Lise öğrencilerinin siber zorbalık ile medya okuryazarlık ve akıllı telefon bağımlılğı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi : Uzunköprü ilçesi örneği
Abstract
Bu tez araştırmasının temel amacı, Trakya Bölgesi Edirne İli Uzunköprü ilçesinde
çeşitli devlet okullarının lise kademesinde öğrenim gören lise öğrencilerinin siber
zorbalık düzeyleri ile akıllı telefon bağımlılığı, medya okuryazarlık düzeyleri arasındaki
ilişkinin incelenmesidir. Çalışma grubunu, Edirne İli Uzunköprü ilçesinde çeşitli devlet
okullarının lise kademesinde farklı sınıf düzeylerinde öğrenim gören 431 lise öğrencisi
oluşturmaktadır. Veriler Şubat- Nisan ayları arasında gönüllülük esasına göre Google
Anketler vasıtasıyla toplanmıştır. Analiz sürecinde verilerin normal dağılım göstermediği
tespit edildiğinde parametrik olmayan testler Mann Whitney U, Kruskal Wallis ve
Spearman Rank kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları incelendiğinde lise öğrencilerinin
siber zorbalık düzeyinin düşük seviye olduğu gözlenmiştir. Cinsiyet açısından ele
alındığında erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre siber zorbalık eğiliminin daha yüksek
olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada diğer değişkenler olan sınıf düzeyi, okul türü,
ebeveynlerin birlikte olma durumu, ebeveynlerin ekonomik durumu ve internette tercih
edilen uygulama türü açısından lise öğrencilerinin siber zorbalık düzeyleri arasında
anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür. Son olarak, yürütülen korelasyon analizi
sonucunda siber zorbalık ile diğer değişkenler olan akıllı telefon bağımlılığı arasında
pozitif yönde anlamlı zayıf bir ilişkinin varlığı ve medya okuryazarlık ise negatif yönde
anlamlı zayıf bir ilişkinin varlığı ortaya çıkmıştır. Ayrıca, medya okuryazarlık alt
boyutlarından “farkında olma, bilgi sahibi olma”, “analiz edebilme, tepki oluşturabilme”
ve “yargılayabilme, örtük mesajları görebilme” ile siber zorbalık arasında negatif yönde
anlamlı zayıf ilişkilerin olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmada, bulgular doğrultusunda
tartışma ve öneriler yapılmıştır. The main purpose of this thesis research is to examine the relationship between
cyberbullying, smartphone addiction, media literacy levels of high school students
studying at the high school level of various public schools in Uzunköprü, Edirne Province,
Thrace Region. The study group consists of 431 high school students studying at different
grade levels at the high school level of various public schools in Uzunköprü district of
Edirne Province. Data were collected on a voluntary basis through Google Surveys
between February and April. When it was determined that the data did not show normal
distribution during the analysis process, non-parametric tests Mann Whitney U, Kruskal
Wallis and Spearman Rank were used. When the findings of the study were examined, it
was observed that the cyberbullying level of high school students was low. In terms of
gender, it has been determined that male students have a higher cyberbullying tendency
than female students. In the study, it was observed that there was no significant difference
between the cyberbullying levels of high school students in terms of grade level, school
type, parental coexistence, parents' economic status and the type of application preferred
on the Internet. As a result of the correlation analysis carried out, there was a weak and
significant positive relationship between cyberbullying and smartphone addiction. In
addition, the existence of a weak and meaningful negative relationship between
cyberbullying and media literacy has emerged. Finally, it has been revealed that there are
weak and negative relationships between cyberbullying and media literacy sub-
dimensions such as "being aware, having knowledge", "analyzing, reacting" and
"judging, seeing implicit messages". In the research, discussions and suggestions were
made in line with the findings.
Collections
- Tez Koleksiyonu [1162]