Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 21
  • Öğe
    Ortaokul Fen Bilimleri Ders Kitaplarının Okunabilirlik Açısından Analizi
    (Trakya Üniversitesi, 2021) Bayır, Eylem; Livdumlu Kahveci, Sibel
    Öğrencilerimizin bilimsel ve teknolojik kazanımlar açıdan gelişmesinde son derece önem arzeden fen bilimleri ders kitaplarının okunabilirliklerinin belirlenmesi de bir o kadar öneme sahiptir. Literatüre katkı sağlayacağı düşünülen bu çalışmada 5-8. sınıf Fen Bilimleri Ders Kitaplarının okunabilirlik açısından analizinin yapılarak kitapların okunabilirlik düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırmanın modeli olarak doküman incelemesine dayanan betimsel çalışma modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini ise 5, 6, 7 ve 8. sınıf düzeyinin herbir düzeyi için belirlenen dört adet fen bilimleri ders kitabı oluşturmaktadır. Araştırmada okunabilirliği belirlemek üzere kullanılan “Sönmez Formülü”nü uygulayabilmek için öğrencilerden yararlanılmıştır. Edirne ili İpsala ilçesinde bulunan iki ortaokulun 5, 6, 7 ve 8. sınıflarında öğrenim gören toplam 183 öğrenci ise araştırmanın öğrenci örneklemini oluşturmuştur. Her kitap için Sönmez (2017)’in anlaşılırlık oranları ve anlaşılırlık düzeyleri tablosuna göre metinlerin okunabilirlik düzeyleri belirlenmiştir. 5., 7. ve 8. Sınıf Fen Bilimleri Kitapları “açık ve anlaşılır”düzeyde olduğu tespit edilirken, 6. Sınıf kitabının “anlaşılabilir” düzeyde olduğu ortaya çıkmıştır.
  • Öğe
    Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Sabit Değişen Şekil Örüntüsü Genellemesini Öğretmek İçin Matematik Bilgileri
    (Trakya Üniversitesi, 2019) Girit Yildiz, Dilek; Gündoğdu Alaylı, Funda
    Öğretmen adaylarının cebirsel düşünme ile ilgili hem kendi bilgilerinihem de öğrenciler hakkında bilgilerini ortaya koymak, kavramsal bilgiye sahipolan öğretmenler yetiştirmek için ilk aşama sayılabilir. Bu amaçla buçalışmada, ortaokul matematik öğretmeni adaylarının örüntü genellemesihakkındaki konu alan ve pedagojik alan bilgileri incelenmiştir. Nitel araştırmatasarımı kapsamında, 26 öğretmen adayına sabit değişen şekil örüntüsü problemive bu problemle ilişkili olarak açık uçlu sorular sorulmuştur. Elde edilenveriler, Ball, Thames ve Phelps (2008) tarafından geliştirilen “Öğretmek içinMatematiksel Bilgi (ÖMB)” modeli kullanılarak içerik analizi ile incelenmiştir.Bulgular, öğretmen adaylarının tümünün örüntüyü cebirsel olarak doğrugenelleyebildiklerini ortaya koymuştur. Çoğunun genellemeye ulaşırken sayısalakıl yürütme kullandığı tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının, öğrencilerinproblem çözme konusundaki bilgilerinin, genellikle kendi çözüm yöntemlerinedayandığı görülmüştür. Öğretmen adaylarının, öğrencilerin yaşayabileceği zorlukve kavram yanılgılarına yönelik tahminleri oldukça sınırlıdır. Dolayısıylabunları gidermek için yaptıkları öneriler de yetersiz kalmıştır. Bulgularadayanarak, öğretmen adaylarını yetiştirmeye yönelik öneriler yapılmıştır.
  • Öğe
    Bilimsel Süreç Becerilerini Vurgulayan Öğretimsel Uygulamaların 7. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutum ve Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonları Üzerine Etkisi
    (Trakya Üniversitesi, 2015) Durmaz, Hüsnüye; Mutlu, Seçkin
    The aim of this study was to investigate the effects of the instructional intervention by emphasizing science process skills on the 7th grade students’ scientific attitude (SA) and motivation toward science learning (MTSL). This study was designed as non-equivalent control-group pretest-posttest, and carried out with totally 43 students in Luleburgaz, Kırklareli during the 2009-2010 academic year. In this study, while the control group received a regular teaching approach over existing science and technology curriculum, an instructional intervention by emphasizing targeted science process skills via multiple types of practical activities was used in order to integrate the learning of science processes for the experimental group. Each activity in the textbook was redesigned for the experimental group. In this study, both quantitative and qualitative research methods were used. SA and MTSL scales were administrated as pretest and posttest to both the students of control and experimental groups for the quantitative part of the study. Besides, data for the qualitative part of the study were collected from the semi-structured interviews with 6 students chosen according to stratified sampling method from the experimental group. The data obtained from scales were analyzed by using ANCOVA from quantitative analysis methods. Interview analysis was examined with qualitative analysis methods. According to the results, the significant difference at the p=0.05 level was found between the experimental and control group related to the posttest scores of SA and MTSL. When the qualitative data obtained from the experimental group was investigated, it can be suggested that the instructional intervention emphasizing targeted science process skills had positive effect on the students’ SA and MTSL.
  • Öğe
    Günümüzde Biyoloji Eğitiminin Önemi
    (Trakya Üniversitesi, 2011) Özkan, Nurcan
    Nowadays, teacher candidates will be individuals who will direct the new century in many aspects. This situation will make them obliged to bring in higher level knowledge and skills constantly and growingly throughout their lives. The students they are going to train should be able to compete with the individuals of other countries successfully in this global economy based on information. The students should be raised as individuals who can question, see the cause-effect relationships and make logical connections between them and find out the real problems and solve them. To reach this target, one of the significant issues to emphasize is the science of biology and the other is biology education. In our country, in order to raise individuals with mentioned skills we need to improve the present sciences of biology education and infrastructure of biology education more and reach the level of developed countries. The first thing to do for this aim is to develop a biology teaching program from the present biology teaching infrastructure in a way that we can benefit extensively and apply new methods acceptable in modern education system. In this study, the necessity of biology learning on our lives is argued.
  • Öğe
    The Role of Families in the Achievement of Students At Secondary Education
    (Trakya Üniversitesi, 2010) Özkan, Nurcan
    The achievement of a student is the progress the student makes in reaching the defined objectives in the school and the grade the student is and the courses she / he takes. However, it is evident that, in contemporary sense, the concept of achievement cannot be classified in terms of the academic success since it includes non-cognitive behaviors such as interests, personal qualities and attitudes as well as cognitive behaviors such as knowledge and skills. The student‘s achievement is mainly based on the contribution made by a family. The achievement of a student does not only occur as a result of a teacher-student interaction at school. The parents can make significant contributions to complete their children‘s school activities. In this study, the existing situations between the achievements of students, the attitudes of their families and the reasons of communication gap are investigated and some suggestions believed to have a positive effect on a student‘s success have been developed
  • Öğe
    Günlük Yaşamdaki Fen Olaylarının Bilgi Temelli Yaklaşım Düzeylerinin Toplumsal Bazı Değişkenler Açışından İncelenmesi
    (Trakya Üniversitesi, 2015) Kılıç, İsmail; Ünal, Tuğba; Ergin, Demirali Yaşar
    The purpose of this study is based on investigation in term of some social veriations of level of knowledge based approach for science events in life. In order to develop the scale, an item pool of 37 questions has been created with the assistance of a group of science and technology teachers of secondary schools. An expert opinion has been asked and an experiment form has been prepared with the items determined to be appropriate for the goal of the research. The developed form has been pre-examined in order to ascertain whether the questions are understandable or not. To determine the reliability and validity of the assessment instrument, a pre-experiment study has been done and total correlation coefficient and item-remainder correlation coefficient have been calculated for the scale development statistics on the data gathered from the implementation of the first draft form, and four items have not been found to be significant. In order to check over the discriminative power of items, t test has been applied between upper and lower quarters and according to this analysis, one item has not been found to be significant, and all the unsignificant items have been removed from the scale. According to the item analysis done with these two methods, the final version of the scale has been created and Cronbach’s and Rulon’s coefficients have been found to be 0.85 and 0.87, respectively. Prepared according to this scale; Knowledge-based approach of science in daily life events were allowed to examine in term of some social variables.
  • Öğe
    Hayat Bilgisi Dersinde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Uygulanmasında Öğretmen, Öğrenci ve Veli Görüşlerinin İncelenmesi
    (Trakya Üniversitesi, 2021) Kılıç, İsmail; Özmen, Melike
    The aim of this study is to examine teacher, student and parents ' views in the implementation of project based approach in life science course which is considered as a lifesaver in the life of the students in which school and community rules were first introduced in basic education. Working Group of the study; 2nd Primary School in the District of Esenyurt, Istanbul Province. 41 students attending the class consist of 40 parents and 20 teachers. The sample of the study was determined by sampling criteria from the intended sampling methods. Data in the research; collected using the interview form consisting of 12 semi-structured open-ended questions for students, 9 semi-structured open-ended questions for parents and 16 semi-structured open-ended questions for teachers. In this context, phenomenological design were used as a result of qualitative research methods in order to reveal the perceptions of teachers, students and parents about the characteristics of project-based approach in basic education. Descriptive analysis was used to analyze the data obtained from Interview Questions. In this context, the results obtained from the research were evaluated in different conceptual categories and the results were interpreted in relation to the research questions. 
  • Öğe
    Probleme Dayalı Öğrenmenin Ortaokul Öğrencilerinin Bilimsel Süreç Becerilerine, Tutumlarına ve Başarılarına Etkisinin İncelenmesi: Işık Ünitesi Örneği1
    (Trakya Üniversitesi, 2020) Çakıcı, Yılmaz; Söyleyici, Hülya; Oğuzhan Dinçer, Emrah
    Problem Based Learning (PBL), which is one of the teaching methods that the students actively participates in the education process and learns through research, enables students to produce versatile solutions in the problem solving process, and gives them the ability to deal with the problems they may encounter in real life. The purpose of this research is to determine the effect of problem-based learning method on the scientific process skills, scientific attitudes and academic achievement of 7th grade students in the example of the Light unit. The research was carried out by designing according to the semi-experimental model with pre and post-test control groups. The study group of the research consists of 82 seventh grade students studying in the Atatürk Secondary School in Çorlu district of Tekirdağ province in 2013-2014 academic year. The classes were randomly assigned as the experimental and the control group. While the light unit in the experimental group was conducted using the PBL method, the 7th grade science course was taught using the textbook in the control group. The application of the study lasted 20 hours in total for 5 weeks. In the research, scientific process evaluation test, scientific attitude scale and academic achievement test were used as pre and post-tests as data collection tools. T-test was performed in places where there was normality, and Mann-Whitney U test in places where it did not meet. Based on the statistical analysis of the data obtained, it was seen that PBL method has a positive effect on students’ scientific process skills and academic achievement. In terms of scientific attitude, there was no statistically significant difference between experiment and control groups.
  • Öğe
    Gençlik ve Spor Bayramında Dumansız Hava Sahası
    (Trakya Üniversitesi, 2011) Karlıkaya, Celal; Özkan, Nurcan
    In the year 2008, 5.4 million people died due to smoking related diseases in the World, while 100.000 people died in our country. This number probably will reach to 8 million until 2030. One of the most important tobacco control strategies is youth tobacco prevention. Public health education is one of the most effective antismoking activities. Sports is the best activity for mental and body growth for health and its conductance especially for youth. 19th May, Atatürk Commemoration and Youth and Sports Day, was supposed to be a good opportunity for youth about anti-smoking education and sports promotion. A group of the Faculty of Education students organized the 19th May parade. A medical doctor specialized in tobacco control and an education scientist with a group of students conducted a parade cortege for presenting various banners, costumes and bills. Then verbal and written information was gathered about the activity from students, organizers, local mass media and public in the stadium. The reaction of public was evaluated as positive. Students and organizers were pleased to make such activity. The activity was placed in the local press positively. We think that this activity with a little cost is very useful for public, especially youth health education against smoking
  • Öğe
    Chironomidae (Diptera) Larvae of Çanakkale Region and Their Distribution
    (Trakya Üniversitesi, 2007) Özkan, Nurcan
    Bu çalışmada, 1997–2001 yılları arasında Marmara Bölgesi, Çanakkale il sınırları (Gökçeada ve Bozcaada hariç) içinde 72 lokaliteden toplanan Chironomidae (Diptera) larvaları faunistik açıdan değerlendirildi. Bölgede Chironomidae familyasının Tanypodinae, Diamesinae, Prodiamesinae, Orthocladiinae ve Chironominae altfamilyalarına ait 78 tür saptandı. En çok yayılış gösteren türler Procladius (Holotanypus) sp., Chironomus (Chironomus) riparius Mg., C. (C.) viridicollis K. ve C. (C.) anthracinus Zett.’tur. Diamesa insignipes K., Parametriocnemus stylatus Sparck., Bryophaenocladius muscicola K. ve Hydrobaenus lugubris Fries türleri Türkiye larval Chironomidae faunası için yeni kayıttırlar. Çalışmada ayrıca, türlerin lokalitelere göre dağılımları ve habitat tercihleri de verildi.
  • Öğe
    Tekirdağ İli Saray İlçesi Köylerinde Çiftçilerin Buğday Zararlısı Sünenin Biyolojik Mücadele Bilgileri Üzerine Bir Araştırma
    (Trakya Üniversitesi, 2011) Özkan, Nurcan
    Bu araştırmanın ana konusu olarak çiftçilerimizin biyolojik mücadele konusundaki bilgisi, bunun ne kadarını uygulamakta oldukları ve dünyada en fazla kabul gören bu yöntemi çiftçimize nasıl öğretebiliriz gibi sorulara cevaplar aranmıştır. Araştırma Trakya Bölgesi’nde gerçekleştirildiği için buğday bitkisinin zararlılarıyla özellikle süne ile ilgili biyolojik mücadele esas alınmıştır.
  • Öğe
    Geri Dönüştürülmüş Atık Betonlarda Silis Dumanının Etkileri
    (Trakya Üniversitesi, 2007) Kılıç, İsmail; Kadayıfçı, Abdullah
    In this study, it has been investigated experimentally that effects of silica fume on properties of concretes to get from waste concrete aggregate. It is because that the waste concrete aggregate hasn’t got proper grading curve, it was mixed with Isparta-Atabey aggregate to supply suitable grading. The silica fume were added to concrete with the ratios 6, 8, 10, 12 and 14 % by weight of cement weight. In the experimental study, experiments of sieve analysis, grain density and water absorption, unit weight of fresh concrete, fresh concrete consistance, ultrasonic pulse velocity and compressive strenght were done. The silica fume was decreased the values of compressive strenght. A super plasticizer and high-range water reducing chemical admixture was used in the mixture.
  • Öğe
    Trakya Bölgesi Larval Chıronomıdae (Dıptera) Türleri
    (Trakya Üniversitesi, 2010) Özkan, Nurcan
    Bu çalışma ile Trakya bölgesinde chironomid larvaları üzerine gerçekleştirilen faunistik, sistematik ve taksonomik araştırmalar değerlendirilerek Trakya bölgesi larval Chironomidae (Diptera) faunası ortaya çıkarılmıştır. Çeşitli durgun ve akarsulardan toplanmış olan larva örneklerinin 5 altfamilyaya bağlı, 69 cins ve 155 chironomid türüne ait olduğu saptanmıştır. Bunlardan 5 tür, Endochironomus albipennis (Meigen, 1830), Glyptotendipes signatus (Kieffer, 1909), Microchironomus tener (Kieffer, 1918), Parachironomus vitiosus (Goetghebuer, 1921) ve Halocladius millenarius (Santos Abreu, 1918) Türkiye’den ilk kez kaydedilmektedir. Türlerin altfamilyalara ve cinslere göre dağılımları şöyledir: Tanypodinae 18 cinse bağlı 31 tür, Prodiamesinae 1 cinse bağlı 1 tür, Diamesinae 2 cinse bağlı 4 tür, Orthocladiinae 22 cinse bağlı 55 tür ve Chironominae 26 cinse bağlı 64 tür.
  • Öğe
    Kur’an’da Olumsuz Bir Vasıf: Müdâhene
    (Trakya Üniversitesi, 2018) Kılıç, İsmail
    ABSTRACT Quran,which was sent to be a guide to people, uses some terms that express praisedand condemned characteristics while explaining people how to behave and what toavoid from. One of the worst condemned characteristics is “blarney”. Inthis research, word and term meaning of “blarney”, itsusage in Quran and what is generally said about “blarney” inQuran is studied. Quran`s wholeness and revelation term data are taken intoconsideration in the research. “Blarney” termdoes not take place in Quran, it is seen that,this word`s root have the meanings of “being soft and being few”. In Quran, it is seen that, “blarney” emergesas the desire of interference to revelation the people who see themselvessuperior and suppose themselves in the right way, and this characteristic isstrongly condemned. .
  • Öğe
    Polimer Destekli Organokalayhidrür Bileşiklerinin Yapımı ve Halka Kapanma Reaksiyonlarınd Akullanımı
    (Trakya Üniversitesi, 2001) Özyıldırım, Hasan; Zaim, Ömer
    Bu çalışmanın amacı geniş bir kullanım alanı olan kalay hidrürlerin reaksiyon sonrası saflaştırma problemlerini minimuma indirgemek için bir poliınere bağlayarak kullanmaktır. İlk olarak MA 280 000 olan lineer polistiren ile çalışılmış, bu polimere önce brom bağlanmış, ardından bu bromun farklı alkil grupları ile yer değiştirilmesi denenmiştir. Lineer polimerin n-BuLi ile kullanılınası sorun olduğundan kullanımından vazgeçilmiştir. Toz halindeki çapraz bağlı polimerlerden de aynı nedenle vazgeçilerek ticari olarak satılan XAD4 tipi boncuk 20-50 mesh büyüklüğündeki polimerler ile çalışmalar yapılmıştır. Amacımıza uygun çapraz bağlı polimerler süspansiyon polimerleşmesi ile de elde edilerek kullanılmıştır. Yapılan deneylerde çok değişik boyutlarda ve çapraz bağlı yapıya sahip polimerler elde edilmiş ama bu polimerler ile de yapılan çalışmalarda poliıner destekli kalay hidrür bileşiği oluşmamıştır. Amacımızı gerçekleştirmek için çalışmalarda monomerlerden başlanılmasına karar verilmiş, bunun için ilk olarak DVB ile Bu2SnHCl reaksiyona sokularak, sonraki aşamada polimerleşme gerçekleştirilmiştir. Bu polimerleşme; süspansiyonal, çözelti polimerleşmesi ve kütle polimerleşmesi olarak da yapılmıştır. Bunlardan süspansiyonal polimerleşmeden sonuç alınamadığı için vazgeçilmiş, diğer iki çalışmadan ise istenilen sonuç alınmıştır. Elde edilen polimer hem LiAlH4 hemde DIBAL-H ile indirgenmiş, LiALH4 ile daha iyi sonuç alınmıştır. Amaçlanan polimer elde edilince aktifliğini incelemek için oktil bromür ile reaksiyona sokulmuş ve oktil bromürün indirgendiği gaz kromatografısi, TLC ve JR spektrumu ile ispatlanmıştır.
  • Öğe
    Okul Öncesi Dönem Çocuklarının En Çok İzledikleri Çizgi Filmlerin Bilimsel Açılardan Analizi
    (2017) Bayır, Eylem; Günşen, Gülşah
    Yapılan bu araştırmada okul öncesi dönem çocuklarının (3-5 yaş) en çok izledikleri çizgi filmlerin belirlenerek, bu çizgi filmlerde geçen bilimsel ifadelerin ve ifadelerde bulunan bilimsel kavramların açığa çıkarılması ve bu çizgi filmlerde yer alan uygun sahnelere yönelik bilimsel içerik önerisinde bulunulması amaçlanmıştır. Bunun için araştırmacılar tarafından Edirne ilinde sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik açıdan farklı 4 anaokulundaki toplam 205 okul öncesi çocuğuna tek tek sorularak en çok izledikleri çizgi filmler belirlenmiştir. Çocukların en çok izledikleri çizgi filmlerin sırasıyla Keloğlan, Pepee, Afacan ve 7 Kafadar, Jibber ve Jabber şeklinde olduğu tespit edilmiştir. İncelenen çizgi filmlerde geçen bilimsel ifade sayılarının ve bilimsel kavram çeşidinin oldukça düşük olduğu tespit edilmiştir. Yine bazı çizgi filmlerin bazı bölümlerinde daha çok bilimsel ifadeler yer almasına rağmen bazı bölümlerinde ise hiç bulunmadığı görülmüştür. Ayrıca çizgi filmlerde pek çok sahnenin de aslında bilimsel kavramların verilebilmesine uygun olduğu tespit edilmiştir. Bu sahneler için uygun olabilecek bilimsel içerik önerisinde bulunulmuştur.
  • Öğe
    First larval record of lipiniella moderata kalugina, 1970 in Turkish inland waters
    (Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2018) Özkan, Nurcan
    In this study, Lipiniella moderata Kalugina, 1970 (Diptera, Chironomidae) is reported for the first time in larval form from the part of Tunca River in Edirne, Turkey. The larvae were collected from three different sampling stations along the river. One of the stations was selected in the river segment passing next to Edirne city center and the other two stations were selected in Suakacağı and Değirmenyeni villages located to the north of city center. A total of 145 L. moderata from the stations were sampled from June to October 2012. The highest number of larvae (n=89) were determined in the station in Edirne city center in August. Some morphological characters of the larvae and the sampling habitat characteristics are given, and they are discussed in terms of the biogeographical distribution of the species.
  • Öğe
    Thermodynamic and dynamical properties and structural evolution of binary Zr80Pt20 metallic liquids and glasses: Molecular dynamics simulations
    (ELSEVIER SCIENCE BV, 2018) Çeltek, Murat; Şengül, Sedat
    The structural evolutions and thermodynamic and dynamical properties of binary Zr80Pt20 metallic liquid and glass have been studied by classical molecular dynamics simulations. The calculated pair distribution functions at different temperatures agree well with the theoretical and the experimental results. The local atomic ordered structures of liquids and glasses have been characterized by the Honeycutt-Andersen index and Voronoi tessellation. High fractions of Pt-centered full icosahedra clusters (Z12) and Zr-centered icosahedra-like clusters (Z13-Z15) have been detected in both supercooled liquids and glasses, which are likely to be responsible for glass formation in Zr80Pt20 systems. Most of the Pt-centered clusters in the system are icosahedra, suggesting that the presence of Pt promotes the glass-forming ability. The critical temperature of the liquid Zr-Pt system is similar to 1025.42 K from the transport properties using mode coupling theory. At temperatures near the critical value, there is a dynamic crossover. These results show that the molecular dynamics results provide a powerful approach to obtain detailed chemical and topological ordering of metallic glasses and liquids when compared with experimental and theoretical results in the literature.
  • Öğe
    Contributions to distribution of Turkish freshwater isopods (crustacea: isopoda)
    (Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2012) Çamur-Elipek, Belgin (Trakya Author); Özkan, Nurcan (Trakya Author)
    This study was carried out to contribute to distribution of freshwater isopods in Marmara Region (including Gökçeada and Bozcaada islands) of Turkey. For this aim, it was evaluated the material which was sampled during the years 1991, and 1998-2002 in a total of 37 localities from different water resources in the region. End of the study, it was observed that Asellus aquaticus (L.) Racovitza, 1919 is a very common species in the area. Furthermore, subspecies and intersex forms belonging Asellus aquaticus were recorded in some localities.
  • Öğe
    A preliminary study aimed the determined of larval chironomidae(diptera) fauna in Avsa (Turkeli) and Pasalimanı islands
    (Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2013) Özkan, Nurcan (Trakya Author)
    A field study has been carried out on the areas including streams and stagnant waters in Avsa Island on 21.08.10 a nd on t he ones in Pasalimani Island on 22 -23.08.10. In this study, samples of mud have been collected from 3 localities from Avsa Island and 9 from Pasalimani Island. Furthermore, the chironomids taken from the mud has been detected under microscope. In Avsa Island 6 s pecies belonging to Chironominae subfamily, in Pasalimani Island 9 s pecies belonging to Chironominae subfamily and 8 s pecies belonging to Tanypodinae subfamily, totally 17 species have been found. All of the species are determined as first record in this study.