Disability and the cultural perspectives o family members, meighbours and religious leaders amd its effects towards the education and rehabilitation of children with disabilities
Özet
Botswana is a multicultural nation located in southern Africa. Culture is one of the factors that impacts the services offered to children with disabilities.The aim of this study is to discuss disability and the cultural perspectives of family members, neighbours and the religious leaders and its effects towards the education and rehabilitation of children with disabilities. This study comprises of 45 participants who are residents of Francistown, Botswana. Face to face interview was used as a data collection technique. Purposive sampling and snowball were used to select the participants.The study found out that disability in Botswana is mostly associated with sociocultural factors such as witchcraft, ancestors and God’s will or test. Language and Religion were found to have both positive and negative effects on the education and rehabilitation of children with disabilities. The severity of the child’s disability influences the attitudes of the respondents towards children with disabilities. It can be concluded that culture influences people’s perceptions about disability in Botswana. Therefore, there is need for the services to adopt a culturally sensitive approach. abstract Botsvana, güney Afrika'da bulunan çok kültürlü bir ulus. Kültür, engelli çocuklara sunulan hizmetleri etkileyen faktörlerden biridir. Bu çalışmanın amacı, engelli çocukların eğitimine ve rehabilitasyonuna yönelik, engelliliğin etkilerinin ve aile üyelerin, komşuların ve dini liderlerin kültürel perspektiflerinin hakkında tartışmaktır. Bu çalışmanı çalışma grubunu Botswana’nin Francistown oturan kırk beş katılımcı oluşturmaktadır. Veriler yarı yapılandırılımış görüşme yötemi ile toplanılmıştır. Katımcılar amaç ve kartopu örnekleme yöntemiyle seçilmiştir.Bu çalışmanın sonucunda, Botsvana'da engellilik nedenleri, büyücülük, atalar ve tanrının takdiri veya testi gibi faktörlerle ilişkilendirildiği tespit edilmiştir. Dil ve Din'in engelli çocukların eğitimi ve rehabilitasyonu üzerinde hem olumlu hem de olumsuz etkileri olduğu bulundu. Ayrıca, katılımcıların tutumlarını çocuğun engelliliğin derecesi ile ilişkili bulunmuştur. Sonuç olarak Botsvana'daki insanların engellilik hakkında düşenceleri kültürden etkilenmektedir. Bu nedenle, engellilere verilen hizmetlerin ailelerin geldikleri kültür göz önüne alınarak planlanması önemlidir.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]