Yazar "Musaoğlu, Zeliha" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Trakya Üniversitesi öğretim elemanlarının sağlıkla ilintili yaşam kalitesi(2008) Musaoğlu, Zeliha; Dağdeviren, H.NezihBu çalışmada Trakya Üniversitesi'nde çalışan akademik personelinin sağlıkla ilintili yaşam kalitelerinin ölçülmesi ve bunu etkileyen faktörlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmamızda 560 öğretim elemanına sosyodemografik özellikler, yaşam kalitesi, durumluk ve sürekli kaygı düzeyleri, tükenmişlik ve iş doyumu düzeyleri ile sigara ve alkol kullanımlarını sorgulayan anket uygulandı. Öğretim elemanlarının yaş ortalaması 33,86 idi. Çalışmaya katılanların %47'sinin kadın, %53'ünün erkek, %10,2'si lisans, %54,5'i yüksek lisans, %35,4 doktora mezunu idi. Katılanların %6,6'ının Profesör, %7,3'ünün Doçent, %16,8'inin Yardımcı Doçent, %5,9'unun Öğretim Görevlisi, %2,7'sinin Uzman, %58,2'sinin Araştırma Görevlisi, %2,5'inin Okutman olduğu saptandı. Genel yaşam kalitesi ortalaması 14,43'tü ve erkeklerde kadınlardan yüksekti. Katılımcıların yaşları, gelirleri, toplam hizmet yılları, bölümdeki hizmet yılları ve gelirleri arttıkça yaşam kaliteleri ve iş doyumları artıyordu. Yaşam kalitesinin psikolojik ve toplumsal çevre alt ölçek düzeyleri yüksek lisans sahibi olanlarda düşük, doktora sahibi olanlarda yüksekti. Yaşam kalitesinin psikolojik, çevresel ve toplumsal çevre alt ölçek düzeyleri ve iş doyumları araştırma görevlilerinde düşük saptandı. Toplam tükenmişlik ortalaması 39,70 puan ile düşük olarak saptandı. Duygusal tükenme %55,7'sinde, duyarsızlaşma %59,1'inde düşük iken, kişisel başarı %69,6'ında orta düzeydeydi. Tükenmişlik düzeyleri kadınlarda erkeklerden yüksekti. Öğrenim düzeyleri yüksek lisans olanlarda tükenmişlik düzeyleri yüksek, doktora olanlarda düşüktü. Yardımcı doçentlerde tükenmişlik düzeyi en düşük, diğer gruplarda yüksek olarak belirlendi. Sonuç olarak öğretim elemanlarının sağlıkla ilintili yaşam kalitesi yaş, cinsiyet, eğitim durumu, statüden gelir düzeyinden etkilenmektedir. Akademik personelin tükenmişlik durumlarının iyileştirilmesi, iş doyumlarının arttırılması, iş verimliliklerinin ve başarılarının arttırılması, yaşam kalitelerinin arttırılması yönünde oldukça önemlidir.