Yazar "Çoşkun, İbrahim" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Türkiyede albinizmli bireylerin eğitim ve sosyal hayata katılımda karşılaştıkları sorunlar ve baş etme yöntemleri(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Ünal, Berkay Ömer; Çoşkun, İbrahimTürkiye’de yaşamakta olan albinizmli bireylerin eğitim ve sosyal hayata katılımda karşılaştıkları sorunlar ve baş etme yöntemlerinin araştırıldığı bu çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasına göre desenlenmiştir. Araştırmada görüşme türlerinden standartlaştırılmış açık uçlu görüşme yaklaşımından yararlanılırken yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Önceden belirlenen ölçütleri karşılayan ilkokula ya da ortaokula devam eden 7 albinizmli çocuğun öğretmeni, liseye devam eden 4 albinizmli birey, üniversiteye devam eden 4 albinizmli birey ve meslek sahibi 5 albinizmli birey olmak üzere toplam 20 katılımcı araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır. Araştırmada veriler ilk aşamada betimsel analiz yöntemi ile analiz edilerek katılımcıların cümlelerinden doğrudan alıntılara yer verilmiştir. İkinci aşamada ise elde edilen veriler içerik analizine tabi tutulmuştur. Araştırmada ulaşılan bulgulardan öne çıkanlar: Albinizmli öğrencilerin öğretmenlerinin görüşleri incelendiğinde eğitim konusunda yaşanan sorunların genelde albinizmli öğrencilerin görme problemlerine bağlı olarak ortaya çıktığı görülmüştür. Okuma hızının düşük olmasından dolayı albinizmin akademik başarıyı olumsuz etkilediği de belirtilmiştir. Öğretmenlerin sınıfın fiziki durumu ile ilgili önerileri incelendiğinde daha çok oturma düzenini değiştirmeye vurgu yapıldığı görülmüştür. Bunun dışında, arkadaşlarının yardım etmesini sağlama, daha koyu renkli çizgili defterler, büyük puntolu kitap, büyüteç ve teleskop, tırtıklı kâğıt ve evaların kullanımından da bahsedilmiştir. Sosyal hayata dâhil olma bağlamında katılımcılar, albinizmli öğrencilerin mevsimsel geçişlerde dış görünüşleri ile ilgili problemlerin yanı sıra sınıf dışı etkinliklere dâhil olmada da sorunlar yaşandığını belirtmişlerdir. Albinizmli çocuklarla çalışan tüm katılımcılar, öğrencilerinin başlarda bir şekilde ayrımcı bir dile maruz kaldıklarını ifade etmişlerdir. Tüm eğitim kademelerindeki albinizmli bireylerin ortak problemlerinin görme ile ilişkili olduğu II ve akademik başarılarının olumsuz yönde etkilendiği görülmüştür. Lise öğrencisi katılımcıların ders materyallerine erişim konusunda karşılaştıkları sorunlar incelendiğinde daha çok küçük puntolu kitapları okumakta ve derslerde not tutmakta zorlandıkları, resimlerin küçük olmasının onları yorduğuna ilişkin bulgulara ulaşılırken sınıflarında veya okullarında sınava yönelik yapılan uyarlamalara ilişkin görüşleri incelendiğinde daha çok kâğıtların büyük puntolu basılması ve oturma düzeninin değiştirilmesi gibi uygulamaların yapıldığı görülmektedir. Araştırmaya konu olan tüm albinizmli bireyler albinizmli olma açısından dalga geçilme veya dışlanma ya da fiziksel nedenlerle dışarda kalma gibi problemler yaşamaktadır. Bunun dışında albinizmli bireylerin görme problemleriyle ilgili sorunları ifade etme konusunda çekinceli oldukları görülmüştür. Lise, üniversite öğrencileri ve çalışan albinizmli bireylerin birçoğu görme problemleri nedeniyle mesleki kariyer seçimlerinin bir şekilde etkilendiğini belirtmiştir.