Bir mobil işaret dili uygulaması: MTİDS
Özet
Bu tez çalışmasında, işitme engelli bireylere, mobil bilişim teknolojilerini kullanarak, çoklu ortam öğeleriyle zenginleştirilmiş, Türk İşaret Dilini öğretmeyi amaçlayan bir yazılım geliştirilmiş ve öğrencilerin mobil teknolojilere uyumu gözlemlenmiştir. Bu amaçla Türkiye'de ve Dünyada işitme engelliler, işaret dili kavramı, Türk İşaret Dili, işaret dilleri projeleri, mobil eğitim kavramları, eğitimde kullanılan mobil teknolojiler üzerinde literatür araştırması yapılmıştır. Mobil Türk İşaret Dili Sözlüğü (MTİDs 2011.v.1.1.) uygulaması geliştirilerek, İstanbul'daki çeşitli okullardan işitme engelli öğrenciler, öğretmenler ve gönüllü velileri tarafından değerlendirilmesi istenmiştir. İşitme engellilerin öğrenmesi ile mobil eğitim teknolojileri arasındaki ilişki araştırılmıştır. Çalışmada, İlişkisel ve Betimsel Araştırma Modeli kullanılmıştır. Çalışmaya İstanbul'daki işitme engelliler okullarında okuyan 6 ilkokul öğrencisi, 12 ortaokul öğrencisi, 2 ortaokul kaynaştırma öğrencisi, kontrol ve deney grubu olarak toplam 20 öğrenci, 10 veli, 10 öğretmen katılmıştır. Mobil uygulama geliştirme sürecinde, android programlama seçilmiş, yazılım geliştirme süreç modellerinden helezonik (sarmal) model tercih edilmiştir. Araştırma verileri, ön test – son test sonuçlarıyla elde edilmiştir. Kullanıcı, istediğinde MTİDs 2011.v.1.1. uygulamasındaki sınav modülüyle kendini deneyebilmektedir. Hazırlanan kelime ve videolar için geçerlilik çalışması, toplanan verilerle ilgili güvenirlik çalışması yapılmış, uygulama güvenirliği sağlanmıştır. Geliştirilen MTİDs 2011.v.1.1. uygulaması sayesinde işitme engellilerin, öğrenme seviyelerinde anlamlı bir artış olduğu ve işitme engelli yakınları tarafından da olumlu dönütler alındığı görülmektedir. MTİDs 2011.v.1.1. uygulamasının Türk İşaret Dili'nin yaygınlaştırılmasına da fayda sağlayacağı öngörülmektedir. abstract In this study, a software has been developed for deaf individuals using mobile computing technology, enriched with multimedia elements. The software is intended to teach students the Turkish Sign Language. The students were observed to adapt to the mobile technology. For this purpose, the literature has been studied on deaf people in Turkey and in the world. The sign language concept, Turkish Sign Language, sign language projects, mobile learning concepts, mobile technologies were used for training. A Mobile Turkish Sign Language Dictionary (MTİDs 2011.v.1.1.) application was developed and deaf students, teachers and volunteer parents from various schools in Istanbul were asked to evaluate it. The correlation between the learning performances of deaf people and mobile learning technologies was investigated. In this study, relational and descriptive research models were used. In this workout, 6 elementary school students, 12 middle school students, 2 secondary mainstreaming students in Istanbul's deaf schools, totally 20 students as experimental and control groups, 10 parents 10 teachers were attended the experiments. The mobile application was developed using Android programming. The development was carried out in a spiral development model. Research data were obtained with pretest - last test results. Whenever the user wants to, he/she can try the test module in the MTİDs 2011.v.1.1. application himself/herself. For the prepared videos and words made were validated and collected data was ensured to be reliable. Thanks to the MTİDs 2011.v.1.1 application, a significant increase in the learning level of deaf people is observed and the positive feedback is received by relatives of the deaf individuals. MTİDs 2011.v.1.1. application benefit to dissemination the Turkish Sign Language is expected.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [1287]
İlgili Öğeler
Başlık, yazar, küratör ve konuya göre gösterilen ilgili öğeler.
-
Mobil Cihazlarda Rsa Algoritmasının Performans Optimizasyonu
Yerlikaya, Tarık; Gençoğlu, Hakan (Trakya Üniversitesi, 2017)Asymmetricencryption algorithms encrypt data very slowly according to symmetricencryption algorithms but there is no key distrubiton problem in asymmetricalgorithms. Asymmetric algorithms make a lot of process to encrypt ... -
Sağlık hizmetlerinde inovasyon yönetimi : Mobil sağlık uygulamalarının kullanıcılar tarafından değerlendirilmesi
Türk, Merve (Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2022)Yaşamın her alanında karşımıza çıkan inovasyon, yeni fikirlerin uygulanmasında ve geliştirilmesinde sağlık alanında da başarılı katkılar sağlamaktadır. Özellikle son zamanlarda, hayatımızın önemli bir parçası haline gelen ... -
Eğitimde Dijital Dönüşüm: Mobil Öğrenmenin Mental İyi Oluş Düzeyi Açısından İncelenmesi
Topaloğlu, Murat (Trakya Üniversitesi, 2020)As mobile devices become more widespread, their use in educational so expands. It can be stated that mobile technologies provide uninterrupted and a flexible learning environment every where and every time, which contributes ...