Afet yönetim planlarının uygulanabilirliğinin incelenmesi: Çorlu örneği
Abstract
Doğa olayları olarak adlandırılan deprem, sel, erozyon, çığ düşmesi gibi felaketler
değişik zaman aralıklarında oluşabilmektedir. Bu oluşumlar yerleşim yerlerinde
gerçekleştiğinde can ve mal kayıpları, psikolojik ve sosyal yaşantıdaki olumsuzluklar gibi
ciddi boyutlarda zararlara sebep olabilmekte ve bu felaketler afet niteliği
taşıyabilmektedir. Yerkürenin yapısından ötürü Türkiye de doğal afetlere maruz kalmış
ve büyük hasarlar almış bir ülkedir. Ancak teknik olanakların gelişmesine rağmen
uygulamaların yetersizliği, mevcut imkan ve olanakların sistemli kullanılamaması,
bilinçsizlik ve eğitimsizlik gibi faktörler afetin, afetzedeler üzerindeki etkisini ve maddi
kayıpları arttırmaya devam etmektedir. Hem afet anında hem de sonrasında muhtemel
zarar ve kayıpların azaltılması ve acil ihtiyaçların karşılanması gerekmektedir. Bu
nedenle afet toplanma alanları projeleri hayati önem taşımaktadır. Kentsel bölgelerde
yeşil alan genişlikleri bazı bölgelerde yapılaşmada daha az iken, bazı bölgelerde fazlalık
göstermektedir. Afetin geriye bıraktığı kayıpları azaltmak yerine, yeşil alanları kötü
yönde kullanıp, yapılaşmaya daha fazla yer verilmektedir. Oysaki daha yaşanabilir bir
çevre, afet sonrası afetzedelerin geçici barınma ve can güvenliği için yeşil alanlardan
faydalanmak ve toplum olarak bilinçlenmeye açık olunmalıdır.
Bu çalışmada afet, afet yönetimi, afet yönetimi evreleri ile afet yönetiminin
kanunlar ile ilişkisi, toplanma alanlarının belirlenmesi ve afet sonrası toplanma alanları
geliştirilen kriterler doğrultusunda değerlendirilmektedir. Dünyadaki afet yönetim
sistemleri açıklanmaktadır. Japonya sisteminden geliştirilen kriterler ile örnek toplanma
alanları değerlendirildiği için Japonya’daki afet sonrası toplanma alanları örnekleri
anlatılmıştır. Ayrıca Türkiye’de afet yönetim planı, afet yönetim planlarının gelişimi, afet
ile ilgili çıkarılan kanunlar ve afet sonrası toplanma alanları anlatılmaktadır. Örnek alan
olarak Çorlu İlçesi ele alınmıştır. İlçenin imar planında, "acil toplanma alanı" olarak
ayrılmış açık alanların, geliştirilen kriterler doğrultusunda uygunluğu incelenmektedir. Disasters such as earthquakes, floods, erosions and avalanches may occur at
different time intervals. When disasters occur in settlements, they can cause serious
damages such as loss of life and property, negativity in psychological and social life, and
these disasters may be a catastrophic. Due to the structure of the Earth has been exposed
to natural disasters and Turkey is a country that takes great damage. However, despite the
development of technical facilities, factors such as inadequate implementation, lack of
systematic use of existing facilities and unconsciousness and lack of education continue
to increase the impact of the disaster on the victims and financial losses. It is necessary
to reduce the possible losses and damage both during and after the disaster and to meet
the urgent needs. For this reason, disaster recovery areas projects are of vital importance.
While the width of the green areas in urban areas is less in some regions, some areas show
redundancy. Instead of reducing the losses left by the disaster, the green areas are used
badly and the construction is given more space. However, a more livable environment
should be open to awareness of the community as a community and to benefit from the
green areas for temporary shelter and life safety of the victims.
In this study, disaster management, disaster management phases and disaster
management relationship with the legislation, errors in the determination of urban green
areas, errors in design criteria and criteria for determining the meeting area, and disaster
recovery areas are evaluated in accordance with the current criteria. Disaster management
systems in different countries are explained. Since the sample collection areas are
evaluated with criteria developed from Japanese system, examples of post-disaster
gathering areas in Japan have been explained. In addition, disaster management plans and
its development, disaster laws and post-disaster gathering areas in Turkey have been
described. The evaluation was carried out in Çorlu district which was chosen as a sample
area. Suitability of the open spaces designated as gathering areas on the city zoning plan
have been examined in line with the developed criteria.
Collections
- Tez Koleksiyonu [1162]