Öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişimleri için açık eğitim kaynaklarını kullanma alışkanlıklarının yaşam boyu öğrenme eğilimleri açısından değerlendirilmesi
Abstract
Bu çalışmanın amacı, açıklık kavramı doğrultusunda ortaya çıkan eğitimde
açıklık, açık erişim, açık eğitim kaynakları (AEK), kitlesel açık çevrim içi dersler
(KAÇD) gibi kavramlara açıklamalar getirerek Milli Eğitim Bakanlığı’na (MEB) bağlı
okullarda görev yapan öğretmenlerin kişisel ve mesleki gelişimleri için AEK’leri
kullanma alışkanlıklarını yaşam boyu öğrenme kavramı çerçevesinde değerlendirmektir.
Bu bağlamda bu çalışma, karma araştırma yöntemlerinden biri olan açıklayıcı karma
desen kullanılarak desenlenmiştir. Çalışmanın nicel bölümü betimsel tarama modeli, nitel
bölümü ise durum çalışması deseniyle şekillendirilmiştir. Çalışmanın nicel bölümünde
evren, 2021-2022 eğitim öğretim yılında Türkiye’nin tamamında MEB’e bağlı resmi ve
özel okulların tüm kademelerinde görev yapan, branş ayrımı yapılmaksızın tüm
öğretmenlerden, örneklem ise kolay ulaşılabilir örneklemle belirlenmiş 588 öğretmenden
oluşmaktadır. Çalışmanın nitel bölümüne amaçlı örneklemle belirlenmiş 10 öğretmen
katılım göstermiştir. Nicel bölümde öğretmenlerden cinsiyet, yaş, kıdem yılı, eğitim
seviyesi, branş, okul kademesi, görev yapılan okul türü ve görev yapılan okulun
bulunduğu yerleşim birimi gibi demografik veriler toplanmıştır. Bunun yanı sıra
araştırmacı tarafından AEK kullanım durumunu belirlemek üzere geliştirilen anket
uygulanmıştır. Öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimlerini belirlemek ve çeşitli
değişkenlerle ilişkisini ortaya koyabilmek için ise Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimi Ölçeği
kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen yarıyapılandırılmış
görüşme formu kullanılmıştır. Nicel verilerin analizi SPSS 26.0 paket
program kullanılarak elde edilmiştir. Nicel verilerin elde edilebilmesi için normallik testi,
ki-kare testi, t-testi ve ANOVA testleri uygulanmıştır. Nitel verilerin analizinde içerik
analizine başvurulmuştur. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, çalışmaya katılan
öğretmenlerin yarısından fazlasının AEK konusunda bilgi sahibi oldukları ortaya
çıkmıştır. Ayrıca öğretmenlerin AEK kullanma durumlarıyla cinsiyetleri arasında
istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuş; diğer değişkenler arasında ise istatistiksel
olarak anlamlı bir fark gözlenmemiştir. Bunun yanı sıra öğretmenlerin yaşam boyu
öğrenme eğilimleriyle cinsiyetleri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark
bulunmuştur. Ayrıca öğretmenlerin genelinin yaşam boyu öğrenme eğilimlerinin yüksek
olduğu belirlenmiştir. Öte yandan öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme eğilimleriyle
cinsiyet ve eğitim seviyesi arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Eğitim seviyesindeki
farkın hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için yapılan Scheffe testi sonucuna
göre, farkın lisans ve yüksek lisans mezunları arasında olduğu görülmüştür. Ayrıca
öğretmenlerin AEK kullanım durumlarıyla yaşam boyu öğrenme eğilimleri arasında
anlamlı bir fark tespit edilmiş ve AEK kullanan öğretmenlerin yaşam boyu öğrenme
eğilimlerinin kullanmayan öğretmenlere göre daha yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Nitel verilerden elde edilen bulgulara göre, AEK’lerin öğretmenlere sağladığı en önemli
faydanın zaman ve mekân tasarrufu olduğu belirlenmiştir. Bunun yanı sıra öğretmenlerin
görev yaptıkları kurumlardan AEK konusunda farkındalık çalışmaları yapmalarını ve
öğretmenleri bu konuda teşvik etmelerini istedikleri belirlenmiştir. MEB’den ise,
kaynaklarda nicelik ve niteliksel artışlar bekledikleri, AEK kullanımı konusunda destek
ve iş birliği istedikleri ortaya çıkmıştır. This study aims to explain the concepts such as openness in education, open
access, open educational resources (OER), and massive open online courses (MOOC)
that emerged in line with the concept of openness. In this paper, the personal and
professional skills of teachers working in schools affiliated with the Ministry of National
Education (MoNE) are evaluated the habits of using open educational resources for their
development in the framework of the concept of lifelong learning. In this context, this
study was designed using exploratory mixed design, which is one of the mixed methods
research. The quantitative part of the study was formed by the descriptive survey model
and the qualitative part was formed by the case study pattern. In the quantitative part of
the study, the population consists of all teachers who work in all levels and branches of
public and private schools affiliated with the MoNE throughout Turkey in the 2021-2022
Academic Year, and the sample comprises 588 teachers who are determined by an easily
accessible sample. Ten teachers were determined by purposeful sampling, and they
participated in the qualitative part of the study. In the quantitative part, demographic data
were collected from the selected teachers about their gender, age, years of seniority,
education level, branch, school grade, type of school, and the location of the school. In
addition to this, a questionnaire developed by the researcher to determine the use of OER
was implemented. The Lifelong Learning Tendency Scale was utilized to establish
teachers’ lifelong learning tendencies and to reveal their relations with diversified factors.
A semi-structured interview form developed by the researcher was used to collect
qualitative data. The analysis of the quantitative data was obtained using the SPSS 26.0
package program. To obtain quantitative data, normality test, chi-square test, t-test and
ANOVA tests were applied. Content analysis was used in the analysis of qualitative data.
According to the findings obtained from the study, it was revealed that more than half of
the teachers participating in the study knew OER. Additionally, a significant difference
was found between the teachers’ use of OER and their gender; however, no statistically
significant difference was observed between the other variables. It was determined that
the lifelong learning tendencies of teachers are high. On the other hand, a meaningful
difference between teachers’ lifelong learning tendencies, genders, and education levels
was found. The Scheffe test was conducted to determine the difference in education levels
in groups. It was seen that the difference was between master’s degree and bachelor’s
degree graduates. It was concluded that the lifelong learning tendencies of teachers who
use OER are higher than those of teachers who do not use OER. According to the obtained
findings from the qualitative data, it was determined that the most significant benefit of
OERs to teachers is to save space and time. It is specified that the teachers want the
foundations they work with to implement awareness studies on OER and to promote
teachers in this regard. This study reveals that teachers expect quantitative and qualitative
increases in resources from the MoNE, and they want reinforcement and cooperation in
the use of OER
Collections
- Tez Koleksiyonu [1162]