Üniversite öğrencilerinin dijital veri güvenliği farkındalıklarının dijital vatandaşlık bağlamında incelenmesi
Abstract
Bu çalışmada, üniversite öğrencilerinin dijital veri güvenliği farkındalıkları dijital
vatandaşlık bağlamında incelenmiştir. Çalışmanın amacı; üniversite öğrencilerinin dijital
veri güvenliği farkındalıkları ile dijital vatandaşlık düzeylerinin demografik değişkenler
açısından incelenmesi ve bu iki kavram arasındaki ilişkinin ortaya konmasıdır. Bu amaç
doğrultusunda öncelikle üniversite öğrencilerinin dijital veri güvenliği farkındalığı ve
dijital veri güvenliği düzeyleri cinsiyet, öğrenim görmekte olduğu eğitim kademesi, sınıf
düzeyi, günlük ortalama internet kullanma süresi ve ailenin aylık ortalama gelir düzeyi
değişkenleri açısından incelenmiştir. Çalışmaya Trakya Üniversitesi’nin ön lisans, lisans
ve lisansüstü kademelerinde öğretim gören 2500 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır.
Araştırma verileri üç bölümden oluşan anket formu ile toplanmıştır. Formun birinci
bölümünde araştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgileri içeren sorular, ikinci
bölümünde Som-Vural (2016) tarafından geliştirilen Dijital Vatandaşlık Ölçeği ve
üçüncü bölümünde ise Yılmaz ve diğerleri (2015) tarafından geliştirilen Dijital Veri
Güvenliği Farkındalığı Ölçeği yer almaktadır. Veriler katılımcılardan sınıf ortamında yüz
yüze toplanmıştır. Elde edilen verilerin istatiksel analizi SPSS 25.0 programı ile
yapılmıştır. Analizler sonucunda üniversite öğrencilerinin genelinin dijital vatandaşlık
düzeyinin ve dijital veri farkındalığının yüksek olduğu saptanmıştır. Katılımcıların dijital
veri güvenliği farkındalığı ve dijital vatandaşlık düzeyleri arasında yüksek düzeyde
pozitif anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Erkek öğrencilerin kadınlara göre dijital
vatandaşlık ve dijital veri güvenliği puanlarının daha yüksek olduğu, dijital vatandaşlık
ve dijital veri güvenliği farkındalık puan ortalamalarının lisans öğrencilerinin ön lisans
öğrencilerinden daha yüksek olduğu, yüksek lisans/doktora öğrencilerinin ise yakın bir
ortalamaya sahip olduğu görülmüştür. Lisans ve yüksek lisans/doktora öğrencilerinin
vatandaşlık ve dijital veri güvenliği farkındalığı puanlarının ön lisans öğrencilerinden
daha yüksek olduğu, lisans ve yüksek lisans/doktora öğrencileri arasında ise farklılık
olmadığı belirlenmiştir. Sınıf düzeylerine göre dijital vatandaşlık ortalamaları
incelendiğinde sınıf düzeyi arttıkça ortalamanın da arttığı, dijital veri güvenliği
farkındalık ortalamalarının sınıf düzeyine göre arttığı, farklılığın ise istatistiksel olarak
anlamlı olmadığı belirlenmiştir. Ailenin gelir düzeyi arttıkça dijital vatandaşlık puan
ortalaması da artmaktadır. In this study, digital data security awareness of university students was examined
in the context of digital citizenship. The aim of the study; The aim of this study is to
examine the digital data security awareness and digital citizenship levels of university
students in terms of demographic variables and to reveal the relationship between these
two concepts. For this purpose, first of all, university students' digital data security
awareness and digital data security levels were examined in terms of gender, education
level, class level, average daily internet usage time and monthly average income level of
the family. 2500 students studying at the associate, undergraduate and graduate degrees
of Trakya University voluntarily participated in the study. Research data were collected
with a questionnaire consisting of three parts. The first part of the form includes questions
containing personal information prepared by the researcher, the second part includes the
Digital Citizenship Scale developed by Som-Vural (2016), and the third part includes the
Digital Data Security Awareness Scale developed by Yılmaz et al. (2015). The data were
collected from the participants face to face in the classroom environment. Statistical
analysis of the obtained data was done with SPSS 25.0 program. As a result of the
analyzes, it was determined that the digital citizenship level and digital data awareness of
the university students in general were high. It was observed that there was a high level
of positive and significant relationship between the digital data security awareness and
digital citizenship levels of the participants. It has been seen that male students have
higher digital citizenship and digital data security scores than females, digital citizenship
and digital data security awareness averages are higher than undergraduate students'
associate degree students, and graduate/doctorate students have a close average. It was
determined that the citizenship and digital data security awareness scores of
undergraduate and graduate/doctorate students were higher than those of associate degree
students, and there was no difference between undergraduate and graduate/doctorate
students. When the digital citizenship averages according to the class levels were
examined, it was determined that the average increased as the class level increased, the
digital data security awareness averages increased according to the class level, and the
difference was not statistically significant. As the income level of the family increases,
the digital citizenship score average also increases.
Collections
- Tez Koleksiyonu [1162]