Yazar "Güvendir, Meltem Acar" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Determination of the Relationship between the Students’ “Mathematical Literacy” and “Home and School Educational Resources” in Program for International Student Assessment - (PISA 2012)(2017) Güvendir, Meltem AcarBu araştırmanın amacı, Uluslarası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) 2012'de öğrencilerin matematik okuryazarlıkları ile ev (çalışma masası, kendine ait oda, sessiz bir çalışma yeri, bilgisayar, internet bağlantısı, çalışma kitabı, DVD oynatıcısı) ve okul (okul türü, bölgesi, sınıf büyüklüğü, matematik öğretmeni eksikliği, öğretimsel materyaller, internet bağlantısı, kütüphane materyalleri, binalar ve alanlar, ısınma, soğutma ve aydınlatma) eğitim olanakları arasındaki ilişkiyi incelemektir. PISA 2012'ye katılmış olan Türkiye'deki 157 okuldan, 4308 15 yaş grubu öğrenciler, bu araştırmanın örneklemini oluşturmaktadır (PISA Türkiye örneklemi 170 okuldan 4848 öğrencidir; ancak HLM'ye başlamadan önce 13 okula ait kayıp veriler veri setinden çıkarılmıştır). Verilerin analizinde, veriler içe içe yapı gösterdiği için hiyeraşik lineer model kullanılmıştır. Öğrenci düzeyinde matematik okuryazarlığı ile ilişkili olan değişkenler; çalışma masası, bilgisayar, çalışma kitabı ve DVD oynatıcısıdır. Buna göre, çalışma masası, bilgisayar, çalışma kitabı ve DVD oynatıcısına sahip olan öğrencilerin matematik okuryazarlığı daha yüksektir. Okul düzeyinde matematik okuryazarlığı ile ilişkili olan değişken ise okulda internet bağlantısının olmasıdırÖğe İngilizce Konuşma Sınavından Elde Edilen Verilerin Güvenirliğinin Genellenebilirlik Kuramı ile Belirlenmesi(2017) Güvendir, Meltem Acar; Güvendir, EmreBu araştırmanın amacı, İngilizce konuşma sınavının güvenilirliğini Genellenebilirlik (G) kuramı ile hesaplamak ve olası hata kaynaklarının neler olabileceğini belirlemektir. Çalışmanın evrenini Trakya Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi birinci sınıfta öğrenim görmekte olan 50 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada yer alan 50 öğrencinin konuşma becerileri beş kriter doğrultusunda iki puanlayıcı tarafından değerlendirilmiştir. Araştırmada, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı 2015-2016 akademik yılı İngilizce konuşma becerileri dönem sonu sınavına ait veriler kullanılmıştır. Verilerin analizi alt amaçlara göre genellenebilirlik kuramıyla belirlenen desen doğrultusunda yapılmıştır. Araştırmada 50 öğrencinin (ö) 5 kriter (k) doğrultusunda 2 puanlayıcı (p) tarafından puanlanması ile ö x k x p deseni için genellenebilirlik (G) ve karar (K) çalışması yapılmıştır. Bu çalışmada G kuramı ve karar (k) çalışması çerçevesinde yapılan analizler sonucunda ele alınan konuşma sınavı için hata payının en düşük olduğu durum öğrenci sayısı sabit tutulduğunda kriter ve puanlayıcı sayısının arttırılmasıdır. Çalışma, konuşma sınavı puanlarının G kuramı kullanılarak güvenilirliğinin belirlenmesi açısından alanyazına bir örnek teşkil edecektir.Öğe Merkezi Sınavların Öğretmenler Üzerindeki Öğretimsel ve Duyuşsal Etkilerini Belirlemeye Yönelik Öğretmen Ölçeğinin Geliştirilmesi(2018) Özkan, Yeşim Özer; Güvendir, Meltem AcarBu araştırma, merkezi sınavların öğretmenler üzerindeki öğretimsel ve duyuşsal etkilerini belirleyecek bir ölçeğin geliştirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Gaziantep ili merkez ilçe kamu ortaokullarında görev yapan 389 sekizinci sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Ölçekteki maddelerin faktörler altındaki dağılımını belirlemek amacıyla Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) yapılmıştır. AFA sonucunda, toplam varyansın %48.92’sini açıklayan, öğretimsel etki, moral ve motivasyon, stres ve kaygı ile öğretimsel çıktı olmak üzere, dört faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. AFA ile önerilen faktör modeli, farklı bir örneklem üzerinde Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile test edilmiştir. DFA sonucu elde edilen uyum indeksleri (x2/ sd=2.00; RMSEA=.08; GFI=.80; NNFI=.87, CFI=.89 ve RMR=.06) dört faktörlü yapının yeterli uyuma sahip olduğunu göstermiştir. Geliştirilen ölçeğin iç tutarlılık güvenirliğine ilişkin Cronbach Alfa katsayısı alt boyutlar bazında hesaplanmış ve öğretimsel etki alt boyutunda .84, moral ve motivasyon .82, stres ve kaygı .80 ve öğretimsel çıktı .67 olarak elde edilmiştir. Ölçekteki maddelerin ayırt ediciliğini belirlemek amacıyla, madde toplam test korelâsyonu hesaplanmıştır. Madde analizinden elde edilen bulgular, ölçekte yer alan maddelerin tamamının yeterli ayırt edicilik düzeyinde olduğunu göstermiştir. Yapılan analizler sonucunda, “Merkezi Sınavların Öğretmenler Üzerindeki Öğretimsel ve Duyuşsal Etkilerini Belirlemeye Yönelik Öğretmen Ölçeği”nin geçerli ve güvenilir ölçümler ürettiğine kanıt oluşturabilecek bulgulara ulaşılmıştır.Öğe Öğrenci başarılarının belirlenmesi sınavında öğrenci ve okul özelliklerinin Türkçe başarısı ile ilişkisi(2014) Güvendir, Meltem AcarÇalışmanın amacı, Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı (ÖBBS) 2005 ve 2008’de öğrencilerin Türkçe başarıları ile öğrenci ve okul özelliklerinin ilişkisini belirlemektir. Verilerin analizinde iki düzeyli hiyerarşik lineer model (HLM) kullanılmıştır. Çalışma için ÖBBS 2005’e katılan 30154 sekizinci sınıf öğrencisi ile ÖBBS 2008’e katılan 5931 sekizinci sınıf öğrencisi seçilmiştir. Sonuçlara göre; her iki yılda Türkçe başarısı ile ilişkili olan öğrenci düzeyindeki değişkenler; öğrencinin cinsiyeti, baba eğitimi, sahip olduğu kitap sayısı, okumaya ayırdığı zamanı, Türkçe dersinde kendini başarılı bulma derecesi, Türkçe dersinden özel ders alma durumu ve sahip olduğu öğretim yöntemidir. Türkçe başarısı ile ilişkili olan okul düzeyindeki değişkenler; okuldaki kız öğrenci oranı, ortalama sınıf büyüklüğü ve okulun bulunduğu yerleşim yeri değişkenleridir.Öğe Öğrencilerin ölçme ve değerlendirme dersinin sunulmasında tercih ettikleri öğretim yöntemleri(2013) Özkan, Yeşim Özer; Güvendir, Meltem AcarBu araştırmanın amacı Trakya ve Kilis 7 Aralık Üniversitesi eğitim fakültelerindeki dördüncü sınıf öğrencilerinin ölçme ve değerlendirme dersinde öğretim elemanının ağırlıklı olarak hangi öğretim yöntemini kullanmasını tercih ettiklerini belirleyebilmektir. Çalışma lisans düzeyinde ölçme ve değerlendirme dersi veren öğretim elemanları için öğrenci beklentileri hakkında bilgi sahibi olmaları açısından önemlidir. Araştırmanın çalışma grubunu, Trakya Üniversitesi ve Kilis 7 Aralık Üniversitesi Eğitim Fakültelerinde öğrenim görmekte olan 395 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Öğretim Yöntemleri Değerlendirme Formu hazırlanmıştır. Verilerin analizinde sıralama yargılarına dayalı ölçekleme yöntemi kullanılmıştır. Ölçekleme sonucuna göre öğrenciler açısından ölçme ve değerlendirme dersinin ağırlıklı olarak yürütülmesini gerekli gördükleri öğretim yöntemi Örnek Olay Yöntemi olarak belirlenirken, bunu sırasıylaGösterip Yaptırma , Tartışma , Problem Çözme ve Anlatma ve son sırada Bireysel Çalışma Yöntemiizlemiştir.Öğe ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİNE YÖNELİK ALGILARININ METAFORLAR YOLUYLA BELİRLENMESİ(2016) Güvendir, Meltem Acar; Özkan, Yeşim ÖzerAraştırmanın amacı, öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme dersine ilişkin algılarını metaforlar aracılığıyla tespit etmektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden olgu bilim kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesinde ölçme ve değerlendirme dersini almakta olan İngilizce, sosyal bilgiler, Türkçe, bilgisayar ve eğitim teknolojileri öğretmenlik programlarında öğrenim gören öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Çalışma grubunda kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla oluşturulan farklı öğretmenlik programlarında öğrenim gören toplam 228 öğretmen adayı bulunmaktadır. Öğretmen adaylarının, ölçme ve değerlendirme dersine ilişkin sahip oldukları algılarını ortaya çıkarmak için, her birinden Ölçme ve değerlendirme dersi... gibidir; çünkü ... cümlesini tamamlanmaları istenmiştir. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre öğretmen adayları ölçme ve değerlendirme dersine ilişkin olarak toplam 137 geçerli metafor üretmişlerdir. Bu metaforlar dersin zor ve karmaşık bir yapıda olması , konuların birbiri ile ilişkililiği ,konu sayısının çokluğu ve konuların özelliği olmak üzere dört tema altında toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen metaforlar incelendiğinde, ölçme ve değerlendirme dersi, öğretmen adaylarının büyük bir kısmı tarafından soyut, ayrıntılı ve karmaşık olarak nitelendirilmekte olup, bu durum onların derse olan bakışını olumsuz etkilemektedir. Ayrıca ölçme ve değerlendirme dersi öğretmen adayları tarafından zor olarak algılanmaktadır.Öğe The Opinions of International Students about an International Student Center's Orientation Training(2016) Güvendir, Meltem AcarThe purpose of the research is to examine how the orientation training is performed in the international student center of a U.S. university (University of California, Los Angeles/Dashew Center). The study is in the form of a case study. The interview was used to get the international students' opinion about the international center and its orientation training. A total of 41 first year undergraduate and graduate international students who study at UCLA were interviewed to describing what the international students think about the orientation training at the center. The participants in this research were given information about UCLA's general structure, purpose, students' rights, the resources of the university, activities, student organization, possible risky situation, which they may encounter on the campus, and their responsibilities and duties, by the center during the orientation. The students' opinions about the orientation process were mostly positive and they thought that the staff at the center was welcoming during their orientation training. The students' attachments to the school were also positively affected by the orientation as they gathered a lot of information about their university through this process. Furthermore, students considered the online orientation offered by the center as a beneficial service that provided constant access to information that international students need to know. The study findings withdraw attention to the necessity of constructing international student centers and organizing international student orientation sessions at universities that provide education to international students.Öğe TÜRKİYE'DE UYGULANAN GENİŞ ÖLÇEKLİ TESTLERİN ÇOK BOYUTLULUĞUNUN ANALİZİ(2014) Özkan, Yeşim Özer; Güvendir, Meltem AcarTest yapısını ampirik olarak değerlendiren yöntemler öncelikle testin boyutluluğu olmak üzere bazı yapısal özellikler hakkında bilgi sağlamalıdır. Test boyutluluğu testin yapı geçerliliği, test puanlarının hesaplanması ve raporlanması üzerinde doğrudan bir etkiye sahiptir. Bu çalışmanın amacı Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavının (ÖBBS) dört alt testinin boyutlarını parametrik olmayan çok boyutluluk yöntemlerinden DIMTEST T istatistiği kullanılarak belirlemektir. Araştırma betimsel türde temel bir çalışmadır. Araştırmanın verileri 2002, 2005 ve 2008 yılı ÖBBS'nin Türkçe, matematik, fen ve teknoloji, sosyal bilgiler ve İngilizce testlerine verilen yanıtlardan elde edilmiştir. Bu çalışma kapsamında verinin boyutlu olup olmadığının test edilmesi amaçlandığı için DIMTEST T istatistiği kullanılmıştır. Hipotez testi sonucu 2002, 2005 ve 2008 de uygulanan ÖBBS'nin tüm alt testlerinin çok boyutlu olduğu belirlenmiştir. Bilişsel testlerde yer alan soruları çözmek için gerekli olan beceriler düşünüldüğünde, tek boyutluluğun sağlanamadığı görülmektedir.Öğe TÜRKİYE'DEKİ EĞİTİM ALANINDA YAYIMLANAN BİLİMSEL DERGİLERDE ÖLÇEK GELİŞTİRME VE UYARLAMA KONULU MAKALELERİN İNCELENMESİ(2015) Güvendir, Meltem Acar; Özkan, Yeşim ÖzerBu çalışmada, 2006-2014 yılları arasında Türkiye'de ölçek geliştirme ve uyarlama konularında yayımlanmış makalelerde, ölçek geliştirme ve uyarlama sürecinde kullanılan aşamaların belirlenmesi amaçlanmıştır. Makalelerin incelenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Social Science Citation Index (SSCI) dizininde yer alan Türkiye'de eğitim alanında yayımlanan dergiler oluşturmaktadır. Belirlenen bu evrenden amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme kullanılarak SSCI dizininde Türkiye'de eğitim alanında yayımlanan üç dergiden (Eğitim ve Bilim Dergisi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ve Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi) 2006-2014 yılları arasında çevrim içi olarak tam metinlerine erişilebilen ölçek geliştirme ve uyarlama konulu makaleler seçilmiştir. Çalışma ile ölçek geliştirme ve uyarlama konulu makalelerde süreçte izlenen adımlar incelenmiş, makalelerdeki benzerlikler ve farklılık ortaya konmuştur. Çalışmada, elde edilen bulgular doğrultusunda makalelerde ölçek geliştirme ve uyarlama aşamalarının tümünde iç tutarlılık güvenirlik belirleme yöntemlerinden Cronbach Alpha güvenirlik belirleme yöntemi kullanılmıştır. Ancak ölçek geliştirme çalışmalarının çok azında ölçeğin uygulama yönergesi hazırlanmıştır. Makalelerde ölçek uyarlama aşamalarında ise sıklıkla çeviri için her iki dile hâkim iki veya daha fazla çevirmenden yararlanılmıştır. Ancak makalelerin hiçbirinde ölçeğin uygulama yönergesi uyarlanmamıştır. Bunun yanında makalelerin çok azında iki eş değer yarı güvenirliği kullanılmış ve ölçeğin uyarlanabilirliğine ilişkin ölçme uzmanlarından görüş alınmıştır. Elde edilen bu sonuçlara göre, makalelerin tümünde dikkate alınan ölçek geliştirme ve uyarlama aşamalarında bir birlikteliğin olmadığı, sadece birkaç aşamada benzer yöntemlerin kullanıldığı görülmektedir. Bu yüzden yapılacak ölçek geliştirme ve uyarlama çalışmalarında bu çalışma kapsamında belirlenen aşamalara dikkat edilmeli ve bu aşamaların yerine getirilmesi sağlanmalıdırÖğe ULUSLARARASI ÖĞRENCİLERİN YAŞAM DURUMLARI: KIRKLARELİ VE TRAKYA ÜNİVERSİTELERİ ÖRNEĞİ* Gökhan ÖZKAN(2015) Özkan, Gökhan; Güvendir, Meltem AcarÜniversiteler dünya çapında uluslararası kimlik kazanmaya ve öğrenci profilini çok uluslu hale getirmeye çalışmaktadır. Uluslararası öğrenciler, üniversitelere çeşitlilik kazandırmakla birlikte, bu öğrencilerin üniversite yaşam deneyimleri, kazanımların yönünü, boyutunu ve sürdürülebilir olma durumunu belirlemektedir. Bu araştırmada, uluslararası statüdeki öğrencilerin, Edirne ve Kırklarelinde sürdürdükleri öğrenimleri sosyal, akademik ve yaşam bağlamları olmak üzere üç başlık altında ele alınmıştır. Çalışma grubu, Trakya ve Kırklareli Üniversitelerinden toplam 38 uluslararası öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilere görüşme tekniği ile her bölümden (akademik, sosyal ve yaşam bağlamları) üçer tane olmak üzere toplam dokuz soru yöneltilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz yoluyla çözümlenmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçlar, uluslararası öğrencilerin genel anlamda üniversite yaşamlarından, arkadaş ve öğretim elemanlarından memnun olduklarını, okudukları üniversitenin akademik beklentilerini karşıladığını; ancak barınma ve ulaşım için herhangi bir yardım almadıklarını göstermektedir. Ayrıca Türkçe öğretiminin iyileştirilmesinin gerekliliği ortaya çıkmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde uluslararası öğrencilerin yaşam, akademik ve sosyal bağlamda halihazırda sahip oldukları memnuniyet düzeylerinin sürdürülebilirliği adına bu öğrenciler için merkezlerin kurulması ve bu merkezler aracılığıyla oryantasyon çalışmalarının yapılması sağlanmalıdır. Bunun yanı sıra öğrencilerin üniversiteye geldikleri anda barınma ve ulaşım ihtiyaçlarının bu merkez aracılığıyla sağlanması önem taşımaktadır. Anahtar Sözcükler: öğrenci, yaşam durumu, memnuniyet, okul deneyimiÖğe Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programında Öğrencilerin Sosyoekonomik Özellikleri ile Okuma Becerileri Arasındaki İlişki(2019) Erdoğan, Elif; Güvendir, Meltem AcarBu çalışmanın amacı, Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) 2015 yılı verilerine göre öğrencilerin sosyoekonomik özelliklerinin okuma becerileri ileilişkisinin incelenmesidir. Verilerin analizinde iki düzeyli hiyerarşik lineer model (HLM) kullanılmıştır. Buçalışmaya PISA 2015 yılı öğrenci ve okul anketlerindenelde edilen veriler dâhil edilmiştir. Öğrenci düzeyindeele alınan değişkenlerin hepsi; anne eğitim düzeyi,baba eğitim düzeyi ve ev olanakları okuma becerileriile ilişkili bulunmuştur. Okul düzeyinde ele alınandeğişkenlerden; nitelikli öğretmen eksikliği, yerleşimyeri, okulda düzenlenen aktivite sayısı, öğrenci- öğretmen oranı ve okul büyüklüğü okuma becerileri ileilişkili bulunurken; okul türü, eğitimsel kaynak eksikliğive aile katılımı değişkenleri ile okuma becerileri arasında herhangi bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Üniversiteler Arası Mezuniyet Notları Eşitsizliğinin Belirlenmesi(2014) Güvendir, Meltem Acar; Özkan, Yeşim ÖzerBu çalışmanın amacı, üç farklı üniversiteden alınan mezuniyet notlarını ham ve standart puanlar bazında karşılaştırarak aralarındaki ilişkileri belirlemektir. Araştırma, tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Üç üniversiteden elde edilen öğrenci notları öncelikle bölümler bazında gruplandı- rılmış, gruplar bazında notlar Z ve T puanlarına dönüştürülerek standartlaştırılma işlemleri yapılmıştır. Elde edilen ham ve standart puanlar karşı- laştırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu üç farklı üniversitenin eğitim fakültelerinden mezun olmuş toplam 692 öğrenci oluşturmaktadır. A üniversitesinden 202, B üniversitesinden 328, C üniversitesinden ise 162 öğ- renci bulunmaktadır. Verilerin analizinde üç farklı üniversiteden elde edilen puanların öncelikle betimsel istatistik değerlerine yer verilmiştir. Ardından üç farklı üniversiteden alınan mezuniyet puanlarını karşılaştırabilmek için puanlar standart puanlara dönüştürülmüştür. Üç üniversiteden alınan aynı mezuniyet notuna sahip öğrencilerin standartlaştırılma işlemi sonucunda elde edilen puanları karşılaştırıldığında, bölüm ortalaması dü- şük olan üniversiteden mezun olan öğrencinin aynı ham puana sahip olmalarına rağmen karşılaştırılan diğer öğrencilerden daha yüksek standart puana sahip olduğu görülmüştür. Diğer bir anlatımla ham puan dikkate alınarak yapılan değerlendirmelerde genel ortalaması düşük üniversitelerden gelen öğrencilerin haksızlığa uğradığı söylenebilir.