Ortaokul fen bilimleri ders kitaplarının materyal ulaşılabilirliği açısından analizi ve materyal kullanımına yönelik öğretmen görüşleri
Özet
Bu araştırmanın amacı, 2020-2021 eğitim-öğretim yılında okutulmasına karar
verilen Ortaokul Fen Bilimleri Ders Kitaplarındaki deneysel etkinliklerde kullanılan araç,
gereç ve malzemelerin ulaşılabilirlik düzeyleri ile öğretmenlerin materyal kullanımına
yönelik görüşlerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Bu amaçla ders
kitaplarındaki deneysel etkinlikler ile fen, mühendislik ve girişimcilik etkinliklerinin
tamamı incelenmiştir. İncelenen etkinlikler üniteler, öğrenme alanları ve sınıf düzeyleri
kapsamında değerlendirilmiştir.
Kantitatif (nicel) ve kalitatif (nitel) araştırma yöntemlerinin bir arada kullanıldığı
karma yöntem araştırması uygulanmıştır. Fen bilimleri öğretmenlerinin materyal
kullanımına yönelik görüşlerini belirlemek üzere araştırmanın nicel verileri, online olarak
gerçekleştirilen “Öğretim Materyallerini Kullanma Anketi” ile toplanmıştır. Ortaokul Fen
Bilimleri Ders Kitaplarında kullanılan araç, gereç ve malzemelerin ulaşılabilirlik
düzeylerini belirmek üzere çalışmanın nitel verileri, araştırmacı tarafından oluşturulan
“Araç, Gereç ve Malzeme Ulaşılabilirlik Formu ”(AGMUF) kullanılarak toplanmıştır.
iv
Araştırmada nicel verilerin toplandığı çalışma grubunu, 2020-2021 eğitimöğretim
yılında
Edirne
İli
merkeze
bağlı
devlet
ortaokullarında
görev
yapmakta
olan
fen
bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Nitel araştırma verilerinin toplandığı çalışma
grubunu ise Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu tarafından, 2020-2021
eğitim-öğretim yılında 5,6,7 ve 8. sınıflarda okutulacak dört adet Fen Bilimleri ders kitabı
oluşturmaktadır.
Araştırmadan elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS 22. 0 (Statistical Package
for the Social Science) programı kullanılmıştır. Öğretmenlerin araç, gereç ve materyal
kullanım durumları ile çeşitli değişkenler arasındaki farklılığı belirlemek üzere
parametrik olmayan testlerden Mann-Whitney U Testi ve Kruskal-Wallis H Testi
kullanılmıştır. Araç, Gereç ve Malzeme Ulaşılabilirlik Formundan elde edilen nitel
verilerin analizinde ise içerik analizi kullanılmıştır.
Araştırmanın nicel verilerinin analizinden şu bulgular elde edilmiştir. Okulların
sosyo-ekonomik durumlarındaki artış, öğretmenlerin ders materyalleri kullanımını
olumlu yönde etkilemektedir. Erkek öğretmenler bayan öğretmenlere göre ders
materyallerini daha sık kullanmaktadırlar. Deneyimli öğretmenler, materyal kullanım
öneminin bilincindedir ve derslerde materyal kullanımına sıklıkla yer vermektedirler.
Meslekte yeni öğretmenler deneyimli öğretmenlere göre materyal kullanımına yönelik
gereken sorumluluğu almamaktadırlar. Eğitim Yüksek Okulu mezunu öğretmenlerin ise
Fen-Edebiyat ve Eğitim Fakültesi mezunu öğretmenlere göre daha sık ders materyalleri
kullanmaktadırlar. Nicel verilerin analizi sonucunda incelenen değişkenlerin fen bilimleri
öğretmenlerinin derslerinde araç, gereç ve materyal kullanımını etkilediği sonucuna
ulaşılmıştır.
Nitel verilerin analizi sonucunda ise Ortaokul Fen bilimleri Ders Kitaplarında yer
alan deneysel etkinlikler ile fen, mühendislik ve girişimcilik etkinliklerinin büyük bir
kısmının, günlük hayatta kolay ulaşılabilen basit malzemeler ya da alternatifi olan araç,
gereçler ile yapılabileceği düşünülmektedir. Üst düzey donanıma sahip araç, gereç ve
malzemeleri gerektirecek etkinliklerin yok denecek kadar az olduğu tespit edilmiştir. The aim of this study is to examine the accessibility levels of the tools, equipment
and materials used in the experimental activities in the secondary school science
textbooks that were decided to be taught in the 2020-2021 academic year, and the
teachers’ views on the use of materials in terms of various variables. For this purpose, all
of the experimental activities and science, engineering and entrepreneurship activities in
the textbooks were examined. The activities examined were evaluated within the scope
of the units, learning areas and grade levels.
This research is a mixed researching method in which quantitative and qualitative
research methods are used together. In order to determine the views of science teachers
on the use of materials, the quantitative data of the study was collected with the
“Instructional Materials Use Survey” conducted online. In order to determine the
accessibility levels of the tools, materials and materials used in secondary schools’
science textbooks, the qualitative data of the study were collected using the “Tools,
Equipment and Materials Accessibility Form” created by the researcher.
The study group, in which quantitative data were collected in the research, consists
of 44 science teachers working in public secondary schools in Edirne province in the
2020-2021 academic year. The study group in which the qualitative research data were
collected consists of four science textbooks to be taught in the 5th, 6th, 7th and 8th grades
in the 2020-2021 academic year by the Ministry of National Education Board of
Education and Discipline.
SPSS 22.0 program was used in the analysis of the quantitative data obtained from
the research. Non-parametric tests Mann-Whitney U Test and Kruskal-Wallis H Test
were used to determine the difference between teachers’ use of tools, equipment and
materials and various variables. Content analysis was used in the analysis of the
qualitative data obtained from the tool, equipment and material availability form.
The following findings were obtained from the analysis of the quantitative data of
the study. The increase in the socio-economic status of schools positively affects teachers’
use of course materials. Male teachers have a more positive attitude towards the use of
course materials than female teachers. Experienced teachers are aware of the importance
of using materials and they often include the use of materials in their lessons. Teachers
who are considered new to the profession do not take the necessary responsibility for the
use of materials compared to experienced teachers. Teachers graduated from Education
High School use course materials more frequently than teachers graduated from Faculty
of Arts and Sciences. As a result of the analysis of the quantitative data, it was concluded
that the variables examined affect the use of tools, materials and materials in the lessons
of science teachers.
As a result of the analysis of the qualitative data, it was concluded that most of the
experimental activities and science, engineering and entrepreneurship activities in the
Secondary School Science Textbooks can be done with simple materials that are easily
accessible in daily life or with alternative tools and equipment. It has been observed that
activities that require high level equipment, tools and materials are almost non existent.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [1287]