Franz Liszt’in Transcendental etütlerinin teknik ve icra yönünden incelenmesi
Özet
Müzik dilinde etüt kelimesi, çalma tekniğini geliştirmek, ilerletmek ve belirli
zorlukları aşmak için yazılmış çalışmalar için kullanılır. 18. yüzyılda piyanonun
gelişmesi ile günümüze ulaşan pek çok etüt yazılmıştır. F. Liszt; geleneksel etüt
yazım kuralları dışında, üst düzey etütler bestelemiş; çalma tekniğini geliştirmek ve
ilerletmek için kullanılan etütleri, konser eseri düzeyine yükseltmiş ve virtüöz
seviyesinde etütler yazmıştır.
Bu tez çalışmasında, F. Liszt’in Transcendental Etütlerinden Paysage,
Mazeppa ve Feux Follets betimsel, tematik ve form açısından incelenerek, ileri düzey
piyanistlik becerileri elde etmeyi hedeflemiş piyanistler için karşılaşılabilecekleri
zorlukları, örneklerle açıklayarak kolay anlaşılması amaçlanmış ve kaynak
oluşturmak için yaşadığı dönem incelenmiştir.
Ayrıca, F. Liszt’in Transcendental Etütlerinden 3 numaralı etütü Paysage,
nadir kullanılması sebebiyle öğretim üyelerinin görüşlerine göre incelenmiştir.
Paysage’in piyano eğitiminde kullanılabilirliği, ileri düzey teknik piyano çalma
becerilerine olan katkısı ve piyano eğitiminde kullanılma durumu ile ilgili yarı
yapılandırılmış görüşme soruları hazırlanmıştır. Görüşmeler, üniversitelerdeki Devlet
Konservatuarı Piyano Anasanat Dalında görevli 8 öğretim üyesi ile
gerçekleştirilmiştir. Elde edilen cevaplar NVivo11 Nitel Veri Analizi Programı ile
analiz edilmiştir. Her soruya ilişkin kodlar ve temalar elde edilmiştir. Paysage Etütün
piyano eğitimi süresince teknik ve ritmik katkıları tespit edilmiş ve teknik
çalışmaların öğretiminde kullanılabileceği sonucuna ulaşılmıştır. Etude means in music language, is written to improve and advance
technique and to overcome obstacles. Evolution of piano in 18th century allowed to
create countless etudes. F. Liszt who is well-known by his virtuosity, has composed
multiple etudes of advance level and change etude word from exercising piano skills
to a concert level piece or work.
In this thesis, Paysage, Mazeppa and Feux Follets from F. Liszt’s
Transcendental Etudes have been analised in terms of descriptions, thematics and
forms to solidify the obstacles to help pianists, who aim to reach an advanced level
and to point a source the time period he lived in and his life has been examined.
On the other hand, there is information about F. Liszt’s Transcendental
Etudes No: 3 Paysage. There are semi-structured interview questions about this
etude’s usebility in piano education. These questions have been used in interviews
with 8 lecturers working in State Universities Conservatory Piano Department. The
information obtained by the interviews have been analyzed with NVivo11 Qualiative
Data Analysis Program. The code and theme for every question has been obtained.
Based on the data obtained, F. Liszt’s Transcendental Etudes Paysage Etude has been
proven to improve rhytmic and technic qualities throughout piano education. And it
has been approved to the usage in technical works.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]