Yazar "Yavuz, Ezgi Akşin" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe AİLE KATILIMI ÖLÇEĞİNİN TÜRK KÜLTÜRÜNE UYARLANMASI(2018) Sezer, Türker; Yavuz, Ezgi Akşin; Acar, İbrahim H.; Ahmetoğlu, EmineBu araştırmanın amacı, Perry, Fantuzzo ve Munis (1997, 2002) ve Fantuzzo, Tighe ve Childs(2000) tarafından geliştirilen Aile Katılım Ölçeğini (AKÖ) Türkçeye uyarlamak, ölçeğin geçerlikve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Araştırma verileri İstanbul il merkezinde bulunan okul öncesieğitim kurumlarına devam eden, yaş ortalaması 60.38 (SS= 9.98) olan 442 çocuğun annesindentoplanmıştır. İlk adım olarak, AKÖ dil ve kültürel açıdan Türkçeye uyarlanmıştır. Daha sonraAKÖ’nün yapı geçerliği için Doğrulayıcı Faktör Analizleri (DFA) yapılmış ve ölçeğin orijinalölçekteki gibi üç faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. Sonuçlar AKÖ’nün ayırt ediciözelliğe sahip olduğunu göstermiştir. Analizler sonucunda üç alt ölçek bulunmuştur: Ev-Okulİşbirliği Temelli Katılım (?= 0.88), Ev Temelli Katılım (?= 0.77) ve Okul Temelli Katılım (?=0.84). Bu analizler doğrultusunda Aile Katılım ölçeğinin; geçerli, güvenilir ve Türk ebeveynlerineuygun olduğu kabul edilmiştir.Öğe Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği Türkçe Uyarlaması ve Geçerlik-Güvenirlik Çalışması(2017) Yavuz, Ezgi Akşin; Zembat, RenginAraştırmanın amacı dinamik değerlendirme süreçleri ile öğretim programlarının akademik ve bilişsel gereklilikleri arasındaki boşluklar doldurularak oluşturulan Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği'nin 48-66 aylık çocuklar için Türkçe uyarlaması ve geçerlik güvenirlik çalışmasının yapılmasıdır. Tarama modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu İstanbul İli Ataşehir, Kadıköy, Üsküdar ve Maltepe İlçelerinde belirlenen okul öncesi eğitim kurumlarına 2015-2016 eğitim öğretim yılında devam eden 48-66 aylık, 76 kız ve 82 erkekçocuk olmak üzere toplam 158 çocuk oluşturmaktadır. Ölçek, çalışma grubunu oluşturan çocuklarla araştırmacı tarafından bireysel olarak uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler uygun istatistiksel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; yapı geçerliliğini analiz etmek üzere çocukların BİUÖ Görevler Bölümü Alt Ölçeklerinden elde ettikleri ön test puanları ile son test puanları arasındaki farklılık incelendiğinde; Görevler Bölümü Alt Ölçekleri için her bir alt ölçekte .001 düzeyinde, toplam puan olarak ise .05 düzeyinde anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Ölçme aracının geçerliğini sınamak üzere yapılan Görevler Bölümü Alt Ölçekleri ile Davranış Gözlem Ölçeği arasındaki ilişkiler incelenmiş ve pozitif yönlü orta, üst düzey korelasyonların olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte ölçeğin toplam güvenirlik katsayısı Cronbach's Alpha değeri Görevler Bölümü Alt Ölçekleri için .749 ve Davranış Gözlem Ölçeği için .997 olarak hesaplanmıştır. Görevler Bölümü Alt Ölçeklerinin birbirleri ile ve Davranış Gözlem Ölçeklerinin birbirleri ile olan ilişkileri incelendiğinde pozitif yönlü orta ve üst düzey korelasyonların olduğu görülmüştür. Davranış Gözlem Ölçeği için hakemler arası tutarlık incelemiş ve tüm alt boyutlarda hakemler arası tutarlığın .90 ve üzeri bir korelasyon değerine sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın bulguları ilgili alan yazın ışığında tartışılmış ve Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği'nin geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe ÇOCUKLARIN BENLİK ALGISI, MİZAÇ VE SOSYAL BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİLER(2018) Zembat, Rengin; Tunçeli, Hilal İlknur; Yavuz, Ezgi Akşin; Koçyiğit, SinanBu araştırmada, okul öncesi dönem çocuklarının benlik algıları, mizaçları ve sosyal becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde yürütülmüştür. Araştırmanın örneklem grubu; Erzurum il merkezine bağlı devlete ait okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 300 çocuktan oluşturulmuştur. Veriler; kişisel bilgi formu, DeMoulin Çocuklar için Benlik Algısı Ölçeği, Çocuklar için Kısa Mizaç Ölçeği ile Okul Öncesi Çocuklar için Sosyal Beceri Formu kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi sonucunda; benlik algısı, mizaç ve sosyal beceriler arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Araştırmada çocukların benlik algılarına yönelik yüksek puan elde ettikleri yanıtların özellikle “oyun oynama”, “arkadaşlık ilişkileri”, “öğretmen gibi önem verilen kişilerin ev ziyaretinde bulunması” üzerine yoğunlaştığı; düşük puan elde ettikleri yanıtların ise “arkadaşları tarafından verilen olumsuz tepkilere” yönelik yoğunlaştığı görülmüştür. Çocukların mizaç özelliklerine yönelik annelerin verdikleri yanıtlar, çocukların “uyku ve tuvalet gibi rutin ihtiyaçlarda değişken olmayan tutarlılıkta davranışlar sergiledikleri” yönündedir. Çocukların sosyal becerilerine yönelik verilen yanıtlarda; “ismini söyleme ve dinleme” gibi temel sosyal beceriler ile “sözel yönergelere uyma” gibi ileri sosyal beceriler üzerine yoğunlaştığı görüşmüştür. Araştırmada; okul öncesi dönem çocuklarının benlik algısı toplam puan, öz saygı ve öz yeterlilik puanlarının kız çocukların lehine anlamlı farklılık gösterdiği; mizaç toplam puan ve alt boyutları ile sosyal becerilerinin kız ya da erkek olmalarına göre farklılık göstermediği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte sosyal becerinin yordayıcısı olarak mizaç ve benlik algısı incelenmiş; bu değişkenlerin sosyal beceriyi yordamadığı ancak mizacın sosyal becerilerle benlik algısına göre ilişkili düzeyinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Çocukların Bilişsel İşlevlerini Uygulama Performanslarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi(2020) Yavuz, Ezgi Akşin; Zembat, RenginOkul öncesi eğitime devam eden 48-66 aylık çocukların bilişsel işlevlerini uygulama performanslarının okul öncesi eğitime devam etme süresi ve aile gelir durumuna göre incelenmesini amaçlayan araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden betimleyici tarama deseni ile tasarlanmıştır. Çok aşamalı örnekleme yöntemiyle oluşturulan çalışma grubunun belirlenmesinde tabakalı örnekleme ve uygun örnekleme yöntemlerinden yararlanılmış, kolay ulaşılabilirlik ve gönüllülük ilkeleri de gözetilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunda İstanbul İli Üsküdar, Kadıköy ve Maltepe İlçelerinde yer alan 6 okulda eğitim öğretime devam eden ve normal gelişim gösteren 48-66 aylık toplam 158 çocuk (76’sı kız ve 82’si erkek) yer almaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ile birlikte Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği kullanılmıştır. Dinamik değerlendirme yaklaşımına dayanan Bilişsel İşlevlerin Uygulanması Ölçeği, çocukların mevcut bilgilerinin yanı sıra öğrenmekte olduklarını da belirleme imkanı sunmaktadır. Bu bağlamda ölçme aracı her bir çocukla tek oturumda yapılan uygulama; ön test- müdahale ve son test aşamalarından oluşmaktadır. Özgün yapısı ile ölçme aracı tek zamanlı ölçüm ile birden fazla puan vermektedir. Gerekli yasal izinlerin alınmasıyla başlatılan araştırma sürecinde, çocukların araştırmaya katılımları hakkındaki aile onamları ve araştırma verilerinin gizliliği ilkeleri gibi etik unsurlara uygun süreçler yürütülmüştür. Elde edilen verilerin uygun analiz yöntemleri ile incelenmesi ve bulguların raporlaştırılması sonucunda; okul öncesi eğitim kurumlarına daha uzun süre devam eden çocukların bilişsel işlevlerini uygulamada daha başarılı performanslar sergiledikleri belirlenmiştir. Gelir durumu daha düşük olan çocukların ise bilişsel işlevlerini uygulamada daha düşük performanslar sergiledikleri sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre çocukların okul öncesi eğitime devam etme sürelerinin ve içinde yetiştikleri ailenin sahip olduğu gelir durumunun onların bilişsel işlevlerini uygulama performansları üzerinde oluşturduğu farklılaşma ortaya konmuştur.Öğe The Curriculum of Preschool and Primary School: Examination of Teacher Candidates’ Views(2018) Zembat, Rengin; Yavuz, Ezgi Akşin; Tunçeli, Hilal İlknur; Yorulmaz, AlperThe current study conducted to investigate the opinions of pre-service preschool and primary school teachers about the preschool and primary school programs employed the embedded multiple-case study design, one of the qualitative research methods. The data of the study were collected from the interviews made by total 60 senior pre-service preschool and primary school teachers attending in Marmara University Atatürk Faculty of Education in 2015-2016 academic year by employing a multiple sampling method. As a data collection tool, a semi-structured interview form developed by the researchers was used. In the determination and interpretation of the pre-service teachers’ opinions related to each theme, frequencies were used. When the data of the study were analyzed, it was found that the pre-service teachers from these two departments think that they are not well informed about the preschool and elementary school programs but they are aware that they need to be knowledgeable about these two levels of schooling succeeding thus feeding each other. Moreover, when the pre-service teachers from these two departments were asked their opinions about developmental characteristics, skills and competencies to be possessed by a child to be able to start elementary education, they mostly emphasized physical/psycho-motor development, preparedness level, self-care and language skills.Öğe Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ile Akademik Motivasyon ve Başarı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2018) Zembat, Rengin; Yavuz, Ezgi Akşin; Tunçeli, Hilal İlknur; Yılmaz, HilalAraştırmada okul öncesi öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile akademikmotivasyonları ve başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeliyle tasarlananaraştırmanın çalışma grubunu; Marmara Üniversitesi ve Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul ÖncesiÖğretmenliği Anabilim Dalı’nda öğrenim görmekte olan ve çalışmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden toplam112 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; araştırmacılar tarafındangeliştirilen demografik bilgi formu, katılıcıların o anki birikimli akademik başarı puanları (GANO), Üstüner (2006)tarafından geliştirilen Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği ile Vallerand ve ark. (1992; aktaran Karagüven,2012) tarafından geliştirilip Türkçe uyarlaması Karagüven (2012) tarafından yapılan Akademik Motivasyon Ölçeğikullanılmıştır. Araştırma sonucunda araştırmaya katılan öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik olumlututumları arttıkça, akademik motivasyonlarının ve genel akademik not ortalamalarının da arttığı; başka bir ifadeylemesleğe yönelik tutum ile akademik motivasyon ve genel akademik not ortalaması arasında olumlu yönde ilişkiolduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmen adaylarının genel akademik not ortalamalarının, yalnızca mezunolunan lise türüne göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir.Öğe OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ORTAMLARINDAKİ YAPISAL VE İŞLEVSEL KALİTE DÜZEYİ İLE ÇOCUKLARIN SOSYAL BECERİLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ(2024) Yavuz, Ezgi Akşin; Bayındır, Dilan; Atakol, Fatma Akbulut; Gözütok, KübranurBu araştırmada, okul öncesi eğitim sınıflarının yapısal ve işlevsel kalitesi ile bu sınıflarda eğitime devam eden çocukların sosyal beceri düzeyleri arasındaki ilişki incelenmektedir. Araştırmaya, 28 okuldaki 53 farklı okul öncesi eğitim sınıfında eğitim gören 569 çocuk ve 53 öğretmen katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Genel Bilgi Formu, Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği ve Erken Çocukluk Eğitim Ortamları Ölçme Aracı kullanılmıştır. Analizler sonucunda, araştırmaya katılan sınıfların yapısal kalite özellikleri bakımından ortalama bir yeterlilikte olduğu görülmektedir. Araştırmada yer alan sınıflar işlevsel kalite bileşenleri bakımından ele alındığında; öz bakım becerilerine yönelik çalışmalar, mobilya ve araçlar ile dil ve kavram boyutlarında iyi olduğu; motor gelişimi ve yaratıcılık ile ilgili etkinliklerde nispeten daha iyi durumda olduğu belirlenmiştir. Kalite ve sosyal beceri bakımından ise sınıftaki çocuk sayısı arttıkça, çocuklarda gözlemlenen kişiler arası beceriler ile kızgınlık davranışını kontrol etme ve değişikliklere uyum sağlama becerilerinin azaldığı söylenebilir. Bununla birlikte, sınıfların işlevsel kalite göstergeleri ile çocukların sosyal becerileri arasında bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Okul Öncesi Eğitimde Uzaktan Eğitim Uygulamaları: Çevrimiçi Canlı Dersler(2022) Yavuz, Ezgi AkşinAraştırmanın amacı uzaktan eğitim sürecinde okul öncesi öğretmenleriningerçekleştirdikleri canlı ders etkinliklerinin detaylı olarak incelenmesi veöğretmen deneyimlerinin alınmasıdır. Bu kapsamda canlı ders etkinlikleri;etkinlik çeşitleri, içerikleri, etkinliklerde yer verilen kavramlar, tercih edilenöğretim yöntemleri, değerlendirme yöntemleri, aile katılımı ve varsa özelgereksinimli öğrencilere yönelik gerçekleştirdikleri uyarlamalar incelenmiştir.Öğretmenlerin etkinliklerin uygulanması sürecindeki deneyimleri; etkinliklerinplanlanması sürecinde yararlandıkları kaynaklar, etkinliklerin uygulanmasındakarşılaştıkları sorunlar ile uygulamada başarıyı arttırmaya yönelik aldıklarıönlemlerin incelenmesiyle sağlanmıştır. Nitel yöntemle tasarlanan araştırmadadurum çalışması gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya toplam 11 öğretmen katılmış ve8 hafta süresince gerçekleştirdikleri canlı dersler incelenmiştir. Etkinlik planıinceleme formu ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak verilertoplanmıştır. Frekans yüzde hesaplamaları ile içerik analizinin gerçekleştirildiğiaraştırma sonucunda; uygulanan etkinliklerin çoğunun bütünleştirilmiş yapıdaolduğu ve sıklıkla Türkçe, sanat, oyun, okuma yazmaya hazırlık etkinlikçeşitlerinin ele alındığı anlaşılmıştır. Etkinliklerde yoğunlukla bilişsel gelişimalanının desteklendiği, kavramlara pek yer verilmediği belirlenmiştir. Öğretimyöntemi olarak aktif öğrenme, anlatım, soru cevap ve eğitsel oyun çokçakullanılmıştır. Öğretmenler canlı derslerini planlarken çoğunlukla internetkaynaklarından faydalandıklarını belirtmişlerdir. Canlı derslere dair güçlükleriise çocuklarla etkili iletişim kurmada zorluk, yetersiz canlı ders süresi veteknolojik alt yapı eksikliği olarak sınıflandırmışlardır.Öğe Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Kontrol Odağı ve Karar Verme Stilleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2018) Zembat, Rengin; Tunçeli, Hilal İlknur; Yavuz, Ezgi Akşin; Kılıç, ZeynepAraştırmanın amacı, öğretmen adaylarının kontrol odağı ile karar verme stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın çalışma grubu 2015-2016 eğitim öğretim yılı bahar döneminde İstanbul’da yer alan biri devlet biri de vakıf olmak üzere iki üniversitenin eğitim fakülteleri okul öncesi öğretmenliği anabilim dallarında öğrenim gören 120 dördüncü sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Kontrol Odağı Ölçeği ve Melbourne Karar Verme Stilleri Ölçeği I-II kullanılmıştır. Bulgular incelendiğinde öğretmen adaylarının Kontrol Odağı Ölçeği’nden ve alt boyutlarından elde ettikleri puanların cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık göstermediği; ancak “Kadercilik” alt boyutundan elde ettikleri puanların yaş değişkenine göre daha genç olan ve öğrenim gördükleri üniversite değişkenine göre devlet üniversitesinde öğrenim gören öğretmen adayları lehine anlamlı düzeyde farklılaştığı bulunmuştur. Melbourne Karar Verme Ölçeği I-II yoluyla elde edilen verilerin analizi sonucunda öğretmen adaylarının cinsiyet değişkenine göre Karar Vermede Özsaygı ve Panik Karar Verme Stilleri alt boyutlarından elde ettikleri puanların kadın öğretmen adayları lehine anlamlı olarak farklılaştığı bulunmuştur.Öğe Okul Öncesi Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerileri ile Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2017) Tunçeli, Hilal İlknur; Yavuz, Ezgi Akşin; Zembat, RenginMakalenin özetini buraya yazınız (150-200 kelime) Araştırmanın amacı okul öncesi öğretmenlerinin problem çözme becerileri ile sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu ilişkinin yanı sıra araştırmanın alt amaçları doğrultusunda okul öncesi öğretmenlerinin problem çözme becerileri ile sınıf yönetimi becerilerinin çeşitli demografik değişkenlere göre farklılaşması incelenmiştir. İlişkisel tarama modelinde tasarlanan araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim öğretim yılı bahar yarıyılında İstanbul İli'nde basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen okullarda görev yapan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 126 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak okul öncesi öğretmenlerinin problem çözme becerilerini değerlendirmek üzere; Şahin, Şahin ve Heppner tarafından 1993 yılında Türkçe uyarlaması yapılmış olan "Problem Çözme Becerileri Envanteri" ile sınıf yönetimi becerilerini değerlendirmek üzere; Uyanık Balat, Bilgin ve Sezer (2011) tarafından geliştirilen "Okul Öncesi Öğretmenlerine Yönelik Sınıf Yönetimi Ölçeği" kullanılmıştır. Elde edilen veriler uygun analizlerle incelenmiş olup; okul öncesi öğretmenlerinin problem çözme becerileri arttıkça sınıf yönetimi becerilerinin de arttığı sonucuna ulaşılmıştırÖğe Okul Öncesinde Fen Öğretimi, Bilim ve Teknoloji(2019) Yavuz, Ezgi Akşin; Ahmetoğlu, EmineAraştırmanın amacı okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının fen öğretimi tutumları ile bilim ve teknoloji hakkındaki görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmada karma yöntem araştırmalarından açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Buna göre araştırmanın nicel boyutunu oluşturan birinci aşamasında okul öncesi öğretmen adaylarının fen öğretimine ilişkin tutumları belirlenmiş; buna bağlı olarak nitel boyutunu oluşturan ikinci aşamasında ise öğretmen adaylarının bilim ve teknoloji hakkındaki görüşleri benzetişimler aracılığıyla incelenmiştir. Araştırmaya Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı’nda 2017-18 eğitim öğretim yılında eğitime devam eden 4. sınıf öğretmen adayları arasından araştırmaya katılmayı gönüllü olarak kabul eden toplam 90 katılımcı dahil edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik tutumlarının orta ve üzeri düzeyde olduğu görülmektedir. Bununla birlikte öğretmen adaylarının bilim kavramını çoğunlukla değişme ve gelişme, aydınlatma ve rehber olma, bilgi kaynağı olma özellikleri ile algıladıkları; teknolojiyi ise değişim-gelişim, kullanıma göre olumlu ve olumsuz yönler ile ihtiyaç olma özellikleriyle betimledikleri sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Preservice preschool teachers’ views on chıldren’s rights in advertisements watched on television and the internet(2021) Pedük, Şenay Bulut; Ahmetoğlu, Emine; Yavuz, Ezgi AkşinThe presence of elements and symbols that attract the attention of the child, such as songs, music and dance, in advertisements causes the child to be affected by the images s/he sees in the advertisements. Preservice teachers who will work with preschool children should uphold children's rights, act towards the principle of the benefit of the child, and have awareness. -In the study, it was aimed to determine the opinions of pre-school teacher candidates about the advertisements they watch on the screen (television and internet) include children's rights.The research planned in accordance with the mixed method so both quantitative and qualitative assessment were carried out. The study group consisted of 45 pre-school preservice teachers who voluntarily agreed to participate in the research. The findings were analyzed by frequency and content analysis. Accordingly, most of the preservice teachers know children's rights. They give examples of right to live the most and few thinks that advertisements protect children's rights.