The impact of collaborative output tasks on efl learners grammatical competence
Abstract
This study investigated the effectiveness of two collaborative output tasks,
dictogloss and text reconstruction task, in improving EFL learners’ grammatical
competence. Passive voice and if conditionals (Type 1, 2 and 3) were chosen as the target
forms since they are considered as challenging for second language (L2) learners. The
study involved 28 participants who were divided into an experimental group, which
engaged in collaborative tasks, and a control group instructed through traditional teaching
methods. A quasi-experimental pre-test/post-test research design was employed and the
experimental group completed two dictogloss and two text reconstruction tasks over a
four-week period. According to the results of the analysis, the experimental group
outperformed the ones in the control group, which indicates the efficiency of the two
collaborative tasks. Additionally, following the treatments, the study aimed to explore
students’ perceptions of the collaborative tasks through interviews with three students and
reflective journals from all the participants. The results showed that most students held
positive views about the use of these tasks whereas some students expressed a preference
for using more traditional grammar exercises such as fill-in-the-blanks. Bu çalışma, işbirlikli öğrenme aktiviteleri olarak da bilinen not-al yaz ve metni
yeniden yapılandırma aktivitelerinin İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin
dilbilgisel yeterliliklerini geliştirmedeki etkinliğini araştırmıştır. Edilgen yapı ve koşul
cümlelerinin yabancı dil öğrenen öğrenciler için zor konular olduğu düşünüldüğünden
hedef yapı olarak bu iki konu seçilmiştir. Çalışmaya, işbirlikli öğrenme aktivitelerini
uygulayan deneysel bir grup ve geleneksel öğretim yöntemleriyle öğrenim gören bir
kontrol grup olmak üzere 28 öğrenci katılmıştır. Yarı deneysel bir ön test-son test
araştırma deseni kullanılmış ve deneysel grup, dört haftalık bir süre boyunca iki not-al yaz
ve iki metni yeniden yapılandırma aktivitesi tamamlamıştır. Analiz sonuçlarına göre,
deneysel grup, kontrol grubundaki öğrencilerden daha iyi performans sergilemiş ve bu
bulgular işbirlikli çalışma aktivitelerinin dilbilgisi öğreniminde etkili olduğunu
göstermiştir. Ayrıca, uygulamalardan sonra, öğrencilerin bu aktivitelere yönelik
düşüncelerini araştırmak üzere üç öğrenciyle görüşülmüş ve tüm katılımcılardan öğrenci
günlüğü doldurmaları istenmiştir. Sonuçlar, öğrencilerin çoğunun bu aktiviteleri kullanma
konusunda olumlu görüşlere sahip olduğunu, bazı öğrencilerin boşluk doldurma gibi daha
geleneksel dilbilgisi alıştırmalarını tercih ettiklerini göstermiştir.
Collections
- Tez Koleksiyonu [2028]