Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorHızmalı, Mert
dc.contributor.advisorTosun, Nilgün
dc.date.accessioned2023-01-31T06:56:26Z
dc.date.available2023-01-31T06:56:26Z
dc.date.issued2022en_US
dc.date.submitted2022
dc.identifier.urihttp://dspace.trakya.edu.tr/xmlui/handle/trakya/8200
dc.description.abstractBu çalışmada, üniversite öğrencilerinin dijital veri güvenliği farkındalıkları dijital vatandaşlık bağlamında incelenmiştir. Çalışmanın amacı; üniversite öğrencilerinin dijital veri güvenliği farkındalıkları ile dijital vatandaşlık düzeylerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi ve bu iki kavram arasındaki ilişkinin ortaya konmasıdır. Bu amaç doğrultusunda öncelikle üniversite öğrencilerinin dijital veri güvenliği farkındalığı ve dijital veri güvenliği düzeyleri cinsiyet, öğrenim görmekte olduğu eğitim kademesi, sınıf düzeyi, günlük ortalama internet kullanma süresi ve ailenin aylık ortalama gelir düzeyi değişkenleri açısından incelenmiştir. Çalışmaya Trakya Üniversitesi’nin ön lisans, lisans ve lisansüstü kademelerinde öğretim gören 2500 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Araştırma verileri üç bölümden oluşan anket formu ile toplanmıştır. Formun birinci bölümünde araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgileri içeren sorular, ikinci bölümünde Som-Vural (2016) tarafından geliştirilen Dijital Vatandaşlık Ölçeği ve üçüncü bölümünde ise Yılmaz ve diğerleri (2015) tarafından geliştirilen Dijital Veri Güvenliği Farkındalığı Ölçeği yer almaktadır. Veriler katılımcılardan sınıf ortamında yüz yüze toplanmıştır. Elde edilen verilerin istatiksel analizi SPSS 25.0 programı ile yapılmıştır. Analizler sonucunda üniversite öğrencilerinin genelinin dijital vatandaşlık düzeyinin ve dijital veri farkındalığının yüksek olduğu saptanmıştır. Katılımcıların dijital veri güvenliği farkındalığı ve dijital vatandaşlık düzeyleri arasında yüksek düzeyde pozitif anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Erkek öğrencilerin kadınlara göre dijital vatandaşlık ve dijital veri güvenliği puanlarının daha yüksek olduğu, dijital vatandaşlık ve dijital veri güvenliği farkındalık puan ortalamalarının lisans öğrencilerinin ön lisans öğrencilerinden daha yüksek olduğu, yüksek lisans/doktora öğrencilerinin ise yakın bir ortalamaya sahip olduğu görülmüştür. Lisans ve yüksek lisans/doktora öğrencilerinin vatandaşlık ve dijital veri güvenliği farkındalığı puanlarının ön lisans öğrencilerinden daha yüksek olduğu, lisans ve yüksek lisans/doktora öğrencileri arasında ise farklılık olmadığı belirlenmiştir. Sınıf düzeylerine göre dijital vatandaşlık ortalamaları incelendiğinde sınıf düzeyi arttıkça ortalamanın da arttığı, dijital veri güvenliği farkındalık ortalamalarının sınıf düzeyine göre arttığı, farklılığın ise istatistiksel olarak anlamlı olmadığı belirlenmiştir. Ailenin gelir düzeyi arttıkça dijital vatandaşlık puan ortalaması da artmaktadır.en_US
dc.description.abstractIn this study, digital data security awareness of university students was examined in the context of digital citizenship. The aim of the study; The aim of this study is to examine the digital data security awareness and digital citizenship levels of university students in terms of demographic variables and to reveal the relationship between these two concepts. For this purpose, first of all, university students' digital data security awareness and digital data security levels were examined in terms of gender, education level, class level, average daily internet usage time and monthly average income level of the family. 2500 students studying at the associate, undergraduate and graduate degrees of Trakya University voluntarily participated in the study. Research data were collected with a questionnaire consisting of three parts. The first part of the form includes questions containing personal information prepared by the researcher, the second part includes the Digital Citizenship Scale developed by Som-Vural (2016), and the third part includes the Digital Data Security Awareness Scale developed by Yılmaz et al. (2015). The data were collected from the participants face to face in the classroom environment. Statistical analysis of the obtained data was done with SPSS 25.0 program. As a result of the analyzes, it was determined that the digital citizenship level and digital data awareness of the university students in general were high. It was observed that there was a high level of positive and significant relationship between the digital data security awareness and digital citizenship levels of the participants. It has been seen that male students have higher digital citizenship and digital data security scores than females, digital citizenship and digital data security awareness averages are higher than undergraduate students' associate degree students, and graduate/doctorate students have a close average. It was determined that the citizenship and digital data security awareness scores of undergraduate and graduate/doctorate students were higher than those of associate degree students, and there was no difference between undergraduate and graduate/doctorate students. When the digital citizenship averages according to the class levels were examined, it was determined that the average increased as the class level increased, the digital data security awareness averages increased according to the class level, and the difference was not statistically significant. As the income level of the family increases, the digital citizenship score average also increases.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherTrakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDijital vatandaşlıken_US
dc.subjectDijital veri güvenliğien_US
dc.subjectÜniversite öğrencilerien_US
dc.subjectDigital citizenshipen_US
dc.subjectDigital data securityen_US
dc.subjectUniversity studentsen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin dijital veri güvenliği farkındalıklarının dijital vatandaşlık bağlamında incelenmesien_US
dc.title.alternativeInvestigation of digital data awareness of university students in the context of digital citizenshipen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentEnstitüler, Fen Bilimleri Enstitüsü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster