Yazar "Akman, Berrin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 5 YAŞ ÇOCUKLARININ ZİHİNLERİNDEKİ BİLİM İNSANI İMAJI İÇERİSİNDE STEM ALANLARININ YER ALMA DURUMLARININ İNCELENMESİ(2019) Günşen, Gülşah; Balat, Gülden Uyanık; Akman, BerrinYapılan bu araştırmanın amacı 5 yaş çocuklarınınzihinlerinde canlanan bilim insanı imajlarında STEMalanlarına yönelik düşüncelerinin ve STEM alanlarınınbelirlenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Edirne’debağımsız bir anaokulundaki 5 yaşındaki 20 çocukoluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Chambers(1983) tarafından geliştirilen DAST (Drive a ScientistTest) ve araştırmacılar tarafından geliştirilerek uzmangörüşü alınıp son hali verilen yarı yapılandırılmış görüşmeformu kullanılmıştır. DAST testinden elde edilen verileriçin betimsel istatistik yöntemlerinden, görüşmeformundan elde edilen nitel verilerin analiz edilmesindeise içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırmabulgularına göre 5 yaş çocuklarının bilim insanlarınıgünlük kıyafetli, mutlu, deney malzemeli olarak ve biliminsanlarını bulundukları yer olarak uzayda çizdiklerigörülmektedir. Çocuklar bilim insanlarının en çokaraştırma/deney yaptıklarını ve uzayı araştırdıklarını ifadeetmiş olup zihinlerindeki bilim insanı imajını en çok fenve teknoloji alanları ile bütünleştirdikleri görülmektedir.Çocukların fen alanını en çok canlılar alemi ile, teknolojialanını en çok robotlarla, matematik alanını en çoksayılarla örtüştürdükleri görülmekte olup, çocuklarınmühendislik alnına yönelik hemen hemen hepsi hiçbirgörüş bildirmemiştir. Çocuklar ayrıca gelecekte en çoköğretmen, doktor ve robot yapan kişi olmak istedikleriifade etmişlerdir.Öğe Anti Ayrımcı Programların Okul Öncesi Sınıflarda Uygulanmasının Avantaj ve Sınırlılıkları(Trakya Üniversitesi, 2020) Bayrakdar, Uygar; Akman, BerrinBu çalışmada Anti Ayrımcı ve Çok Kültürlü eğitimin ne olduğu, alan yazında nasıl tanımlandığı, Anti Ayrımcı Programların ön koşullarının ne olduğu, hangi bileşenlerden oluştuğu, neleri hedeflediği ve hangi paydaşlardan yararlandığı yer almaktadır. Ayrıca Anti Ayrımcı Programlarda yer alan kişilerin ve uzmanların rol ve sorumluluklarının ne olduğu, bu programlar uygulanırken nelere dikkat edilmesi gerektiği açıklanmıştır. Bunların yanı sıra “Anti Ayrımcı Programların” okulöncesi sınıflarda uygulanmasının yarattığı avantajlar ve sınırlılıkları alan yazında yer alan görüşlere göre derlenmiş ve yorumlanmıştır. “Anti Ayrımcı Programların” okulöncesi sınıflarda uygulanmasının yarattığı avantajların ortak yönü olarak eğitim ortamlarında kültürel ve bireysel farklılıkların temsilinin artıyor olması ve buna bağlı olarak eğitim öğretim sürecinde hem sosyal hem akademik çıktıların olumlu etkilenmesi olarak görülebilir. “Anti Ayrımcı Programların” okulöncesi sınıflarda uygulanmasının yarattığı dezavantajların ise alan yazına göre daha çok içerik, materyal, süre ve bilinç eksikliği ekseninde yer aldığını söyleyebiliriz.Öğe Fen Eğitimine Karşı Tutum, Öz Yeterlilik Algısı ve Bilişsel Harita Bulguları(2018) Günşen, Gülşah; Balat, Gülden Uyanık; Akman, BerrinAraştırmanın amacı okul öncesi öğretmen adaylarının fen eğitimine karşı tutumları ve öz yeterlilikalgıları arasındaki ilişkinin incelenmesi ve öğretmen adaylarının fen eğitimine yönelik bilişselharitalarının belirlenmesidir. Karma araştırma yöntemi kullanılarak yapılan araştırmanın nicelörneklemini 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde eğitime devam eden 4 farklı üniversitedeki261 okul öncesi öğretmen adayı oluşturmaktır. Araştırmanın nitel katılımcılarını ise nicel örneklemiçerisinden seçilmiş 35 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Nicel veri toplama aracı olarak okul öncesiöğretmen adaylarının fen eğitimine karşı tutumlarının belirlenmesinde Hyung-Sook-Cho ve arkadaşları(2003) tarafından geliştirilen ve uyarlama çalışması Ünal ve Akman (2006) tarafından yapılan "OkulÖncesi Öğretmenlerinin Fen Eğitimine Karşı Tutum Ölçeği" ve öğretmen adaylarının öğretmen özyeterlilik durumlarını belirlemek amacıyla Gibson ve Dembo (1984) tarafından geliştirilen veuyarlanması Diken (2004) tarafından yapılan "Öğretmen Yeterlik Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadanitel veri toplama aracı olarak da görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmanın nicel verileri tek yönlüvaryans analizi (ANOVA), t-testi ve korelasyon analizi yapılarak, nitel verileri ise içerik analizi ileçözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre okul öncesi öğretmen adaylarının fen eğitimine karşıtutum ve öğretmen öz yeterlilik algıları arasında pozitif ve zayıf düzeyde anlamlı bir ilişki bulunmuş olup,öğretmen adayları kendilerini fen eğitimine ilişkin bilgili, algısı yüksek, fen olaylarına ilgili veüniversitede almış olduğu fen eğitimi dersinin kendisine yeterli düzeyde olduğunu ifade etmiştir. Bilişselharita bulgularında ise feni eğitim faaliyetlerinde kullanma nedenini en çok çocukların keşfedereköğrenmesini sağlamasını, etkinlik hazırlarken zorlanma nedeni olarak en çok genel bilgi eksikliklerininolmasını, etkinlik hazırlarken zorlanmama nedeni olarak da en çok çevredeki her şeyin fenin konusuolmasını ifade ettikleri görülmüştür.Öğe Okul Öncesi Öğretmenlerinin STEM Semantik Algılarının ve STEM Yaklaşımına Yönelik Düşüncelerinin Belirlenmesi(2019) Günşen, Gülşah; Akman, Berrin; Uyanık, GüldenSTEM yaklaşımı ile çocukların fen ve matematik gibi temel bilimlerin ortaya koyduğu kuramsal bilgileri alıp teknoloji ve mühendisliği harmanlayarak yaşama değer katacak yenilikler yapması beklenmektedir. Bu noktada STEM yaklaşımının okul öncesi öğretmenleri tarafından doğru algılanması ve doğru uygulamalarla okul öncesi dönem çocuklarına uygulanması önem arz etmektedir. Yapılan bu araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin STEM yaklaşımına yönelik düşüncelerinin ve STEM semantik algılarının belirlenmesidir. Karma araştırma yöntemi kullanılarak yapılan araştırmanın çalışma grubunu MEB bağlı bağımsız anaokullarındaki 30 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Okul öncesi öğretmenlerinin STEM yaklaşımına yönelik düşünceleri araştırmacılar tarafından geliştirilen görüşme formu ile STEM alanlarına yönelik algıları ise Knezek ve Christensen (2008) tarafından geliştirilen Türkçe’ye uyarlaması Kızılay (2017) tarafından yapılan STEM Semantik Farklılık Ölçeği kullanılarak belirlenmiştir. Yapılan bu araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda genel olarak okul öncesi öğretmenlerinin STEM alanlarına yönelik anlamsal algılarının olumlu tutumlar içerdiği, STEM yaklaşımına yönelik çok az fikre sahip oldukları ve okul öncesi dönemde STEM yaklaşımının uygulanma gerekçesi olarak en çok çocukların erken dönemde bilimle tanışması, yaratıcılığının gelişmesine destek sunması, problem çözme becerisinin gelişimini sağlaması düşüncelerine sahip oldukları tespit edilmiştir