Kaynaştırma öğrencilerine yönelik akran zorbalığı
Abstract
Bu araştırmanın amacı kaynaştırma sınıflarındaki özel gereksinimli
öğrencilerin mağdur olarak maruz kaldıkları zorbalık davranışlarını etkileyen
etmenleri saptamaktır. Araştırma iki aşamadan oluşmaktadır. Araştırmanın birinci
aşaması öğretmen görüşlerini saptamak için nicel araştırma yöntemlerinden
ilişkisel tarama modelinden yararlanılmıştır. Araştırmanın birinci aşamadaki
örneklemini 2019-2021 öğretim yıllarında Edirne merkez ilçede bulunan Milli
Eğitim Bakanlığına bağlı resmi 147 ilkokul (1. Kademe) öğretmeni ve 109
ortaokul (2. Kademe) öğretmeni olmak üzere kaynaştırma sınıflarında görev
yapan 256 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın birinci aşamasında veri
toplama aracı olarak anket ve Akran Zorbalığı Ölçeği’nden yararlanılmıştır.
Araştırmanın ikinci aşaması veli ve rehber öğretmenlerin görüşlerini belirlemek
amacıyla nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasından yararlanılmıştır.
Araştırmanın ikinci aşamasının çalışma grubunu 2021-2022 öğretim yıllarında
Edirne merkez ilçede bulunan Milli Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ilkokul (1.
Kademe) ve ortaokul (2. Kademe)da eğitim gören 10 kaynaştırma öğrenci
velisinden oluşmaktadır. Araştırmanın ikinci aşamasındaki bulguları desteklemek
için kaynaştırma öğrencilerinin velilerinin bulunduğu okullardaki 4 rehber
öğretmen ile yarı yapılandırılmış görüşme yapılmıştır. Araştırmanın ikinci
aşamasında veri toplama aracı olarak veli görüşme formu ve öğretmen görüşme
formundan yararlanılmıştır. Birinci araştırmanın sonucuna göre öğretmenlerin
sınıflarındaki kaynaştırma öğrencilerine yönelik akran zorbalığı algısı, dersine
girdiği sınıf(lar)da kaynaştırma öğrencilerinin olmasını olumsuz karşılayan
öğretmenlerde olumlu karşılayan öğretmenlere göre daha yüksek olduğu ortaya
çıkmıştır. İkinci araştırma sonucuna göre çocuklarının akran zorbalığına uğrama
sorununa karşı genellikle okul yönetimi ve öğretmenlerin ilgisiz oldukları ve
onları umursamadıklarını ve okuldan yeterli desteği bulma konusunda
memnuniyetsiz oldukları ortaya çıkmıştır. Elde edilen sonuçlara göre,
öğretmenlere yönelik kaynaştırma eğitimine yönelik olumlu tutum
geliştirmelerine ve akran zorbalığı ile başa çıkmaya yönelik eğitimlerin verilmesi
ve kaynaştırma eğitiminde akran zorbalığına karşı öğretmen-veli-okul işbirliği
çalışmalarının yapılması gerekmektedir. The aim of this study is to determine the factors affecting the bullying
behaviours to which students with special needs in inclusion/integration classes
are exposed as victims. The research consists of two stages. In the first stage of
the study, the relational survey model, one of the quantitative research methods,
was used to determine the views of teachers. The sample of the first stage of the
research consists of 256 teachers working in inclusion classes, including 147
primary school (1st stage) teachers and 109 secondary school (2nd stage) teachers
affiliated to the Ministry of National Education in the central district of Edirne in
the 2019-2021 academic years. In the first stage of the study, questionnaire and
Peer Bullying Scale were used as data collection tools. In the second stage of the
research, case study, one of the qualitative research methods, was used to
determine the views of parents and school counselors. The study group of the
second phase of the research consists of 10 parents of inclusion/integration
students studying in the official primary school (1st stage) and secondary school
(2nd stage) affiliated to the Ministry of National Education in the central district
of Edirne in the 2021-2022 academic years. In order to support the findings in the
second stage of the research, semi-structured interviews were conducted with 4
school guidance teachers in schools where the parents of inclusive students are
present. In the second stage of the research, the parent interview form and the
teacher interview form were used as data collection tools. According to the results
of the first study, it was revealed that teachers' perception of peer bullying towards
inclusive students in their classrooms was higher in teachers who negatively
perceived the presence of inclusive students in their classroom(s) than teachers
who perceived it positively. According to the results of the second research, it was
revealed that school administration and teachers were generally indifferent to the
problem of their children being bullied by peers and that they did not care about
them and were dissatisfied with finding adequate support from the school.
According to the results obtained, it is necessary to provide training for teachers to
develop positive attitudes towards inclusive education and to cope with peer
bullying, and to carry out teacher-parent-school cooperation studies against peer
bullying in inclusion/integration education.
Collections
- Tez Koleksiyonu [2028]