An investigation of writing skills in learning English as a foreign language from a distributed cognition perspective
Abstract
This study aimed to reveal the effectiveness of integrating a focus on form
approach to collaborative writing tasks on the EFL learners’ accuracy of the writing
performance by examining the writing process from the distributed cognition perspective.
In line with this purpose, 24 volunteer participants from 10
th
graders of an Anatolian High
School in Adıyaman participated in the study. They were divided into experimental and
control groups and each group had 12 students. The experimental group was exposed to
focus on form instruction about simple past tense structure in English and they were
divided into 3 groups to work collaboratively with their peers on their writing task while
the control group worked individually. They were both given pre-test which is about
writing a story about pictures by using the simple past tense structure and their paragraph
was reformulated by the researcher. Additionally, the experimental group participated in
noticing, stimulated recall, and interview stages. Both groups were given the same writing
task as a post-test after 2 weeks. Qualitative analysis of collaborative dialogues showed
that students benefited from artifacts and instructional practices, and they affected their
writing performance. Furthermore, the experimental group emphasized their positive
opinions towards working collaboratively, video-taped mini-lesson, noticing, and
stimulated recall stages in the interview. Quantitative data analysis demonstrated that the
difference in error scores between the control and experimental groups, measured from
the pre-test to the post-test, was statistically significant. This result confirms that
employing a combination of form-focused instruction and collaborative writing tasks is
an effective approach for enhancing writing accuracy. Bu çalışma, dağıtık biliş perspektifinden yazma sürecini inceleyerek, işbirlikçi
yazma görevlerine form odaklı bir yaklaşımın entegre edilmesinin İngilizce öğrenen
öğrencilerin yazma performansının doğruluğu üzerindeki etkinliğini ortaya koymayı
amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda, Adıyaman'daki bir Anadolu Lisesi'nin 10. sınıf
öğrencilerinden 24 gönüllü katılımcı çalışmaya katılmıştır. Katılımcılar deney ve kontrol
gruplarına ayrılmış olup her bir grupta 12 öğrenci bulunmaktadır. Deney grubu,
İngilizcedeki basit geçmiş zaman yapısını form odaklı öğretimle öğrenmiş ve yazma
görevlerinde akranlarıyla iş birliği içinde çalışmak üzere 3 gruba ayrılmıştır, kontrol
grubu ise bireysel olarak çalışmıştır. Her iki gruba da basit geçmiş zaman yapısını
kullanarak verilen resimler hakkında bir hikâye yazma için ön test verilmiş ve paragrafları
araştırmacı tarafından yeniden düzenlenmiştir. Ayrıca, deney grubu farkındalık,
uyarılmış hatırlama ve mülakat aşamalarına katılmıştır. İki hafta sonra her iki gruba da
aynı yazma görevi son test olarak verilmiştir. İşbirlikçi diyalogların nitel analizi,
öğrencilerin araçlardan ve öğretim uygulamalarından faydalandıklarını ve yazma
performanslarını etkilediklerini göstermiştir. Ayrıca, deney grubundaki katılımcılar
görüşmede işbirlikçi çalışmaya, kullanılan araçlara, farkındalık ve uyarılmış hatırlama
aşamalarına yönelik olumlu görüşlerini vurgulamışlardır. Nicel veri analizi, kontrol ve
deney gruplarının ön testi ile son testi arasındaki hata puanları farkının istatistiksel olarak
anlamlı olduğunu göstermiştir. Bu sonuç, form odaklı öğretim ve işbirlikçi yazma
görevlerinin birleştirilerek kullanılmasının yazma doğruluğunu artırmak için etkili bir
yaklaşım olduğunu doğrulamaktadır.
Collections
- Tez Koleksiyonu [2028]