C. M. Von Weber'in OP.24 Do Majör piyano sonatı'nın teknik ve müzikal açıdan incelenmesi
Abstract
Bu araştırmanın amacı, Erken Romantik Dönem bestecilerinden Carl Maria
von Weber’in Op. 24 numaralı do majör piyano sonatını teknik ve müzikal açıdan
inceleyerek, eseri yorumlamak, incelemek veya eğitimde kullanmak isteyenler için
eser hakkında derinlemesine bilgi sunmaktır. Nitel araştırma yöntemleri kullanılarak
yapılan bu çalışmanın ilk aşamasında, eseri daha iyi anlayabilmek için bestecisinin
hayatı, yaşadığı dönemin müzikal özellikleri ilgili literatürden elde edilen bilgiler
betimsel analiz yapılarak derlenmiştir. Sonrasında eserin ulaşılabilen notaları arasında
inceleme yapılarak urtekst notası seçilmiş ve nota üzerinde doküman analiz yöntemleri
kullanılarak müzikal analiz yapılmıştır. Müzikal analizin alt boyutları olarak; form,
tonal tasarım ve formu destekler nitelikte armonik analizler yapılmıştır. Sonuç olarak
eserin Klasik Dönem’den Romantik Dönem’e geçişte önemli bir rolü olduğu,
kendinden sonra gelen bestecilerin piyano stillerini etkilediği, Weber’in piyanistik
eserlerinin en önemli özelliklerinden birisinin orkestra seslerini piyanoda betimlemesi
olduğu, eserin bölümlerinin formlarının sırasıyla sonat allegrosu, lied, triolu sonat ve
rondo şeklinde tasarlandığı görülmüştür. Op. 24 Piyano Sonatı her ne kadar Klasik
Dönem özelliklerini de taşısa da armonik ve form yapısı açısından Romantik Dönem
bireyselciliğini yansıtmaktadır. This research aims to find one of the Early Romantic Period composers Carl
Maria von Weber’s Op. It provides in-depth information about the piece for those who
want to interpret, examine or use it in education by reading the piano sonata Op. 24
from a technical and musical point of view. In the first stage of this study, which was
carried out using qualitative research methods, the information obtained from the
literature about the composer’s life and the musical characteristics of the period in
which he lived was compiled by making descriptive analysis to understand the work
better. Afterward, the urtext note was selected by examining the accessible notes of
the work, and musical analysis was performed on the note using document analysis
methods. As sub-dimensions of musical analysis, form, tonal design, and harmonic
analyzes supporting the form were made. As a result, the piece played an essential role
in the transition from the Classical to the Romantic Period. It influenced the piano
styles of the composers who came after it. As a result, it has been seen that, one of the
most critical features of Weber’s pianistic works is the depiction of the orchestral
sounds on the piano, and the form of the parts of the piece have been designed as sonat
allegro, lied, sonat with trio and rondo respectively. Although the Op. 24 Piano Sonata
carries the characteristics of the Classical Period, it reflects the Romantic Period’s
individualism in terms of harmonic and form structure.
Collections
- Tez Koleksiyonu [2146]