Küresel markalara yönelik tüketici davranışlarının incelenmesi : Cezayir ve Türkiye örneği
Özet
Bu tez Küresel Markalara Yönelik Tüketici Davranışlarını araştırmaktadır.
Araştırmanın temel amacı, Türkiye ve Cezayir’deki tüketiciler küresel marka satın
alma/kullanma tercihlerini incelemek, satın alma davranışları ölçmek ve analiz
etmektir. Ülkelerin tüketicileri arasındaki küresel markalara yönelik tutum
farklılıklarını ve benzerliklerini ortaya çıkartmaktır. İki ülkenin farklı özellikleri
tüketicilerin kültürü ve farklı ekonomik yapıya göre değişiklik gösterip göstermediğini
incelemektir. Bu çalışmada tanımlayıcı araştırma modeli kullanılmıştır. Anket
uygulaması Cezayir’de ve Türkiye yapılmıştır. Araştırmada 400 Cezayir’de, 400
Türkiye’de olmak üzere 800 tüketici üzerinde anket uygulanmıştır. Anketler belli bir
yaş gurubuna yönelik olmayıp, genel uygulama 18 yaş üstü tüketicilere uygulanmıştır.
840 anket uygulanmış 800 tanesi analizi dahil edilmiştir. Veriler önceden hazırlanan,
40 sorudan oluşan kullanılabilir anket yöntemiyle ve anlık olarak toplanmıştır.
Toplanan bu verilerin değerlendirilmesi için SPSS ve AMOS programları
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, tüketicilerin küresel markalara yönelik tutumu
konusunda iki ülke arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır. Bunun üzerinde iki
ülkeden toplanan veriler birlikte kullanılarak analiz gerçekleştirilmiştir. Küresel
marka kalitesi, güveni, imajı, prestiji ve fıyatı değişkeninin küresel markaya yönelik
tutum arasında anlamlı bir etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Küresel marka kalitesi,
güveni, imajı, prestiji ve fıyatı değişkeninin küresel marka satın alma niyeti değişkeni
üzerindeki etkisinde küresel markalara yönelik tutum değişkeninin olan etkisinde tam
aracı olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca küresel marka kalitesi küresel marka yönelik
tutum üzerindeki etkisinde küresel bağlantı düzenleyici etkisi varken küresel marka
güveni, imajı, prestiji ve fiyatı küresel marka yönelik tutum üzerindeki etkisinde
küresel bağlantı düzenleyici etkisi olmadığı sonucuna varılmıştır. This thesis finds out the Study of Consumer Behavior towards Global Brands.
The main goal of the research is to examine the global brand purchasing/use
preferences of consumers in Turkey and Algeria to measure and analyze their
purchasing behaviors. It is to reveal the differences and similarities of the attitudes
and its consumers of the countries towards the global brands. The different
characteristics of the two countries is to examine whether they vary according to the
culture of consumers and different economic structure. This study was used as a
descriptive research model. The survey application was made in Algeria and Turkey.
In this method, over 800 consumers, 400 in Algeria and 400 in Turkey. The surveys
are not for a certain age group, the general application is over the age of 18 and up to
. 840 of the questionnaires were applied and 800 of them had feed back . The data
were collected instantaneously and using a pre-prepared questionnaire consisting of
40 questions. SPSS and AMOS programs were used to evaluate these collected data.
As a result of the research, there was no difference between the two countries in terms
of consumers' attitudes towards global brands. The analysis was carried out by using
the data collected from the two countries. It has been concluded that the variable of
global brand quality, trust, image, prestige and price has a significant effect on the
attitude towards the global brand. Also the variable of global brand quality, trust,
image, prestige and price is a full mediator in the effect of the variable of attitude
towards global brands in the effect of the variable of global brand purchase intention.
In addition, it was concluded that while the effect of global brand quality on the attitude
towards the global brand has a global link moderator effect, there is no global link
moderator effect on the impact of global brand trust, image, prestige and price on the
attitude towards the global brand.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]