic status, colleague support, being appreciated by superiors and perceived fitness to working at special education. It was also found out that gender, working duration at special education and income satisfaction are not significantly related to professional burnout levelÖğe İşitme Engelliler Okullarında Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Öğretim lı Kullanımının İncelenmesin 1(2015) Bayrakdar, Uygar; Çuhadar, CemBu çalışma, işitme engelliler ilkokul ve ortaokullarında bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğretim amaçlı kullanımının belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Durum çalışması olarak desenlenen araştırmanın örneklemini, 2013-2014 öğretim yılında Marmara bölgesinde yer alan bir İşitme Engelliler İlkokul ve Ortaokulu'nda öğrenim gören 40 öğrenci ve 15 öğretmen oluşturmaktadır. Veriler, gözlemler, yarı yapılandırılmış görüşmeler, yansıtıcı günlükler gibi nitel araştırma yöntemlerinde kullanılan veri toplama araçları ile elde edilmiştir. Araştırmanın geçerlik ve güvenirliğini sağlamaya yönelik veri çeşitlemesi gibi stratejilere başvurulmuştur. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz ve içerik analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Bulgulara göre, bilgi ve iletişim teknolojileri işitme engelli öğrencilere yönelik ders sunumunu kolaylaştıran ve öğrencilerin motivasyonlarının arttıran araçlardır. Teknolojik altyapının güncel olmaması ve öğrencilerin bilgisayarı oyun aracı olarak görmesi başlıca sorun olarak gösterilmektedir. Çalışma sonunda işitme engellilere yönelik öğretim programı çerçevesinde bilgi ve iletişim teknolojilerinin kullanımına yönelik içerik üretilmesi en temel öneri olarak öne çıkmıştır. Elde edilen sonuçların bilgi ve iletişim teknolojilerinin işitme engellilerin eğitiminde doğru ve bilinçli kullanılması konusunda katkı sağlayacağı düşünülmektedir.