Yazar "Yavuz, Mehmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 11 / 11
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe An Analysis on the Life Satisfaction and Resilience Levels of Parents of Individuals with Autism Spectrum Disorder and Intellectual Disabilities(Ankara Univ, Fac Educational Sciences, 2021) Yavuz, Mehmet; Gumuskaya, OzlemIntroduction: In this study, life satisfaction and family resilience levels of parents of children with autism spectrum disorder (ASD) and intellectual disabilities (ID) were examined. Method: Relational screening model was used in the study. The participants of the study consisted of 309 parents from Izmir and Bursa. The data were obtained using the Family Resilience Assessment Scale and Life Satisfaction Scale. t-test, ANOVA, Tukey HSD Test and Pearson correlation analysis were used in the analysis of the data. Findings: The findings on the variables regarding parents' life ability showed that mothers, young parents, those with high income levels, those with high educational levels, and parents who had children with ID had higher life satisfaction levels than the groups they were compared with. Significant differences were observed in family resilience levels with respect to the overall scale scores regarding gender, bellicosity, mothers in the commitment to life and self-control subdimensions, young parents in the self-efficacy subdimension, high income parents in the self-efficacy subdimension, high level of education in the bellicosity subdimension, overall scale score in the disability type of their children, children with ID in the bellicosity, self-efficacy and commitment to life subdimensions. There was a positive relationship between life satisfaction and family resilience, and all subdimensions. Discussion: The findings of this study were discussed in line with the literature. According to the results of the research, it was observed that individuals with high life satisfaction also have high family resilience levels. Individuals with a high level of satisfaction with life look at life more positively, experience less stress and overcome the problems they encounter more easily.Öğe Kamu Kurumunda Çalışan Engelli Memurların Mesleki Yaşantılarına Yönelik Görüşleri(2023) Ataman, Safa A.; Karaaslan, Özcan; Kösretaş, Barış; Yavuz, MehmetBu çalışmanın amacı kamu sektöründe çalışan engelli memurların mesleki yaşantılarına yönelik görüşlerini incelemektir. 30 katılımcı ile yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile yüzyüze görüşme ve ses kaydı yapılmıştır. Katılımcıların demografik özellikleri için araştırmacı tarafın- dan geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” uygulanmıştır. Formda cinsiyet, yaş, eğitim durumu, yetersizlik türü, meslek yılı gibi değişkenler sorul- muştur. Katılımcılara gönüllü katıldıklarını gösteren “Gönüllü Katılım Formu” uygulanmıştır. Katılımcıların görüşlerini analiz etmek için be- timleyici yöntem kullanılmıştır. Katılımcıların görüşleri doğrultusunda çalışma ortamı, mesleğe bakış açısı ve çevrenin engelli birey ve mesleğine yönelik olmak üzere bulgular 3 ana tema altında incelenmiştir. Katılımcılar, iş yüklerinin fazla olduğunu, fizikî koşulların iyileştirilmesi gerektiğini, eğitim ve engel durumuna göre istihdam edilmediklerini, meslektaşlarından ve yöneticilerinden olumsuz tutumlarla karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Gelecekteki çalışmalar için özel ve kamu sektöründe çalışan engellilerin görüşlerinin ve cinsiyet eşitliliğinin incelenmesi önerilmektedir.Öğe Kaynaştırma Sınıflarında Çalışan Öğretmenlerin Kişilerarası Öz-Yeterlik İnançlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi(2018) Yavuz, MehmetBu araştırmanın amacı kaynaştırma öğrencisiyle çalışan öğretmenlerin kişilerarası öz-yeterlik inançlarını çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma 2016-2017 eğitim öğretimyılında Edirne merkez ilinde, tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen kaynaştırma sınıfı öğretmenleridir. Araştırmaya 148 öğretmen katılmıştır. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Brouwers ve Tomic (2002) tarafından geliştirilenÇapri ve Kan, (2006) tarafından Türkçeye uyarlanıp geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılanÖğretmen Kişilerarası Öz-yeterlik Ölçeği kullanılmıştır. Demografik bilgileri toplamak içinaraştırmacı tarafından hazırlanan kişisel bilgiler formu kullanılmıştır. Araştırma sonucundaöğretmenlerin öz-yeterlik inançları kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre daha yüksekçıkmıştır. Bu durumun gerekçesi öğretmenlik mesleğinin kadınlara daha uygun görülmesi, kadınların daha duygusal olmaları ve kadınların iletişim becerilerinde daha iyi olmalarına bağlanabilir. Kıdem yılı değişkenine göre anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Bu durum genel anlamdakaynaştırma uygulamalarında çalışan öğretmenlerin öz- yeterlilik düzeylerinin yüksek olmasınabağlanabilir. Yaş değişkenine göre anlamlı bir farklılık çıkmamasının gerekçesi ise günümüzdeözellikle internet aracılığıyla bilgiye ulaşmanın kolay olmasına bağlanabilir. Yöneticilerden destek alıp almadığı değişkenine göre anlamlı bir farklılık gözlenmemiştir. Bu durumun gerekçesiise öğretmenlerin kutsal bir meslek olan öğretmenlik mesleğini layığıyla benimsemiş olmalarına bağlanabilir. Aldığı ücretten memnun olup olmama değişkenine göre anlamlı bir farklılıkgözlenmemesinin gerekçesi ise öğretmenlerin öğretmenlik mesleğinin saygınlığını ön plana alıpokul ortamındaki diğer bireylerle etkileşim içine girdikleri söylenebilir.Öğe NORMAL GELİŞİM GÖSTEREN BİREYİN ZİHİNSEL ENGELLİ KARDEŞİYLE VAKİT GEÇİRME DURUMU(2014) Yavuz, Mehmet; Coşkun, İbrahimBu çalışma, normal gelişim gösteren bireyin ve zihinsel engelli kardeşinin ev içinde ve ev dışında vakit geçirme durumlarını incelenmeyi amaçlamıştır. Araştırmada nitel araştırma modellerinden durum çalışması tekniği kullanılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz tekniğine göre çözümlenmiştir. Araştırmada amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmaya zihinsel engelli kardeşi olan ve normal gelişim gösteren 22 birey katılmıştır. Katılımcılar Edirne ve İstanbul illerinden seçilmiştir. Katılımcılardan en az liseye devam etme ve üniversitede eğitim görme ölçütü aranmıştır. Araştırmada veriler; araştırmacılar tarafından geliştirilen veri toplama aracıyla toplanmıştır. Bu araç üç bölümden ve 23 maddeden oluşmaktadır. Birinci bölümde aileye ait bilgiler, engelli bireye ait bilgiler, ölçme aracını dolduran kişiye ait bilgiler ve annebabaya ait bilgilerin edinilmesi amaçlanmıştır. İkinci bölümde engelli kardeşi olan ve normal gelişim gösteren bireyin ev içinde kardeşiyle olan ilişkilerine dair bilgileri edinmeye yönelik maddeler ve üçüncü bölümde engelli kardeşi olan ve normal gelişim gösteren bireyin ev dışında kardeşiyle olan ilişkilerine dair bilgileri edinmeye yönelik maddeler yer almaktadır. Araştırmanın sonucunda, normal gelişim gösteren bireyler ev içinde, ev dışına göre daha fazla vakit geçirmektedirler. Ev içinde vakit geçirirken genelde oyun oynama, televizyon izleme, birlikte ders çalışma ve bilgisayar oyunları oynama gibi etkinlikler yapmaktadırlar. Ev dışında ise, sinemaya, parka ve alış-veriş merkezlerine gitmektedirler. Normal gelişim gösteren birey ile zihinsel engelli kardeşinin ev dışında daha az vakit geçirme nedenleri ise, zihinsel engelli kardeşin toplum içerisinde problem davranış sergilemesi ve zihinsel engelli kardeşi kontrol edememe gibi sebeplerden kaynaklandığı sonucuna ulaşılmıştır. Normal gelişim gösteren kardeşler ev içinde zihinsel engelli kardeşiyle vakit geçirmek istemesi ev dışında orana göre yüksektirÖğe Otistik Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilerle Çalışan Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeylerinin İncelenmesi(Trakya Üniversitesi, 2016) Yavuz, Mehmet; Özgür, HasanThe goal of the study is to examine professional burnout level of teachers working at special education schools. Relational screening model was used for the study. The study sample included 147 teachers from various geographical regions of Turkey. “Teacher Professional Burnout Inventory” was used in order to measure teachers’ burnout level. Demographic data of the teachers was collected by means of personal data form designed by the study authors. Study findings show that professional burnout level of teachers working at special education schools is below moderate level while professional burnout differs significantly in terms of several variables including perceived economic status, colleague support, being appreciated by superiors and perceived fitness to working at special education. It was also found out that gender, working duration at special education and income satisfaction are not significantly related to professional burnout levelÖğe OTİZM SPEKTRUM BOZUKLUĞU OLAN BİREYLERİN EĞİTİMİNDE KULLANILAN KİSİSEL GÖRÜŞ NOKTASI İLE YAPILAN UYGULAMALARIN İNCELENMESİ(2018) Şafak, Pınar; Yavuz, MehmetOtizm Spektrum Bozukluğu (OSB) yaşamın ilk yıllarında ortayaçıkan bireyin günlük yaşama katılımını etkileyen sınırlı ve yineleyici ilgi,davranış, etkinlikler ve sosyal etkileşim/iletişim eksiklikleri şeklindekendini gösteren bir gelişimsel geriliktir. OSB’li bireyler normal gelişimgösteren bireylerden çok farklı gelişim özellikleri göstermektedirler. Buyüzden bu bireylerin eğitimde çeşitli yöntemler kullanılmaktadır. OSB’libireylerin eğitiminde son yıllarda yaygın olarak kullanılan yöntemlerdenbiride video teknolojisi ile eğitimdir. Video teknolojisi ile eğitim; videoylamodel olma (video modeling), video geribildirim (video feeedback) ve videoipucu (video prompting) olmak üzere üçe ayrılır. Video teknoloji ileöğretim yapılırken videolarda modeller kullanılmaktadır. Videolardamodel kullanımı ise; yetişkin model, akran model, videoyla kendinemodel olma (video self-modeling), kişisel görüş noktası/odaklananbakışla videoyla model olma (Point Of View) ve karma model olmak üzerebeşe ayrılmaktadır. Bu araştırmada otizm spektrum bozukluğu olançocukların eğitiminde kullanılan kişisel görüş noktası yöntemiyle yapılanaraştırmalar incelenmiştir. Araştırma 2002 ile 2014 yılları arasındaİngilizce yayınlanmış çalışmaları kapsamaktadır. Araştırma içinProQuest, EBSCO, Academic Search Complete ve ERIC veri tabanlarındaelektronik tarama gerçekleştirilmiştir. Veri tabanlarına “point of view”,“autism spectrum disorders with video modeling” “autism”, “videomodeling”, ve “video modeling interventions” anahtar kelimeleri yazılarakaraştırılmıştır. Araştırma kapsamında 18 araştırmaya ulaşılmıştır. Araştırmalar betimsel ve grafiksel olarak analiz edilmiştir. Analizsonucunda kişisel görüş noktası video çekim yönteminin etkili olduğugözlenmiştir.Öğe Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklara Ev İçi Becerilerin Öğretiminde Videoyla Model Olma ile Videoyla İpucu Yöntemlerinin Etkililiğinin ve Verimliliklerinin Karşılaştırılması(Trakya Üniversitesi, 2017) Yavuz, Mehmet; Şafak, PınarBu araştırmanın temel amacı,otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklara ev içi becerilerinden poşet çayve kaşarlı tost hazırlama davranışlarının öğretiminde videoyla model olma ilevideo ipucunun etkililik veverimliliğinin karşılaştırılmasıdır. Ayrıca, araştırmanın sosyal geçerliliğinibelirlemek için araştırmaya katılan deneklerin öğretmenlerinden videoyla modelolma ile video ipucu için sosyalgeçerlilik verisi toplanmıştır. Araştırmaya 16-17 yaşlarında, OSB tanısı almışüç erkek çocuk katılmıştır. Bu araştırma özel bir rehabilitaston merkezininmutfağında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın bulguları araştırmaya katılan üçdeneğin de video ipucuyla tüm hedef davranışları kazandığını göstermektedir.Videoyla model olma ile iki denek hedef davranışları kazanırken, bir denekhedef davranışı kazanamamıştır. Araştırma bulguları, video ipucunun videoylamodel olmayla öğretime göre daha verimli olduğunu göstermiştir. Araştırmabittikten 15, 30 ve 45 gün sonra kazanılan davranışların kalıcılığının korunduğugözlenmiştir. Araştırmaya katılan deneklerin öğretmenleri de videoyla modelolma ve video ipucuyla öğretim için olumlu görüş bildirmişlerdir.Öğe Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklara Masa Silme BecerisininÖğretiminde Video Model Olma Uygulamasının Etkililiği(2021) Yavuz, MehmetBu araştırmada otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan çocuklara masa silme becerisinin öğretiminde videoyla model olma uygulamasının etkililiği, kalıcılığı, bireyler arası genelleme ve sosyal geçerliliği araştırılmıştır. Araştırmaya OSB tanısı almış 3 erkek katılmıştır. Araştırma bir özel özel eğitim kurumunun mutfağında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada tek-denekli araştırma modellerinden yoklama evreli denekler arası çoklu yoklama modeli kullanılmıştır. Araştırma sonucunda 3 denekte hedef davranışı kazanmıştır. Deneklerin kazandıkları davranışları başka bireylere de genelleyebildikleri ve kazandıkları davranışları 2, 4 ve 6. hafta sonra da sürdürebildikleri görülmüştür. Deneklerin öğretmenleri ise hedef davranış ve video model uygulaması hakkında olumlu görüş bildirmişlerdir.Öğe Otizm Spektrum Bozukluğu, Zihin ve Çoklu Yetersizliği Olan Çocukların Ebeveynlerinin Yaşam Doyum Düzeylerinin İncelenmesi(2021) Yavuz, Mehmet; Şafak, PınarBu araştırmada Otizm Spektrum Bozukluğu, Zihin Yetersizliği ve Çoklu Yetersizliği Olan Çocukların Ebeveynlerinin yaşam doyum düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya yetersizliği olan çocuğa sahip 256 ebeveyn katılmıştır. Araştırma verileri Diener, Emmons, Larsen ve Griffin (1985) tarafından geliştirilmiş Dağlı ve Baysal (2016) tarafından Türkçeye uyarlanıp geçerlilik güvenirlilik çalışması yapılmış Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizi için SPSS 24 versiyonu kullanılmış ve tek yönlü ANOVA Testi, Bağımsız Gruplar T Testi ve Tukey HSD Testi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre ebeveynlerin yaşam doyum düzeyleri ortalama düzeyde, cinsiyet, yaş, çocuklarının yetersizlik türü ve cinsiyeti açısından anlamlı farklılık gözlenmemiştir. Eğitim düzeyi değişkeni açısından ortaokul ile üniversite mezunları arasında üniversite mezunu olanlardan yana, gelir düzeyi değişkeni açısından 4501-5500 TL arası ile 6500 üstü arasında 6500 üstü olanlardan yana anlamlı farklılık gözlenmiştir.Öğe ÖZEL EĞİTİM OKULLARINDA ÇALIŞAN ÖĞRETMENLERİN MESLEKİ ÖZYETERLİK DÜZEYLERİNİN ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ(2020) Yavuz, MehmetBu araştırmanın amacı özel eğitim okullarındaçalışan öğretmenlerin öğretmen öz-yeterlik düzeyleriniçeşitli değişkenler açısından incelemektir. Araştırma2017-2018 eğitim-öğretim yılı içerisinde İstanbul ili MilliEğitim Müdürlüğüne bağlı özel eğitim kurumlarındaçalışan 369 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Araştırmadabetimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanınverileri Tschannen-Moran ve Hoy (2001) tarafındangeliştirilen, Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafındanTürkçeye uyarlanan “Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği”kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi için SPSS 22.0paket programı kullanılmıştır. Araştırma verilerinenormallik testi uygulanmıştır. Normal testi sonucundaverilerin normal dağılım gösterdiği gözlenmiş bu sebeplebağımsız örneklem t-testi ve tek yönlü ANOVA testiuygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre cinsiyetdeğişkeni açısından genel ölçek puanında ve ölçek altboyutlarında kadın öğretmenlerin lehine ve özel eğitimdeçalışmayı uygun görme değişkeni açısından genel ölçekpuanında ve ölçek alt boyutlarında özel eğitimdeçalışmayı uygun gören öğretmenlerin lehine anlamlıfarklılık gözlenmiştir. Buna karşın iş arkadaşlarındandestek görme, idarecilerden destek görme, çalıştığıyetersizlik grubu, yaş ve çalışma yılı değişkenlerindegenel ölçek puanında ve ölçek tüm alt boyutlarda anlamlıbir farklılık gözlenmemiştir.Öğe Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinde Çalışan Öğretmenlerin Mesleki Tükenmişlik Düzeyleri ve Yaşam Doyumlarının İncelenmesi(2019) Yavuz, MehmetBu araştırmada Özel Eğitim ve Rehabilitasyon merkezlerinde (ÖERM) çalışan öğretmenlerin mesleki tükenmişlik ile yaşama doyum düzeyleri çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve mesleki tükenmişlik ile yaşama doyum arasındaki ilişkiyi incelemeyi amaçlanmıştır. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Edirne ve İstanbul illerinde toplam 175 öğretmen katılmıştır. Araştırmada verilerin toplanması için Kaner, Şekercioğlu ve Yellice (2008) tarafından geliştirilmiş Öğretmen Mesleki Tükenmişlik ölçeği ve Diener, Emmons, Larsen ve Griffin (1985) tarafından geliştirilmiş, Dağlı ve Baysal (2016) tarafından Türkçeye uyarlanan yaşam doyumu ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi için T-Testi ve Pearson Korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre ÖERM’lerde çalışan öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeyleri yüksek olduğu gözlenmiştir. Öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeyleri cinsiyet desiğkeni açısından, kadın öğretmenlerin, is arkadaşlarında destek görenlerin ve yöneticlerden destek gören öğretmenlerde daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Aldığı ücretten memnun olma değişkeni açısından, aldığı ücrettten memnun olan ve olmayan öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinde bir fark gözlenmemiştir. Ancak fiziksel ve duygusal tükenmişlik alt boyutunda aldığı ücretten memnun olan öğretmenlerin mesleki tükenmişlik dzüeylerinin daha yüksek olduğu gözlenmiştir. Öğretmenlerin yaşam doyum düzeylerinin orta düzeyde olduğu gözlenmiştir. Öğretmenlerin yaşam doyum düzeyleri cinsiyet değişkeni açısından kadın öğretmenlerden yana, aldığı ücretten memnun olan öğretmenlerden yana, iş arkadaşlarından destek gören öğretmenlerde daha yüksek düzeyde gözlenmiştir. Özel Eğitim ve Rehabilitasyon merkezlerinde (ÖERM) çalışan öğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile yaşam doyumları arasında negatif yönlü ilişki gözlenmiştir.