Yazar "Uçar, Özlem" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Aharonov-Bohm tipi olaylar (bir teorik gözden geçirme)(Trakya Üniversitesi, 1994) Uçar, Özlem; Duru, HakkıÖZET AHARONOV-BOHM TİPİ OLAYLAR (BİR TEORİK GÖZDEN GEÇİRCE) Özlem UÇAR Yüksek Lisans Tezi, Fizik Bölümü Tez Yöneticisi: Prof. Dr. İ. Hakkı DURU Mart 1994, 42 sayfa Bu çalışmada Topolojik Kuantum Mekaniksel etkilerden kaynaklanan Aharonov-Bohm olayını ele aldık, önce elektrik alanın sıfır olduğu, yalnız zamana bağlı elektrik potansiyelin bulunduğu bir sistemi, daha sonra uzay ve zamana bağlı vektör potansiyelin meydana getirdiği Aharonov-Bohm olayını inceledik. Son olarak Aharonov-Bohm olayının yalnızca Kuantum Teorisinde açıklanabileceğini, fakat Klasik Teoride bunun mümkün olmadığını ve Aharonov-Bohm olayının nötronlar için de sağlandığını gösterdik.Öğe Bilgisayar ortamında biçimsel ontoloji oluşturulması(2013) Fırat, Yelda; Kılıçaslan, Yılmaz; Uçar, ÖzlemGenel bir bakış açısıyla, biçimsel bir dil kullanarak tanımlanmış gerçeklik modellerine biçimsel ontoloji denir. Bu genel amaçlı modeller, özel uygulama alanlarında da kullanılabilirler. Ontolojiler doğaları gereği büyük olmaları nedeniyle, insan emeği ile oluşturulmaları halinde hata ve eksiklikler barındırma potansiyeli taşırlar. Ayrıca, bu şekilde oluşturulmuş olan bir ontolojinin, belli bir uygulama alanına uyarlanması da güç olacaktır. Bu çalışmada, insan emeği kullanımından kaynaklanabilecek olası sorunlardan korunmuş bir bilgisayarlı biçimsel ontoloji oluşturma uygulaması tanıtılacaktır. Uygulamada, biçimsel kavram analizi çerçevesinde derlem tabanlı işaretleme yöntemiyle özel uygulama alanı olarak Türkçenin anlamsal çözümlenmesi hedeflenmiştir. Bu tip doğal dil işleme uygulamalarının yanında biçimsel ontolojiler, bilgiyi anlamsal yapılar şeklinde açık ve anlamlı bir şekilde sunmalarından dolayı eğitim alanında da çok fazla bir şekilde kullanılırlar. Bunun en önemli nedenleri; yapılandırmacı yaklaşımın yayılışı ve öğretim amacıyla kullanılan kavram haritaları gibi bilgi teknolojilerinin kullanımıdır.Öğe Engelli çocuklar için yapay zeka tabanlı eğitim-destek araçları geliştirilmesi(Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2007) Uçar, Özlem; Kılıçaslan, YılmazDoktora Tezi. Engelli Çocuklar İçin Yapay Zeka Tabanli Eğitim-Destek Araçlari Geliştirilmesi. Engelli çocukların, eğitim ve gelişim olanaklarına mümkün olduğunca kolay ve etkin bir biçimde erişebilmesinin sağlanması, toplum için hem yasal hem de vicdani bir sorumluluktur. Yardımcı teknolojiler, engelli çocukların eğitim faaliyetlerine tam ve yeterli biçimde katılabilmesi için büyük olanaklar sunarlar. Bu tezde, artiküler bozukluğu olan, otistik veya zihinsel engellere sahip çocukların eğitimlerine yardımcı olmak için geliştirilen 3 yazılım modülü sunulmaktadır. İlk modül artikülasyon problemi olan çocukların eğitim ve/veya rehabilitasyonunda kullanılmak üzere, eğitmenler veya ebeveynler için kelime listeleri oluşturmayı amaçlamaktadır. İkinci ve üçüncü modüller, dili anlama ve kullanmada oluşan ilişki kurma sorununu yaşayan çocuklarda, dilsel ifadeler ve kavramlar arasında onlara karşılık gelen resimler aracılığıyla ilişki kurmayı amaçlamaktadır. İlk modül halihazırda Armağan Dönertaş Engelli Çocuklar Eğitim, Rehabilitasyon ve Araştırma Merkezi ile Yağmur Çocuklar Psikolojik Danışmanlık ve Özel Eğitim Merkezi'nde eğitmen ve ebeveynlerce kullanılmakta olup, sonraki iki modül de ikinci merkezde otistik ve zihinsel engelli çocuklar üzerinde test edilmektedir. Anahtar Kelimeler: Yardımcı Teknoloji, Artikülasyon Sorunları, Otizm, Doğal Dil İşleme (DDİ), Anlamsal Çerçeveler.Öğe Microsoft dynamics ax aracını kullanarak işletme ihtiyaçlarına yönelik uygulamarın geliştirilmesi(Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2021) Striko, Ecehan; Uçar, ÖzlemGünümüz teknolojisi ve bilgisi dahilinde bir şirketin ayakta kalmasını sağlayan en önemli etkenlerden birisi rekabet unsurudur. Şirketlerin büyümesi ve yaptığı işlemlerin karmaşıklaşması ile beraber rekabet unsurunu sağlayabilecek ve yönetimsel anlamda kararlar alınabilecek sistemlerin ve programların kullanılması artık kaçınılmaz bir hale gelmiştir. Şirketlerin ERP programlarına duyduğu ihtiyaç ile beraber ERP pazarında önemli yazılım programları geliştirilmiş ve geliştirilmeye devam etmektedir. ERP programları arasında gösterebileceğimiz Dynamics Ax bu rekabet ortamında şirketlerin tercih edip kullandıkları sistemlerden birisi olmaktadır. Bu yazımızda; Analiz, Tasarım, Geliştirme ve Test aşamalarından geçen bir projede yazılımcının gözünden geliştirmede dikkat edilmesi gereken unsurlar, yapılan işlerin insan hayatını nasıl kolaylaştırdığı ve rekabet ortamlarında hızlı aksiyon alınmasının şirketler açısından önemine vurgu yapılacaktır. Stok yönetimi, tedarik zinciri, mali işler ve finans gibi şirketlerin yoğun olarak kullandığı ve işlem yoğunluklarına göre takip etmesinin zorlanıldığı kısımlarda yapılan geliştirmelerin maliyet ve zaman kavramlarını nasıl düşürdüğü gözlenecektir. Bir projenin geliştirilmesi aşamasında kalite ve performans konularında dikkat edilmesi gereken kısımlar ayrıca incelenecek ve bu geliştirmelerin ürettikleri çıktıların insanların çalışma hayatında nasıl bir fayda sağlayacağı detaylı bir şekilde aktarılacaktır.Öğe An NLP-Based Assistive Tool For Autistic and Mentally Retarded Children: An Initial Attempt(Trakya Üniversitesi, 2006) Kılıçaslan, Yılmaz; Uçar, Özlem; Güner, Edip Serdar; Bal, KemalEngelli çocukların, eğitim ve gelişim olanaklarına mümkün olduğunca kolay ve etkin bir biçimde erişebilmesinin sağlanması, toplum için hem yasal hem de vicdani bir sorumluluktur. Yardımcı teknolojiler, engelli çocukların eğitim faaliyetlerine tam ve yeterli biçimde katılabilmesi için büyük olanaklar sunarlar. Bu makale, otistik ve zihinsel engelli çocukların eğitim ve öğretimine yardımcı olmak için geliştirilen bir yazılım aracını sunmaktadır. Bu araç ile engelli çocukların ifadeler ve onlara karşılık gelen kavramlar arasında resimler aracılığıyla bağlantı kurmalarına yardımcı olmak amaçlanmaktadır. Kullanıcının sistemle olan etkileşiminin doğal dil ifadeleriyle kurulmasını sağlamanın, iletişimi kısıtlanmış anahtar kelimelerle sınırlandırmaktan daha etkin olduğu gerçeğini dikkate alarak aracımızı bir Doğal Dil İşleme (DDİ) modülü ile donattık. Bu modül aracın omurgası olarak görev yapmakta ve doğal dil ifadelerini birleşme tabanlı (unification-based) bir dilbilgisi kullanarak anlamsal çerçeveler şeklinde çözümlemektedir. Giriş ifadeleri, ilgili resimlerle anlamsal çerçeveler aracılığıyla eşleştirilmektedir. Bu anlamsal çerçeveler, resimleri biçimsel bakımdan değil, içerikleri açısından temsil ettiği için, sistem esnek bir şekilde çalışabilmektedir.Öğe An NLP-based assistive tool for autistic and mentally retarded children: an initial attempt(2006) Bal, Kemal; Kılıçaslan, Yılmaz; Uçar, Özlem; Güner, Edip SerdarEngelli çocukların, eğitim ve gelişim olanaklarına mümkün olduğunca kolay ve etkin bir biçimde erişebilmesinin sağlanması, toplum için hem yasal hem de vicdani bir sorumluluktur. Yardımcı teknolojiler, engelli çocukların eğitim faaliyetlerine tam ve yeterli biçimde katılabilmesi için büyük olanaklar sunarlar. Bu makale, otistik ve zihinsel engelli çocukların eğitim ve öğretimine yardımcı olmak için geliştirilen bir yazılım aracını sunmaktadır. Bu araç ile engelli çocukların ifadeler ve onlara karşılık gelen kavramlar arasında resimler aracılığıyla bağlantı kurmalarına yardımcı olmak amaçlanmaktadır. Kullanıcının sistemle olan etkileşiminin doğal dil ifadeleriyle kurulmasını sağlamanın, iletişimi kısıtlanmış anahtar kelimelerle sınırlandırmaktan daha etkin olduğu gerçeğini dikkate alarak aracımızı bir Doğal Dil İşleme (DDİ) modülü ile donattık. Bu modül aracın omurgası olarak görev yapmakta ve doğal dil ifadelerini birleşme tabanlı (unification-based) bir dilbilgisi kullanarak anlamsal çerçeveler şeklinde çözümlemektedir. Giriş ifadeleri, ilgili resimlerle anlamsal çerçeveler aracılığıyla eşleştirilmektedir. Bu anlamsal çerçeveler, resimleri biçimsel bakımdan değil, içerikleri açısından temsil ettiği için, sistem esnek bir şekilde çalışabilmektedirÖğe Pic mikrodenetleyici ile çalışan otomatik bahçe sulama sistemi(Fen Bilimleri Enstitüsü, 2021) Çalışır, Recep; Uçar, ÖzlemTeknolojinin gelişmesiyle birlikte modern tarım ve günlük hayattaki etkileri de azımsanamayacak ölçüde artmıştır. Otomasyon ile kullanılan sistemler gün geçtikçe artmakla birlikte, kullanıcılar açısından zaman, maliyet ve rahatlık konularında pozitif etki ederek vazgeçilmez duruma gelmiştir. Sadece belirli bir amaca yönelik oluşturulmuş sabit sistemler, kullanıcı ihtiyaçları doğrultusunda değişim gösteremediklerinden; hem kullanıcı bakımından zamanla işlevsiz duruma gelmekte, hem de maddi bakımdan bir yük durumuna düşmektedirler. Bu tez çalışmasında, bir mikrodenetleyici türü olan PIC ile tasarlanan ve kullanıcı isteklerine göre çalışma şekli değişebilen otomatik bahçe sulama sistemi geliştirilmesi amaçlanmıştır. Buna istinaden, düşük güç tüketimine sahip, sisteme entegre edilecek motorun çalışma sistemi ile uyumlu olan ve tüm ek bileşenleri barındıran bir mikrodenetleyici üzerinde araştırma yapılmıştır. Yüksek performans elde etme amacıyla uygun derleyici ve programlayıcı seçimleri üzerine odaklanılmıştır. İstenen amaca yönelik bir sistem tasarımının gerçekleştirilmesi için algoritmalar geliştirilmiştir. Hatasız çalışan bir sistem elde edilmesi amacıyla, derleyiciden elde edilen çıktı, simülasyon ortamında entegrasyon testlerine konulmuştur. Bu kapsamda, çalışmanın ikinci bölümünde; mikrodenetleyici yapısı ve kullanım nedenleri hakkında bilgi verilmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde; sistem tasarlanırken kullanılmış olan geliştirme araçlarının özellikleri ve kullanım şekillerinden bahsedilmiştir. Çalışmanın dördüncü bölümünde; sistemin araştırma konuları ve geliştirme yöntemi hakkında detaylı bilgi verilerek PICOBS (PIC Otomatik Bahçe Sulama Sistemi) özellikleri açıklanmıştır. Çalışmanın son bölümü olan beşinci bölümde ise, çalışmanın sonuçlarından ve üzerine geliştirme yapılabilecek özelliklerden bahsedilmiştir.