Pazarlama eğitiminin girişimcilik eğilimine etkisi : Meslek liselerinin pazarlama alanında öğrenim gören öğrenciler üzerine bir araştırma
Abstract
Pazarlama tüketici istek ve ihtiyaçlarını karşılamak için bir mal veya hizmetin
üretilmesi, fiyatlandırılması, dağıtılması ve tutundurma faaliyetlerinin
gerçekleştirilmesidir. Girişimcilik ise yeni mal veya hizmet üretmek için üretim
faktörlerinin bir araya getirilmesidir. Bu nedenle pazarlama eğitimi alan kişilerin
girişimcilik eğilimi olduğu düşünülmektedir.
Bu araştırmanın amacı pazarlama eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerine
etkisini incelemektir. Araştırmanın evrenini Türkiye’deki pazarlama eğitimi veren
liselerde öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma ile Ankara, Antalya,
Bursa, Denizli, Hatay, İstanbul, İzmir, Kırklareli, Konya, Manisa, Muğla ve Rize’de
pazarlama ve perakende bölümünde öğrenim gören 602 katılımcıya ulaşılmıştır.
Veriler anket tekniği ile kolayda örnekleme yolu ile toplanmıştır. SPSS 23 ve AMOS
23 programları kullanılarak verilerin analizinde betimsel istatistikler ortaya konmuş
ve kurulan modele ilişkin ölçeklere açıklayıcı faktör analizi, doğrulayıcı faktör analizi
ve yapısal eşitlik modeli ile etkileri tahmin edilmiştir.
Ayrıca katılımcıların sosyo-demografik özelliklerine göre modele ilişkin
ölçeklerin alt boyutlarına olan yargılarının birbirinden farklı olup olmadığını ortaya
koymak için Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testleri uygulanarak sonuçlar
yorumlanmıştır.
Açıklayıcı faktör analizi sonucu girişimcilik eğiliminin alt boyutları ileri
görüşlü, tutkulu, serüvenci-maceracı ve özgün-yenilikçi olarak sıralanmıştır.
Araştırmada test sonuçlarına göre pazarlama eğitiminin girişimcilik eğiliminin tüm alt
boyutlarını anlamlı ve olumlu etkilediği sonucuna varılmıştır. Ayrıca pazarlama
eğitimi ölçeğinin yaş ve öğrenim görülen sınıf düzeyine göre farklılık gösterdiği,
girişimcilik eğilimi ölçeğinin ise cinsiyet, yaş, anne babanın medeni durumu, annenin
hayatta olma durumu ve annenin eğitim durumuna göre farklılık gösterdiği
görülmüştür. Diğer sosyo-demografik yapılara göre farklılık olmadığı test sonucu
belirlenmiştir. Marketing is the practice of producing, pricing, placing and promoting of goods
and services to meet the needs and requests of consumers. Entrepreneurship is the
practice of gathering production elements to produce new goods and services.
Therefore, people who receive education on marketing are considered to have the
tendency for entrepreneurship.
This research aims to analyze the effect of marketing education on the tendency
for entrepreneurship. The research population includes students from vocational high
schools which provide education on marketing in Turkey. There are 602 participants
who are studying at marketing and retailing departments of vocational high schools in
Ankara, Antalya, Bursa, Denizli, Hatay, İstanbul, İzmir, Kırklareli, Konya, Manisa,
Muğla and Rize. Data have been collected by convenience sampling. Descriptive
statistics have been presented in the analysis of data by using SPSS 23 and AMOS 23,
and the effects on scales have been predicted by carrying out explanatory factor
analysis, confirmatory factor analysis and structural equation modeling to the scales
related to model which has been set.
Furthermore, results have been interpreted by using Mann Whitney U and
Kruskal Wallis tests to reveal whether participants’ assumptions about sub-dimensions
of the model are different in accordance with their socio-demographic background or
not.
As a result of explanatory factor analysis, sub-dimensions of tendency for
entrepreneurship are foresighted, passionate, adventurous and genuine-innovator.
According to the test results in the research, it has been deduced that marketing
education affects all sub-dimensions of tendency for entrepreneurship significantly
and positively. Moreover, it has been found out that the scale of marketing education
differs depending on age and grade, and the scale of tendency for entrepreneurship
differs depending on gender, age, marital status of parents, livingness and educational
background of mother. It has been also found that the scales doesn’t differ depending
on other socio-demographic features of participants accarding to the test results.
Collections
- Tez Koleksiyonu [2028]