Kamu kesiminde alt işveren uygulamaları : Sorunlar ve çözüm önerileri
Özet
Günümüz ekonomik şartları ve teknolojideki gelişmeler doğrultusunda
uzmanlık gerektiren işlerin çoğalması çalışma hayatında iş bölümünü kaçınılmaz hale
getirmiştir. Artan rekabet koşullarıyla birlikte işletmeler hem kaliteli üretim
yapabilmek hem de maliyetleri düşürebilmek amacıyla işyerinde ikinci bir işveren
olarak alt işverenlik uygulamasına yönelmişlerdir. İşletmelere esneklik sağlamayı
amaçlayan alt işverenlik, işgücü maliyetlerinin azaltılması, yasal yükümlülüklerden
kaçınma ve işçi örgütlenmelerinin engellenmesi gibi faktörlerle işin ucuza
yaptırılmasını sağlamıştır. Özel sektör yanında kamu kesiminde de alt işverenlik bir
istihdam aracı haline gelmiştir. Kamu kesiminde işçi alımının sınırlı olması sebebiyle
kamu işverenleri ihale yoluyla hizmetlerini alt işverenlere vererek asgari maliyetle
dolaylı istihdam sağlamışlardır. Bu durum beraberinde alt işveren işçilerinin bireysel
ve kolektif hak kayıplarını getirmiştir. Kamu kesiminde alt işverenlik uygulamasıyla
yaşanan olumsuzlukların giderilmesi amacıyla iş kanunlarında ve kamu işveren
mevzuatlarında değişiklikler yapılmıştır. Yapılan değişikliklerin yetersiz kalması
sebebiyle 2014 yılında çıkarılan 6552 Sayılı Torba Yasa ile detaylı düzenlemeler
getirilmiştir. Tüm bu düzenlemelere son olarak eklenen 2017 yılında çıkarılan 696
sayılı KHK ile kamu kesiminde çalışan alt işveren işçilerinin sürekli işçi kadrolarına
geçirilerek kadroya alınması ile kaynaklanan sorunlar giderilmeye çalışılmıştır. Today's economic conditions and developments in technology in line with the
proliferation of jobs requiring expertise has made the work sharing inevitable in
working life. As a result of increasing competition conditions, enterprises have turned
to subcontracting as a second employer in the workplace in order to both produce high
quality production and reduce costs. Subcontracting, which aims to provide flexibility
to enterprises, has enabled the work to be done cheaply with factors such as reducing
labor costs, avoiding legal obligations and preventing workers' organizations.
Subcontracting has become an employment tool in the public sector as well as the
private sector. Due to the limited recruitment of workers in the public sector, public
employers have provided indirect employment at minimum cost by providing services
to subcontractors through tenders. This has brought along individual and collective
rights losses of subcontractor workers. In order to eliminate the problems arising from
subcontracting in the public sector, amendments were made in labor laws and public
employers legislation. Due to insufficient changes which were made, detailed
regulations were introduced with the Omnibus Law No 6552 was issued in 2014. With
the Decree Law No 696 was issued in 2017, which was recently added to all these
regulations, the problems arising from the recruitment of sub-employer workers
working in the public sector to permanent staff were tried to be eliminated.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]