Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • DSpace İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Tezel, Dilber" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Dil ve/veya Konuşma Sorunu Olan Çocukların Annelerinde Depresif Belirtiler
    (2018) Yılmaz, Şule; Taş, Memduha; Tezel, Dilber
    Çocuklarda iletişim becerilerinin gelişiminde ve dil ve/veya konuşma sorunlarına yönelikmüdahale sürecinde anneler önemli rol üstlenmektedir. Çalışmada, dil ve/veya konuşmasorunları olan çocukların annelerinin depresif belirti varlığı açısından incelenmesiamaçlanmıştır. Fonolojik bozukluk (n=40), akıcılık sorunu (n=34), dil-konuşma gecikmesi(n=42) bulunan 3-12 yaş aralığındaki çocukların annelerindeki depresif belirtiler dilkonuşma sorunu bulunmayan çocukların anneleri (n=45) ile karşılaştırılmıştır. Verilergörüşmelerde demografik bilgi formunun ve Beck Depresyon Envanterinin (BDE)uygulanması yoluyla toplanmıştır. Çocuklarında dil-konuşma gecikmesi ve fonolojikbozukluk bulunan annelerin BDE puanları dil-konuşma sorunu olmayan çocuklarınannelerine göre yüksek bulunmuştur (p<0.05). Dil sorunu olan çocukların anneleri arasındaBDE için yükselmiş değer olarak kabul edilen 9’un üzerinde puan alanların oranı, akıcılıksorunu grubuna ve dil-konuşma sorunsuz gruba nazaran daha yüksektir. Depresyonun anneve çocuk üzerindeki sonuçlarının önlenebilmesi için dil sorunları olan çocukların anneleridepresif belirtiler açısından değerlendirilmelidir.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Ebeveynlerin Çocuklarıyla Cinsellik Hakkında Konuşma Stratejileri ve Öz-Yeterlikleri
    (2020) Bacıoğlu, Seda Donat; Tezel, Dilber
    Bu çalışmanın amacı, ebeveynlerin cinsellikle ile ilgili bilgilerini, çocuklarıyla cinsellikle ilgili iletişimlerini ve bir cinsel eğitim programının içeriği hakkındaki görüşlerini değerlendirmektir. Araştırmanın verileri, 3-14 yaş arası çocuğa sahip 230 ebeveynden toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak, Ebeveyn ve Çocuk Cinselliği Anketi kullanılmıştır. Nicel veriler için, ortalama, standart sapma, Pearson momentler çarpımı korelasyon katsayısı ve regresyon analizi; nitel veriler için içerik analiziyle frekans hesaplama kullanılmıştır. Bulgular, ebeveynlerin cinsellikle ilgili bilgileri medya, internet ve ailelerinden aldıklarını göstermiştir. Ebeveynler çocuklarıyla konuşurken; cinsel bölgeleri koruma, cinsiyet farkları ve vücuttaki değişiklikler konuları üzerinde durduklarını bildirmişlerdir. Ayrıca çocuklarıyla konuşurken iletişimi kolaylaştırmak için, kullandıkları dile dikkat ettikleri, ortam sağladıkları, görsel veya işitsel bir materyal üzerinden konuşmayı tercih ettikleri görülmüştür. Ebeveynler ayrıca planlanabilecek bir cinsel eğitim programının müfredatında çocuğu cinsel istismardan koruma bilgilerinin verilmesinin kendilerine yararlı olacağını bildirmişlerdir. Sonuçlar ilgili literatür ışığında tartışılmıştır.
  • Küçük Resim Yok
    Öğe
    Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketi’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
    (2020) Bacıoğlu, Seda Donat; Tezel, Dilber
    Çocukların, cinsellik hakkında en önemli bilgi kaynakları ebeveynleridir. Bu çalışmanın amacı,Morawsko ve arkadaşlarının (2015) geliştirdikleri Ebeveynlik ve Çocuk Cinselliği Anketini Türkçe’yeuyarlamaktır. Türkçe form, dil geçerliği sınamasının ardından Edirne ilinde yaşayan 3-14 yaş arası çocuksahibi olan toplam 322 aileye uygulanmıştır. Araştırmada, veri toplamak amacıyla, Ebeveynlik ve ÇocukCinselliği Anketi kullanılmıştır. Anketin içeriğinde, “Ebeveynlerin Cinsel Eğitim Bilgi ve Deneyimleri”,“Ebeveynlik Stratejileri”, “Ebeveyn Öz-Değerlendirme”, “Ebeveynlerin Cinsel Eğitimin Önemi ile ilgiliGörüşleri”, “Cinsel Eğitim Programı Müfredatı Hakkında Ebeveynlerin Görüşleri” olmak üzere toplamda 5tane farklı derecelendirme ölçeği ve açık-kapalı uçlu sorular bulunmaktadır. Nicel verilerin analizinde,ölçeklerin yapı geçerliğini incelemek üzere faktör analizi ve madde analizi yapılmış; güvenirlik içinCronbach alfa iç tutarlılık katsayıları, düzeltilmiş madde korelasyonları ve t testi kullanılarak alt-üst % 27’likgrupların madde ortalamaları arasındaki farkların anlamlılığı incelenmiştir. Yapılan analizlerin sonucunda, 3ölçekte tek faktörlü yapı ortaya çıkarken, 2 ölçekte 3 faktörlü yapı ortaya çıkmıştır. Ölçeklerin uyumindeksleri kabul edilebilir ve iyi seviyede uyum değerlerini göstermiştir. Ölçeklere ait alfa iç tutarlılıkkatsayıları sırasıyla; .65, .91, .76, .82 ve .90 olarak hesaplanmıştır. Sonuç olarak, geçerlik ve güvenirlikçalışması yapılan bu anketin, çocuğun cinsel gelişiminde ebeveynlerin rollerini incelemek ve cinsel eğitimprogramları hazırlayıp geliştirmek üzerine araştırma yapmak isteyen uzmanlar tarafından kullanılabileceğidüşünülmektedir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Erken çocuklukta günlük iletişim becerilerinin pragmatik profillerinin değerlendirilmesi
    (Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015) Tezel, Dilber; Fazlıoğlu, Yeşim
    Bu araştırmada erken çocuklukta dilin pragmatik profilinin değerlendirilmesine yönelik çalışılmış, normal gelişim ve riskli gelişim gösteren çocukların profilleri karşılaştırılmıştır. Nitel araştırma desenindeki bu çalışmaya, 20 riskli gelişim gösteren ve 20 normal gelişim gösteren 1-4 yaş arası çocuğun ebeveyni katılmıştır. Araştırmanın verileri, Dewart ve Summers (1995) tarafından geliştirilip, araştırmacı tarafından Türkçe'ye uyarlanan "Okul Öncesi Çocuklarda İletişim Becerilerinin Pragmatik Profili Görüşme Çizelgesi", (The Pragmatics Profile of Everyday Communication Skills in Pre-School Children) "Kayıt Formu" ve araştırmacı tarafından hazırlanan "Aile Bilgi Formu" ile toplanmıştır. Çocukların günlük yaşamlarındaki iletişimsel fonksiyonlarına yönelik ailelerden alınan bilgiler, betimsel analiz ve içerik analizi ile değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, riskli gelişim gösteren çocukların pragmatik dil yetersizlikleri, normal gelişim gösteren çocuklara göre daha fazladır. İletişimi başlatma ve cevap vermede normal gelişim gösteren çocuklar, iletişimde sözel ifadeler ve kelimeleri daha çok kullanırken, riskli gelişim gösteren çocuklarda ağlama, hırçınlık, kızgınlık ve öfke davranışları belirgindir. Başlatılan bir etkileşimi sürdürmede normal gelişim grubunun tamamı hareketler, konuşmalar, kendi dilinde sesler ile katılıp riski gelişim grubunun yarısı katılmakta, yarısı canı isterse, bazen katılmaktadır. Günlük iletişimlerindeki içerikte, her iki grubun iletişimde tercih ettikleri kişiler çoğunlukla aile bireyleridir. Başka çocuklara katılımda da her iki grup benzer şekilde kendiliğinden gidip katılmaktadır. Normal gelişim gösteren çocukların çoğunluğu kitaplara ilgi gösterip içindekileri anlatmaya çalışmaktadır. Riskli gelişim grubundaki çocukların ise kitaplarla ilgilenme oranı düşüktür.

| Trakya Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Edirne, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim