Okul öncesi öğretmen adatlarının çocuk haklarına ilişkin tutumlarının incelenmesi
Özet
Bu araştırma okul öncesi öğretmenliği bölümünde öğrenim görmekte olan
öğretmen adaylarının çocuk haklarına ilişkin genel tutumlarını ve bu tutumları
etkileyen değişkenlerin neler olduğunu belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırmanın örneklemini Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi
Öğretmenliği 1., 2., 3. ve 4. sınıflarda öğrenim görmekte olan 226 öğretmen adayı
(%87,6’sı kız, %12,4’ü ise erkek; % 41,6’sı 18-20 yaşında, %43,4’ü 21-23 yaşında,
%6,63 24-26 yaşında, %4,42’si 27-30 yaşında) oluşturmaktadır. Araştırmanın
verileri Genel Bilgi Formu ve Yasemin Karaman-Kepenekci (2006) tarafından
geliştirilen Çocuk Hakları Tutum Ölçeği (ÇHTÖ) ile toplanmıştır. Toplanan verilerin
çözümlenmesinde SPSS 23.0 programı kullanılmıştır. Veri analizinde Pearson
Korelasyon katsayısı, t-test, ANOVA istatik yöntemleri kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda okul öncesi öğretmen adaylarının çocuk haklarına
ilişkin genel tutumlarının olumlu olduğu bulgusuna varılmıştır. Okul öncesi
öğretmen adaylarının çocuk haklarına ilişkin tutumlarının sınıf, yaş, hayatının büyük
bir bölümünü geçirmiş oldukları yerleşim birimi, kardeş sayısı, anne ve baba
öğrenim durumu, öğretmen adayının ailesinin sosyo-ekonomik durumu, bölümü
isteyerek seçme durumu, genel başarı düzeyi, ilk çocuk haklarını duyma zamanı,
çocuk hakları sözleşmesini okuma durumu, çocuk hakları eğitimi alma durumu ve
küçükken haklarına uygun davranılma durumuna göre anlamlı düzeyde
farklılaşmazken, cinsiyete göre kızların lehine anlamlı düzeyde farklılaştığı sonucuna
ulaşılmıştır. The aim of this study was to determine the general attitudes of pre-service
teachers who are studying in preschool education department about children's rights
and the variables that affect these attitudes. The sample of the research consisted of
226 prospective teachers (87.6% were girls, 12.4% were boys; 41.6% were 18-20
years old, 43.4% were 21-23 years old, 6.63% were 24-26 years old). 4.42% 27-30
years old) studying in the Preschool Education Department of Trakya University
Faculty of Education (1, 2, 3 and 4th grade). The data of the study was gathered by
general information form and Child Rights Attitude Scale developed by Yasemin
Karaman Kepenekci (2006). SPSS 23.0 program was used to analyze the collected
data and the data were evaluated. Independent T-test, ANOVA, Pearson Correlation
statistical tests were used to analyze the data.
As a result of the study, it was found that the general attitudes of preschool
teacher candidates towards children's rights were positive. Preschool teacher
candidates' attitudes towards children's rights class, age, number of siblings, maternal
education status, mother’s and father's education status, socio-economic status, the
status of choosing the department, the level of general achievement, the time to hear
the first child rights, the status of reading the rights of children, children's rights
education status and when it was a child' s rights according to the situation is not
significantly different according to the situation, it was concluded that according to
in favor of girls by gender significantly different.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]