Yazar "Güner, Edip Serdar" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Dokuma Kumaş Hatalarını Tanılama ve Giderme İçin Bir Uzman Sistem Geliştirilmesi(2018) Kanat, Zehra Evrim; Barış, Berkay; Özek, Hikmet Ziya; Güner, Edip SerdarTekstilde kumaş üretim süreçlerinde karşılaşılan birçok hata nedeniyle kusurlar ya da uygunsuzluklar oluşur. Bu duruma neden olan hataların sebeplerinin tespiti, hataların çözüm ve tekrarlanmaması için en önemli adımdır. Ortaya çıkan her hata üretimi yavaşlatmakta ve aynı zamanda üretilen kumaş kalitesini de olumsuz yönde etkilemektedir. Karşılaşılan problemlerin hızlı ve doğru bir biçimde çözülebilmesi için uzman bilgisi son derece önemlidir. Uzman insanlara ulaşmak sayılarının az olması ve maliyetlerinin de göreceli yükselmesi nedeniyle zordur. Bu çalışma, dokuma kumaş hatalarını tanılayan ve sorunu giderme yollarını sunan bir uzman sistemin geliştirilmesine odaklanmıştır. Geliştirilen uzman sistem sayesinde dokuma kumaş üretimi yapan firmalar arasında kusurların tanımlanmasına yönelik bir dil birliğinin sağlanması, hataların sebeplerinin ve çözüm yollarının ortaya çıkarılması ile de hata maliyetlerinin azaltılması sağlanacaktır. Uzman sistem yapısına, kumaş kusurlarının eşleştirilmesi için kolaylık sağlayacak hata fotoğrafları da eklenmiştir. Ayrıca, literatürde eksikliği tespit edilen dokuma kumaş hatalarının sebepleri ile hataların çözümüne yönelik sistematik bir yaklaşım içeren bir çalışma elde edilmiştir.Öğe Makine çevirisinde yeni bir bilgisayımsal yaklaşım(Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2015) Güner, Edip Serdar; Kılıçaslan, YılmazBilişsel süreçlerde bağlantısallık ve biçimsellik şeklinde ortaya çıkan ayrım, özünde bilişsel işlevlerin aşamalı gelişiminin ürünüdür ve bir ayrımdan çok katmanlı bir yapıya işaret eder. Doğal dil işlemede biçimsel yaklaşımların tek başına yetersiz kalması da geliştirilen biçimsel sistemlerin, bağlantısal temeller üzerine oturtulmamasından kaynaklanmaktadır. Bu tez çalışmasının ardındaki temel motivasyon da bağlantısal dayanaklı ontolojilerin makine çevirisinde kullanılabilecek biçimsel yapıdaki aradillerin oluşturulmasında temel olabileceği düşüncesi olmuştur. Bu noktadan yola çıkarak, dillerarası kavramsal eşlemeler bağlantısal bir şekilde gerçeklenmeye çalışılmış, ardından bu eşlemeler üzerinde temellenen aradil yapıları biçimsel bir çerçeve içinde modellenmiştir. Son olarak, kavram kafesleri şeklinde biçimselleştirilen ontolojiler, aradil yapıları olarak kullanılmış ve böylece edimsel bilginin süreç odaklı makine çevirisine eklemlenmesi sağlanarak bu ontolojilerin işlevsellikleri sınanmıştır. Ortaya konan çeviri sisteminin, Türkçe bir çocuk hikayesine uygulanması ile elde edilen test sonuçları, çeviri sonuçlarında filtre olarak kullanılan kavram kafeslerinin, makine çevirisini geliştirme açısından umut verici bir potansiyele sahip olduğunu ortaya koymuştur.Öğe An NLP-Based Assistive Tool For Autistic and Mentally Retarded Children: An Initial Attempt(Trakya Üniversitesi, 2006) Kılıçaslan, Yılmaz; Uçar, Özlem; Güner, Edip Serdar; Bal, KemalEngelli çocukların, eğitim ve gelişim olanaklarına mümkün olduğunca kolay ve etkin bir biçimde erişebilmesinin sağlanması, toplum için hem yasal hem de vicdani bir sorumluluktur. Yardımcı teknolojiler, engelli çocukların eğitim faaliyetlerine tam ve yeterli biçimde katılabilmesi için büyük olanaklar sunarlar. Bu makale, otistik ve zihinsel engelli çocukların eğitim ve öğretimine yardımcı olmak için geliştirilen bir yazılım aracını sunmaktadır. Bu araç ile engelli çocukların ifadeler ve onlara karşılık gelen kavramlar arasında resimler aracılığıyla bağlantı kurmalarına yardımcı olmak amaçlanmaktadır. Kullanıcının sistemle olan etkileşiminin doğal dil ifadeleriyle kurulmasını sağlamanın, iletişimi kısıtlanmış anahtar kelimelerle sınırlandırmaktan daha etkin olduğu gerçeğini dikkate alarak aracımızı bir Doğal Dil İşleme (DDİ) modülü ile donattık. Bu modül aracın omurgası olarak görev yapmakta ve doğal dil ifadelerini birleşme tabanlı (unification-based) bir dilbilgisi kullanarak anlamsal çerçeveler şeklinde çözümlemektedir. Giriş ifadeleri, ilgili resimlerle anlamsal çerçeveler aracılığıyla eşleştirilmektedir. Bu anlamsal çerçeveler, resimleri biçimsel bakımdan değil, içerikleri açısından temsil ettiği için, sistem esnek bir şekilde çalışabilmektedir.Öğe An NLP-based assistive tool for autistic and mentally retarded children: an initial attempt(2006) Bal, Kemal; Kılıçaslan, Yılmaz; Uçar, Özlem; Güner, Edip SerdarEngelli çocukların, eğitim ve gelişim olanaklarına mümkün olduğunca kolay ve etkin bir biçimde erişebilmesinin sağlanması, toplum için hem yasal hem de vicdani bir sorumluluktur. Yardımcı teknolojiler, engelli çocukların eğitim faaliyetlerine tam ve yeterli biçimde katılabilmesi için büyük olanaklar sunarlar. Bu makale, otistik ve zihinsel engelli çocukların eğitim ve öğretimine yardımcı olmak için geliştirilen bir yazılım aracını sunmaktadır. Bu araç ile engelli çocukların ifadeler ve onlara karşılık gelen kavramlar arasında resimler aracılığıyla bağlantı kurmalarına yardımcı olmak amaçlanmaktadır. Kullanıcının sistemle olan etkileşiminin doğal dil ifadeleriyle kurulmasını sağlamanın, iletişimi kısıtlanmış anahtar kelimelerle sınırlandırmaktan daha etkin olduğu gerçeğini dikkate alarak aracımızı bir Doğal Dil İşleme (DDİ) modülü ile donattık. Bu modül aracın omurgası olarak görev yapmakta ve doğal dil ifadelerini birleşme tabanlı (unification-based) bir dilbilgisi kullanarak anlamsal çerçeveler şeklinde çözümlemektedir. Giriş ifadeleri, ilgili resimlerle anlamsal çerçeveler aracılığıyla eşleştirilmektedir. Bu anlamsal çerçeveler, resimleri biçimsel bakımdan değil, içerikleri açısından temsil ettiği için, sistem esnek bir şekilde çalışabilmektedirÖğe Türkçe için derlem tabanlı bir anafor çözümleme çalışması(Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2008) Güner, Edip Serdar; Kılıçaslan, YılmazBu tez çalışmasının temelde iki amacı vardır. Bunlardan ilki, Türkçe gibi artgönderim çözümlemesi bakış açısıyla üzerinde çok çalışılmamış ve makine öğrenmesi deneylerine fazlaca konu olmamış bir dilde, çeşitli makine öğrenmesi modelleri kullanarak artgönderim çözümlemesinin modellenmeye çalışılmasıdır. Çalışmanın bir diğer amacı da, elimizdeki bir iş için kullanılacak modelin seçimine ilişkin, öğrenme modellerinin sınıflandırma performansları açısından değerlendirmesini yaparak, bu konuda yol gösterici olmaktır. Beklenen bir gözlem olan ve deneyler sonucunda elde edilen, her bir modelin aşırı ve yetersiz uyumdan kaçınarak optimum düzeyinin belirlenmesi gerekliliğinin yanında, elde edilen sonuçlara göre doğrusal olmayan modeller aşırı uyumdan kaçınacak şekilde düzgün olarak eniyileştirildiklerinde doğrusal olan modelleri de geride bırakmıştır.