Özel Eğitim Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 5 / 5
  • Öğe
    Kaynaştırma Sınıfına Devam Eden Zihin Yetersizliği Olan Öğrencilere Uygulanan Akran Zorbalığına İlişkin Öğretmen Görüşleri
    (Trakya Üniversitesi, 2020) Yılmaz, Zekiye Hande; Malkoç, Asude
    Bu araştırmada, kaynaştırma sınıfına devameden zihin yetersizliği olan öğrencilere normal gelişim gösteren öğrencilertarafından uygulanan akran zorbalığına ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemekamaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasıkullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında,Edirne İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı 15 ilkokulda görev yapan, 32 sınıföğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, yarı yapılandırılmış görüşme tekniği iletoplanmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin akranzorbalığına ilişkin algıları, gözlemleri ve çözümleri temaları oluşturulmuştur.Öğretmenler akran zorbalığının sebebi olarak en sıkailevi özellikleri dile getirmişlerdir. Zihin yetersizliği olan öğrencilerin tümzorbalık türlerine (fiziksel, sözel, sosyal) maruz kaldığını ve en sık gözlenenzorbalık türünün sözel zorbalık olduğunu ifade etmişler; zorbalığın sıklıklasınıf arkadaşları tarafından uygulandığını belirtmişlerdir. Akran zorbalığınailişkin çözüm olarak öğretmenler bilgilendirme, uyarma ve empati kurdurmaçalışmalarını yaptıklarını dile getirmişlerdir. Elde edilen bulgular, zihinyetersizliği olan öğrencilere uygulanan akran zorbalığını önlemeye yönelikçalışmalar yürütülmesi gerekliliğini ortaya koymaktadır.
  • Öğe
    Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklara Ev İçi Becerilerin Öğretiminde Videoyla Model Olma ile Videoyla İpucu Yöntemlerinin Etkililiğinin ve Verimliliklerinin Karşılaştırılması
    (Trakya Üniversitesi, 2017) Yavuz, Mehmet; Şafak, Pınar
    Bu araştırmanın temel amacı,otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklara ev içi becerilerinden poşet çayve kaşarlı tost hazırlama davranışlarının öğretiminde videoyla model olma ilevideo  ipucunun etkililik veverimliliğinin karşılaştırılmasıdır. Ayrıca, araştırmanın sosyal geçerliliğinibelirlemek için araştırmaya katılan deneklerin öğretmenlerinden videoyla modelolma ile video  ipucu için sosyalgeçerlilik verisi toplanmıştır. Araştırmaya 16-17 yaşlarında, OSB tanısı almışüç erkek çocuk katılmıştır. Bu araştırma özel bir rehabilitaston merkezininmutfağında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bulguları araştırmaya katılan üçdeneğin de video ipucuyla tüm hedef davranışları kazandığını göstermektedir.Videoyla model olma ile iki denek hedef davranışları kazanırken, bir denekhedef davranışı kazanamamıştır. Araştırma bulguları, video ipucunun videoylamodel olmayla öğretime göre daha verimli olduğunu göstermiştir. Araştırmabittikten 15, 30 ve 45 gün sonra kazanılan davranışların kalıcılığının korunduğugözlenmiştir. Araştırmaya katılan deneklerin öğretmenleri de videoyla modelolma ve video ipucuyla öğretim için olumlu görüş bildirmişlerdir.
  • Öğe
    Öğretmen Etkileşim Ölçeği (Öeö) ve Çocuk-Öğretmen Etkileşim Ölçeği (Çöeö) Geçerlik ve Güvenirlik Çalışmaları
    (Trakya Üniversitesi, 2021) Ahmetoğlu, Emine; Acar, İbrahim; Gıcı Vatansever, Aynur
    Okul öncesi eğitimin niteliği tüm dünyada yaygın olarak 1970’lerden beri araştırılmaktadır. Okul öncesi eğitiminin kalitesinin artırılmasında şüphesiz ki öğretmen en etkili unsurlardan biridir. Öğretmenin okul öncesi dönem çocuğuyla aralarındaki etkileşim çocuğun yaşamında hayati öneme sahiptir. Nitelikli bir okul öncesi eğitiminde çocukların öğretmen ile etkileşimleri onların zihinsel kapasitelerini artırmakta, sosyal becerilerinin gelişimini desteklemekte ve toplumdaki ahlak kurallarına uygun davranışlar göstermelerini sağlamaktadır. Bunun yanında kaliteli öğrenci-öğretmen etkileşimi çocuğun akademik yaşantısına katkı sağlarken bir yandan da çocuğun daha katılımcı, girişken ve uyumlu olmasına ve akademik gelişimini tamamlamasına katkıda bulunmaktadır. Öğretmen-öğrenci etkileşiminin, çocuğun gelişimi üzerinde önemli etkiye sahip olması, öğretmen-çocuk arasındaki etkileşimin niteliğinin ölçülmesi için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı ihtiyacını doğurmaktadır. Bu çalışmanın amacı “Öğretmen Etkileşim Ölçeği- ÖEÖ” (Caregiver Interaction Scale-CIS; Arnett, 1989) ve “Çocuk Öğretmen Etkileşim Ölçeği- ÇÖEÖ” (Child Caregiver Interaction Scale-CCIS; Carl, 2010) ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirlik çalışmalarını ve Türkçe adaptasyonlarını yapmaktır. Çalışmaya Edirne’de okulöncesi eğitim kurumlarındaki çalışma grubu olarak 41 öğretmen ve 147 çocuk dâhil edilmiştir. İlişkisel tarama modeli olarak tasarlanmış olan bu çalışmada çalışma grubunu oluşturan öğretmenler ve çocuklar arasındaki ilişkiler araştırmacılar tarafından gözlenmiştir. Çalışmada ulaşılan verilerin analizi doğrulayıcı faktör analizi ile test edilmiştir. Ölçeklerin geçerli ve güvenilir olduğuna yönelik sonuçlar, çalışmanın bulgular ve sonuç kısmında açıklanmıştır.
  • Öğe
    Otistik Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilerle Çalışan Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi
    (Trakya Üniversitesi, 2016) Yavuz, Mehmet; Özgür, Hasan
    The goal of the study is to examine professional burnout level of teachers working at special education schools. Relational screening model was used for the study. The study sample included 147 teachers from various geographical regions of Turkey. “Teacher Professional Burnout Inventory” was used in order to measure teachers’ burnout level. Demographic data of the teachers was collected by means of personal data form designed by the study authors. Study findings show that professional burnout level of teachers working at special education schools is below moderate level while professional burnout differs significantly in terms of several variables including perceived economic status, colleague support, being appreciated by superiors and perceived fitness to working at special education. It was also found out that gender, working duration at special education and income satisfaction are not significantly related to professional burnout level
  • Öğe
    Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerin Umut Düzeylerinin Başa Çıkma Yeterliği ve Yılmazlık Açısından İncelenmesi
    (2017) İşcan, Galibiye Çetrez; Malkoç, Asude
    Bu çalışmanın amacı, özel gereksinimli çocuğa sahip ailelerin umut düzeyleri, başa çıkma yeterlilikleri ve yılmazlık düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma modeli olarak genel tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını yaşları 30 ile 60 arasında değişen 141 kişi (71 kadın, 70 erkek) oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak, "Kişisel Bilgi Formu" "Aile Yılmazlık Ölçeği (AYÖ)" ve "Başa Çıkma Yeterliği Ölçeği (BÇYÖ)" ve "Sürekli Umut Ölçeği" kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS for WINDOWS 17.00 paket programı kullanılmıştır. Öncelikle değişkenler arasındaki ilişkiyi belirlemek üzere Pearson momentler çarpım korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Ardından yılmazlık ve başa çıkma yeterliğinin birlikte umut düzeyini yordayıp yordamadığını belirlemek için de eşzamanlı çoklu regresyon analizi uygulanmıştır. Analizler sonucunda, yılmazlık ve başa çıkma yeterliğinin birlikte umut üzerinde yordayıcı etkisinin olduğu saptanmıştır.