Yazar "Dinçkol, Refiye Zafer" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bir Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Araştırma Sonuçlarını Klinik Uygulamalarda Kullanım Engelleri(2022) Kocaaslan, Esra; Kostak, Melahat Akgün; Ünsar, Serap; Dinçkol, Refiye Zafer; Er, NurayAmaç: Bu çalışma, araştırma sonuçlarının klinik uygulamalara yansıtılmasındaki engeller ve etkileyen faktörleri belirlemek amacı ile yapıldı. Yöntem: Tanımlayıcı-kesitsel tipteki araştırmanın örneklemini, bir üniversite hastanesinde çalışan 136 hemşire oluşturdu. Veriler, “Bilgi Formu” ve “Hemşirelik Araştırmalarından Yararlanmada Engeller Ölçeği” kullanılarak toplandı. Bulgular: Hemşirelerin %86’sı kadın, yaş ortalaması 30,79±6,2 yıl ve %54,4’ünün lisans mezunu olduğu belirlendi. Hemşirelerin %48,5’inin yabancı dil bildiği, %53,7’sinin çalıştığı bölümü isteyerek seçtiği, %20,6’sının mesleki bir derneğe üye olduğu belirlendi. Hemşirelerin “Hemşirelik Araştırmalarından Yararlanmada Engeller Ölçeği” puan ortalaması 1.81±0.74 idi. Hemşirelerin, araştırma sonuçlarını kullanımı ile ilgili engellerinin; araştırmaları okumak için yeterli zaman olmaması (%65,4), hemşirelerin kendilerini uygulamaları değiştirmek için yeterli güce sahip görmemesi (%39,0), yeni fikirleri uygulamak için yeterli zaman olmaması (%38,2) ve araştırmaların genellikle yabancı bir dilde yayınlanması (%37,5) olduğu belirlendi. Hemşirelerin eğitim durumu, çalıştıkları bölümü isteyerek seçme, yabancı dil bilme ve bir mesleki derneğe üye olma durumları hemşirelik uygulamalarında araştırma sonuçlarını kullanma durumlarını etkiledi (p<0,05). Sonuç: Hemşirelerin araştırma sonuçlarını uygulamada kullanma ile ilgili engellerinin olduğu belirlendi. Hemşirelere güncel/kanıta dayalı araştırma sonuçlarını takip etme ve bu sonuçları klinik uygulamada kullanmaları konusunda, oryantasyon sürecinde ve hizmet içi eğitim programlarında farkındalık kazandırılması ve yöneticiler tarafından kurumsal desteğin sağlanması önerilmektedir.Öğe Prematüre bebeği olan annelere verilen eğitimin bebeğin büyüme gelişmesine ve annelerin kaygı düzeylerine etkisi(Trakya Üniversitesi, 2021) Dinçkol, Refiye Zafer; Kostak, Melahat AkgünBu çalıs?ma prematu?re bebeg?i olan annelere verilen eg?itimin bebeg?in bu?yu?me gelis?mesine ve annelerin kaygı du?zeylerine etkisini belirlemek amacı ile deneysel (deneykontrol) randomize kontrollu? bir aras?tırma olarak gerçekles?tirildi. Aras?tırmanın verileri "Kis?isel Bilgi Formu", "Prematu?re Bebek İzlem Formu", Ankara Gelis?im Tarama Envanteri (AGTE)," "Durumluk-Su?rekli Kaygı Ölçeg?i", "Prematu?re Bebeg?in Evde Bakım Kitapçıg?ı" kullanarak toplandı. Verilerin analizinde, IBM SPSS 23 program kullanılarak tanımlayıcı özelliklerin deg?erlendirilmesinde yu?zde, standart sapma, ortalama; medyan 25. ve 75. çeyrek deg?erleri kullanıldı. Friedman Testi, Wilcoxon Signed?Rank Testi ve Spearman korelasyon analizi testleri kullanılarak kars?ılas?tırmalar yapıldı. p<0,05 anlamlılık deg?eri olarak kabul edildi. Taburculuk öncesi annelere verilen eg?itim, bebeklerin 1. ve 6. aydaki du?zeltilmis? antropometrik ölçu?mlerini etkilemedig?i belirlendi (p<0,05). Taburculuk eg?itimi alan annelerin bebeklerinin altı aydaki 'İnce Motor Gelis?imi' (p=0,030), 'Kaba Motor Gelis?imi' (p=0,009), 'Sosyal Beceri-Özbakım' (p=0,018), "Genel Gelis?im" (p<0,001) ve AGTE "Toplam Puan" (p<0,001) puan ortalamalarının daha yu?ksek oldug?u belirlendi. Verilen taburculuk eg?itiminin bebeklerin 'Dil-Bilis?sel Gelis?im' puan ortalamalarını etkilemedig?i bulundu. Deney grubundaki annelerin altıncı aydaki 'Durumluk Kaygı Ölçeg?i' puan ortalamaları (28,68±2,87), kontrol grubundaki (31,56±4,35) annelerden anlamlı olarak daha du?s?u?k bulundu. Annelerin kaygı du?zeyleri arttıkça bebeklerin 'Dil-Bilis?sel Gelis?im', 'Sosyal BeceriÖzbakım' ve 'İnce Motor Gelis?im' puanlarının azaldıg?ı belirlendi. 65 Preterm bebeg?e sahip olan annelerin durumluk ve su?rekli kaygı du?zeylerinin azaltılması ve bebeklerin bu?yu?me ve gelis?mesini sag?lamak amacıyla yenidog?an hems?irelerinin taburculuk eg?itimi vermeleri önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: prematu?re, taburculuk eg?itimi, kaygı, bu?yu?me gelis?me