Okul öncesi dönem çocuklarının mizaçları ile akran ilişkileri arasındaki ilişkinin incelenmesi
Özet
Bu araştırma, okul öncesi dönem çocuklarının mizaçları ile akran ilişkileri
arasındaki ilişkinin incelenmesi ile çocukların mizaçlarının ve akran ilişkilerinin
çeşitli demografik değişkenlere göre incelenmesi amaçlanarak planlanmıştır. İlişkisel
tarama modeli kullanılarak yapılan araştırmanın çalışma grubunu, Edirne il
merkezinde okul öncesi eğitim veren 8 okul öncesi eğitim kurumuna devam etmekte
olan 55-71 ay aralığındaki (M = 65,75; SS = 3,29) 265 çocuk (135 kız, 130 erkek),
onların ebeveynleri ve öğretmenleri (n=15) oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri
“Genel Bilgi Formu”, Rothbart ve arkadaşları (2001) tarafından geliştirilen “Çocuk
Davranış Listesi-Kısa Form” (ÇDL) ve Fantuzzo ve arkadaşları (1998) tarafından
geliştirilen, “Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Öğretmen Formu” (PEAOÖ) ile
toplanmıştır.
Okul öncesi dönem çocuklarının mizaçları ile akran ilişkileri arasındaki
ilişkinin belirlenmesi amacıyla alt ölçekler arasında Pearson korelasyon analizi
yapılmıştır. Engelleme Denetimi ile Oyun Etkileşimi arasında; Utangaçlık ile
Oyundan Kopma arasında anlamlı düzeyde ilişki bulunamamıştır. ÇDL ve
PEAOÖ’nin diğer tüm alt ölçekleri arasında anlamlı düzeyde ilişki bulunmuştur.
Çocukların cinsiyetine göre dikkati odaklama, engelleme denetimi ve oyun
etkileşiminde kızlar lehine, oyunun bozulması ve oyundan kopmada erkekler lehine
anlamlı farklılık bulunmuştur. Çocukların yaşına göre engelleme denetimi, oyun
etkileşimi ve oyunun bozulmasında, 55-60 ay aralığındaki ve 67-72 ay aralığındaki
çocuklar kıyaslandığında 67-72 ay aralığındaki çocuklar lehine anlamlı farklılıklar
elde edilmiştir. Oyundan kopma incelendiğinde ise, çocukların yaşı küçüldükçe bu
davranışlarında artış olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Oyunun bozulması davranışında
annesi çalışmayan çocuklar lehine anlamlı farklılık elde edilmiştir. The aim of this study was to investigate relationship between preschoolers’
temperament and peer interactions and to investigate preschoolers’ temperament and
peer interactions according to several demographic variables. 265 children attending
preschools in Edirne (135 girls and 130 boys) whose ages ranged between 55 and 71
months (M = 65,75; SS = 3,29), these parents and 15 teachers made up the sample of
the study and relational screening model was used. A descriptive information form
was developed by the researcher to collect demographic data, “Children Behavior
Questionnaire- Short Form” (Rothbart et al., 2001) and “Penn Interactive Peer Play
Scale- Teacher Form” (Fantuzzo et al., 1998), was used for the data collection.
Correlation analysis was conducted between the subscales in order to
determine the relationship between preschoolers’ temperament and peer interaction.
There was not a significant association between Inhibitory Control subscale (CBQSF)
and Play Interaction subscale (PIPPS-TF) and between shyness subscale (CBQSF)
and play disruption subscale (PIPPS-TF). There was a significant association
between all other subscales of CBQ-SF and of PIPPS-TF.
Results revealed that Attentional Focusing subscale (CBQ-SF), Inhibitory
Control subscale (CBQ-SF) and Play Interaction subscale (PIPPS-T) meaningfully
differed in favor of girls. Play Destruction and Play Disruption subscale (PIPPS-T)
meaningfully differed in favor of boys. Also, Play Destruction meaningfully differed
in favor of children whose mother working. According to age of children, Inhibitory
Control, Play Interaction and Play Destruction meaningfully differed in favor of
children whose ages ranged between 67-72 months. As the age of children decrease,
there is an increase in Play Distruption behavior.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]