Yazar "Durmaz, Hüsnüye" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 5. Sınıf düzeyindeki sorgulayıcı araştırmaya dayalı etkinliklerin beceri ve algı açısından etkinliğinin incelenmesi(Trakya Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2021) Mutlu, Medat; Durmaz, HüsnüyeSunulan tezde sorgulayıcı-araştırmaya dayalı laboratuvar etkinliklerinin 5. sınıf öğrencilerinin araştırma becerileri, bilimsel süreç becerileri ve fene yönelik sorgulayıcı öğrenme becerilerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu uygun örnekleme yolu ile 2019-2020 eğitim öğretim yılında bir devlet okuluna kayıtlı 5. sınıf seviyesinde iki farklı şubeye kayıtlı 38 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada karma araştırma yönteminin açımlayıcı sıralı deseni uygulanmıştır. Nicel veriler, yarı deneysel kontrol gruplu ön test-son test modeli kullanılarak toplanmıştır. Bu sebeple bir şube deney, diğeri ise kontrol grubu olmak üzere rastgele yollarla iki grup belirlenmiştir. Deney grubunda sorgulayıcı-araştırmaya dayalı laboratuvar etkinlikleri, kontrol grubunda ise doğrulayıcı laboratuvar etkinlikleri gerçekleştirilmiştir. Nicel verilerin toplanması ve değerlendirilmesinin ardından nitel veriler toplanmıştır. Her iki veri setinden elde edilen sonuçlar birlikte yorumlanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırma becerileri testi, bilimsel süreç değerlendirme testi ve fene yönelik sorgulayıcı öğrenme becerileri algısı ölçeği ön test ve son test olarak kullanılmıştır. Nicel veri toplama araçlarından aldıkları puanlara göre seçilmiş 12 öğrenci ile uygulamalardan sonra yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Nicel veriler parametrik olmayan istatistik yöntemlerle SPSS paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel veriler içerik analiz ile analiz edilmiştir. iv Analiz sonuçlarına göre, öğrencilerin araştırma becerileri ve fene yönelik sorgulayıcı öğrenme becerileri algıları bakımından deney ve kontrol grupları arasında deney grubu lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin araştırma becerileri testi ve fene yönelik sorgulayıcı öğrenme becerileri algıları ölçeğinden elde ettikleri ön test puanları ile son test puanları arasında son test lehine istatistiksel olarak anlamlı bir ilerleme tespit edilmiştir. Bununla birlikte, deney ve kontrol grubu öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri testinden elde ettikleri son test puanları arasında ise anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Görüşmelerden sağlanan veriler de bu sonuçlar ile uyumludur.Öğe Bilim Şenliğinin Öğretmen Adaylarının Fen Öğretimine ve Öğrencilerin Fene Yönelik Tutumlarına Etkisi(2017) Durmaz, Hüsnüye; Dinçer, Emrah Oğuzhan; Osmanoğlu, AslıhanBu çalışmanın amacı bilim şenliği uygulamalarının öğretmen adaylarının fen öğretimine ve öğrencilerin fene yönelik tutumlarına olan etkilerini incelemektir. Bu nicel araştırmada, Fen Öğretimi Tutum Ölçeği öğretmen adaylarına ve Fene Yönelik Tutum Ölçeği öğrencilere bilim şenliği uygulamaları öncesi ve sonrasında uygulanmıştır. 2013-2014 bahar döneminde gerçekleştirilen bu çalışmaya, bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği bölümü 3. sınıfında öğrenim görmekte olan ve araştırmacılardan Topluma Hizmet Uygulamaları dersini alan 34 öğretmen adayı ile il merkezindeki devlet okullarının 6-8. sınıf seviyelerinden 4 farklı ortaokuldan toplam 124 öğrenci katılmıştır. Bulgular her iki ölçeğe dair öntest ve sontest sonuçları arasında anlamlı farklılık olduğuna işaret etmektedir. Buna göre, bilim şenliği uygulamalarının öğretmen adaylarının fen öğretimine yönelik tutumlarına anlamlı şekilde etki ettiği ve ortaokul öğrencilerinin fene yönelik tutumunu anlamlı şekilde etkilediği söylenebilir. Öğretmen yetiştirme sürecinde öğretmen adaylarına bilim şenliklerine katılma fırsatlarının tanınmasının ve bilim şenliklerine yönelik seminerler verilmesinin zengin deneyimler elde etmeleri noktasında faydalı olacağı düşünülmektedir.Öğe Bilimsel Süreç Becerilerini Vurgulayan Öğretimsel Uygulamaların 7. Sınıf Öğrencilerinin Bilimsel Tutum ve Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyonları Üzerine Etkisi(Trakya Üniversitesi, 2015) Durmaz, Hüsnüye; Mutlu, SeçkinThe aim of this study was to investigate the effects of the instructional intervention by emphasizing science process skills on the 7th grade students’ scientific attitude (SA) and motivation toward science learning (MTSL). This study was designed as non-equivalent control-group pretest-posttest, and carried out with totally 43 students in Luleburgaz, Kırklareli during the 2009-2010 academic year. In this study, while the control group received a regular teaching approach over existing science and technology curriculum, an instructional intervention by emphasizing targeted science process skills via multiple types of practical activities was used in order to integrate the learning of science processes for the experimental group. Each activity in the textbook was redesigned for the experimental group. In this study, both quantitative and qualitative research methods were used. SA and MTSL scales were administrated as pretest and posttest to both the students of control and experimental groups for the quantitative part of the study. Besides, data for the qualitative part of the study were collected from the semi-structured interviews with 6 students chosen according to stratified sampling method from the experimental group. The data obtained from scales were analyzed by using ANCOVA from quantitative analysis methods. Interview analysis was examined with qualitative analysis methods. According to the results, the significant difference at the p=0.05 level was found between the experimental and control group related to the posttest scores of SA and MTSL. When the qualitative data obtained from the experimental group was investigated, it can be suggested that the instructional intervention emphasizing targeted science process skills had positive effect on the students’ SA and MTSL.Öğe An example on improving the scientific process skills of 7th grade students(2012) Durmaz, Hüsnüye; Mutlu, SeçkinBu çalışmada, bilimsel süreç becerilerinin (BSB) nasıl geliştirilebileceğinin ve öğrencilerin bu becerileri kullanma düzeyindeki problemlerinin ortaya konması amaçlanmıştır. Ayrıca bu çalışma bilimsel süreç becerilerine (BSB) vurgular yaparak, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin farkına varmalarını sağlamak ve geliştirmek için ders kitabındaki etkinliklerin BSB’lere odaklı olarak uygulanabilirliğine ilişkin bir örnek olarak sunulmaktadır. Çalışmaya konu olan bilimsel süreç becerileri, öğrencilerin kavramsal değişimlerinin incelenmesine benzer şekilde ön bilgilerinden hareketle geliştirilmeye çalışılmış ve değerlendirilmesi yapılmıştır. Elde edilen sonuçlar, öğrencilerin hipotez kurma, değişkenleri belirleme, değişkenleri kontrol etme ve değiştirme ve sonuç çıkarma becerilerinin düşük olmasına karşın, bilimsel süreç becerilerinin özellikle planlı olarak vurgulandığı takdirde bu becerilerin adım adım geliştirilebileceğini göstermiştir.Öğe FEN BİLİMLERİ ÖĞRETMEN ADAYLARI İÇİN YENİLİKÇİ ÖĞRETİM YÖNTEM VE ORTAMLARINA UYGUN ETKİNLİK TASARLAMA EĞİTİMİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ(2023) Mıhcı, Can; Dinçer, Emrah Oğuzhan; Bayır, Eylem; Durmaz, HüsnüyeBu araştırmada, fen bilgisi öğretmeni adaylarının, 2018 yılında güncellenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı'nda öne çıkan yenilikçi öğretim yöntem ve ortamlarına yönelik öğretim etkinlikleri tasarlama becerilerini geliştirmek amacıyla bir eğitim programı uygulanmış ve etkileri tek gruplu öntest-sontest modeli kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışmaya Türkiye’deki 17 farklı üniversitede öğrenim gören 32 öğretmen adayı katılmıştır. Öğretmen adaylarının seçiminde fen bilgisi öğretmenlği lisans programı 4. sınıfa yeni geçen adaylar tercih edilmiştir. Veri toplama araçları; öntest ve sontest olarak uygulanan “Fen Öğretimi Tutum Ölçeği”, “Fen Öğretimi Özyeterlik İnancı Ölçeği” ve “Yenilikçi Yöntem Ve Yaklaşımlara Yönelik Bilgi ve Etkinlik Tasarımı Özyeterlik Belirleme Anketinden” oluşmaktadır. Ulaşılan bulgulara göre; Eğitim programına katılan öğretmen adaylarında fen öğretimi tutumu istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde artmıştır. Ancak, özyeterlik inancındaki artış istatistiksel olarak anlamlı bulunmamıştır. Ankette kategorinin içerdiği her tema ayrıca incelendiğinde, öğretmen adaylarının bilgi ve etkinlik tasarlama özyeterlik inancı açısından, işbirlikli öğrenme yöntemi bilgisi teması hariç tüm temalar bağlamında artış sağlandığı görülmüştür. Ulaşılan sonuçlar, fen bilgisi için yenilikçi öğretim yöntem ve ortamlarının kavramsallaştırılması ve bu kavramlara yönelik etkinlik tasarlama programlarının geliştirilmesi için ön koşul niteliğinde çıktılar sunmaktadır.Öğe ÖĞRETMEN ADAYLARININ OKUL DIŞI ÖĞRENME ETKİNLİKLERİNE YÖNELİK DAVRANIŞLARINA DİSİPLİNLERARASI YAKLAŞIMLA DESTEKLENMİŞ ALAN GEZİSİNİN ETKİSİ(2022) Ozyıldırım, Hasan; Durmaz, HüsnüyeOkul dışı öğrenme öğrenenlerin okulu, dersleri ve gerçek yaşamı birbiri ile ilişkilendirebilmelerine yardımcı olur ve öğrenenlerin tutum, değer ve inançları üzerinde olumlu etkilere sahiptir. Bu nedenle de okul dışı öğrenme ortamlarına ilişkin deneyim fırsatına sahip olan öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme etkinlikleri düzenlemelerine yönelik davranışlarının incelenmesi öğretmen adaylarının eğitimi açısından önemlidir. Çalışmanın amacı disiplinlerarası yaklaşımla desteklenmiş alan gezisinin öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme etkinliklerine yönelik davranışlarına etkisini planlanmış davranış teorisi çerçevesinde incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, disiplinlerarası yaklaşımla desteklenmiş okul dışı öğrenme ortamı olarak Batı Anadolu’yu kapsayan bir alan gezisi gerçekleştirilmiştir. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) desenine göre tasarlanmıştır. Çalışmanın katılımcıları fen bilimleri ve sosyal bilgiler öğretmen adaylarından olan toplam 40 kişiden oluşmaktadır. Veriler açık uçlu sorulardan oluşturularak yapılandırılmış görüşme formunun yazılı olarak ön ve sontest şeklinde uygulanması ile elde edilmiş ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Elde edilen veriler betimsel istatistik yardımıyla nicelleştirilmiştir. Araştırma sonucunda, katılımcıların disiplinlerarası yaklaşımla desteklenmiş olan alan gezisinin öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme etkinlikleri gerçekleştirme davranışlarına olumlu yönde etkiler yaptığı tespit edilmiştir.