Derin öğrenme yöntemleri kullanılarak çocukların çizdiği resimlerdeki nesnelerin tanınması
Abstract
Çocukların çizdikleri resimleri ele aldığımızda, kendilerini ifade ettikleri bir
aktivite olarak değerlendirilmektedir. Sanatsal faaliyetler ve çocuklar birbirlerini
tamamlayan, sürekli değişim ve gelişim içinde olan aktif bir yapıdır. Çizim yapma,
boyama, biçim verme gibi karmaşık süreçlerde çocuk, kendine göre manalı bir bütünlük
elde ederek tecrübe kazanmaktadır. Bu tür aktiviteler sonucunda çocuk, sadece ortaya
bir ürün çıkarmakla kalmaz, çocuk hakkında fikir edinmemizi sağlayabilecek önemli
veriler sunarak kendisini yansıtmaktadır. Farkına dahi varmadan duygularını,
düşüncelerini çizimlerine aktarmaktadırlar. Bu sebeple çocukların hissettiklerini
anlamak için, çocukların çizdikleri resimler analiz edilmektedir.
Bu şekilde inceleme ve yorumlama işlemleri alanında uzman kişiler tarafından
yapılmaktadır. Bu işlemleri bir bilgisayar sistemine yaptırmak için derin öğrenme
yöntemleri kullanılabilir. Bunu gerçekleştirebilmek için ilk önce uzman kişi tarafından
yorumlanmış çok fazla veriye ihtiyaç vardır. Bu veriler, derin öğrenme algoritmaları ile
bir bilgisayar sistemini eğitmek için kullanılabilir.
Bu tez çalışmasında, öncelikle “bir ağaç çiz” testinde yapılan çocuk çizimleri
kullanılarak bilgisayar sisteminin eğitimi gerçekleştirilmiş ardından ağacın kağıt
üzerindeki konumuna göre çocuğun iç dünyası hakkında uzman psikologlara yardımcı
olabilecek, yorum yapabilen bir çözüm geliştirilmiştir. Böylece çok yoğun iş yükü
bulunan veya bir psikolog görevlendirilmesinin mümkün olmadığı durumlarda sürecin
başarı ile yürütülmesi amaçlanmıştır. When we consider the pictures are drawn by children, we may consider them as
an activity in which they express themselves. Artistic activities and children are an
active structure that complements each other and is in constant change and
development. In complex processes such as drawing, painting, and shaping, the child
gains experience by gaining a meaningful unity for himself. As a result of such
activities, the child not only creates a product, but also reflects himself by presenting
important data that can enable us to get an idea about the child. They transfer their
feelings and thoughts to their drawings without even realizing it. For this reason, we can
analyze the pictures children draw to understand what they feeling.
In this way, the examination and interpretation processes are carried out by
experts in the field. Deep learning methods can be used to perform these operations on a
computer system. In order to do this, a lot of data is needed, first interpreted by the
expert. This data can be used to train a computer system with deep learning algorithms.
In this thesis, first of all, the computer system was trained by using children's
drawings made in the "draw a tree" test, and then a solution was developed that can help
expert psychologists and make comments about the child's inner world in accordance
with the position of the tree on the paper. Thus, it is aimed to carry out the process
successfully in cases when there is a heavy workload or it is not possible to assign a
psychologist.
Collections
- Tez Koleksiyonu [1250]