Lise öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabülleri ile teknopedagojik eğitim yeterleklerinin incelenmesi
Abstract
İçinde bulunduğumuz çağda, hızla gelişen teknoloji insan hayatının her alanında
kullanıldığı gibi eğitim alanında da yoğun bir şekilde kullanılır olmuştur. Teknolojinin
herhangi bir eğitim alanındaki varlığı, bilgi ve iletişim teknolojilerinin eğitimde
kullanımını da beraberinde getirmiştir. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) eğitimde
kullanılması öğretmenlerin hem akademik araştırmalarında hem de öğrenme-öğretme
sürecinde yardımcı olabilmektedir. Öğretmenlerin eğitim-öğretim ortamı içerisinde gerek
mevcut teknolojileri gerekse de yeni nesil teknolojileri uygun ve verimli bir şekilde
kullanabilmesi oldukça önem arz etmektedir. Bu amaçla, gerçekleştirilen tez
çalışmasında, lise öğretmenlerinin bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabulleri ile
teknopedagojik eğitim yeterliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma örneklemini
Edirne İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı resmi liselerde görev yapan lise öğretmenleri
oluşturmaktadır.
Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama yaklaşımıyla desenlenmiş
ve 18 farklı okuldan toplam 317 lise öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Nicel araştırma
modeli için araştırmaya katılan lise öğretmenlerinin demografik özelliklerini belirlemek
amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen “Demografik Bilgi Formu”, “Öğretmenler
İçin Teknoloji Kabul Ölçeği” ve “Teknopedagojik Eğitim (TPACK) Yeterlikleri Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırmada toplanan veriler SPSS 26 istatistiksel paket programı ile
çözümlenmiştir. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi, tek yönlü ANOVA
testi, korelasyon analizi ve regresyon analizi kullanılmıştır. Bulgulara göre, lise
öğretmenlerinin teknoloji kabullerinin “yüksek” düzeyde olduğu belirlenirken
teknopedagojik eğitim yeterliklerinin ise “orta” düzey aralığında olduğu belirlenmiştir.
Bağımsız değişkenler bağlamında gerçekleştirilen analizde ise lise öğretmenlerinin
teknoloji kabulleri üzerinde cinsiyet, öğretmenlik süresi, bilgisayar kullanım yılı, hizmet
içi eğitim alma durumu, günlük internet kullanım süresi ve teknoloji kullanım düzeyi
değişkenleri açısından anlamlı bir farklılık olduğu ortaya çıkarken, teknopedagojik eğitim
yeterlikleri üzerinde ise yaş, herhangi bir yükseklisans veya doktora programına kayıtlı
olma durumu, öğretmenlik süresi, bilgisayar kullanım yılı, günlük internet kullanım
süresi, günlük bilgisayar kullanım süresi ve teknoloji kullanım düzeyi değişkenleri
açısından anlamlı bir farklılık olduğu ortaya çıkmıştır. Çalışmada ayrıca lise
öğretmenlerinin teknoloji kabulleri ile teknopedagojik eğitim yeterlikleri arasında pozitif
ve orta düzeyde bir ilişki olduğu belirlenirken, gerçekleştirilen çoklu doğrusal regresyon
analizinde de lise öğretmenlerinin teknopedagojik eğitim yeterlikleri ölçeğinin alt
boyutlarından tasarım, uygulama ve uzmanlaşma alt faktörlerinin teknoloji kabulünü
yordayan değişkenler olduğu ve aynı anda toplam varyasın %42.6’ını açıkladığı
görülmüştür. Rapidly developing technology has been used in every field of human life in our
age; and it is also widely used in the field of education. The existence of technology within
any field of education has brought about the use of information and communication
technologies in classrooms. The use of information and communication technologies
(ICT) within education may assist teachers in both teaching-learning processes and also
in academic research efforts. It is therefore extremely important for teachers to effectively
and appropriately use within educational settings both conventional and novel
technology. This thesis study therefore seeks to determine the information technologies
acceptance levels and technopedagogical competencies of high school teachers. For this
purpose, it analyses data collected from a study sample of high school teachers working
in public schools governed by the Provincial Directorate of Education in Edirne, Turkey.
The study employs a relational screening method and follows the quantitative
paradigm. The study sample is comprised of 317 high school teachers from 18 state
funded public schools. Data collection tools include, the Demographic Information Form,
which has been developed by the researcher for the purpose of collecting demographic
information of participating high school teachers; the “Technology Acceptance Measure
for Teachers” and “Technopedagogical Education Competency (TPACK-Deep) Scale”.
The quantitative data collected via these tools were analyzed using IBM SPSS 26
statistical software bundle. Data analysis procedures involved the use of descriptive
statistics, independent samples t-tests, one way ANOVA variance tests, correlation tests
and regression tests. Findings indicate that teachers in the sample have shown a “high”
level of ICT acceptance, while technopedagogical competencies have been found to be
“moderate”. The analyses carried out in the context of independent variables have shown
that gender, years in teaching profession, years of computer use, in-service training
status, daily duration of internet use and level of technology use lead to significant
differences in terms of technology acceptance. In terms of technopedagical competency;
the independent variables age, participation in graduate level studies, years in teaching
profession, years of computer use, daily duration of internet use, daily duration of
computer use and level of technology use have been shown to be associated with
significant differences in scores. The study has also revealed that there exists a moderate
level positive and statistically significant correlation between technology acceptance and
technopedagogical competencies in high school teachers. In addition, the multiple linear
regression analysis has shown that the sub-dimensions of design, implementation and
expertise found within the technopedagogical competencies scale predict technology
acceptance; and the ratio of variance predicted by these variables has been found to be
42.6%.
Collections
- Tez Koleksiyonu [1162]