Yazar "Can, Sevda" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 18. ve 19. yüzyılda kontrabasın İtalya, Almanya ve Avusturya'daki sanatsal gelişiminin tarihsel açıdan incelenmesi(Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2015) Can, Sevda; Sapayev, AminbayBu çalışmada 18. Yüzyıl'ın ikinci yarısına damgasını vuran Klasik dönemin ve 19. Yüzyılda başlamış 20. yüzyılın ilk yıllarına kadar uzanan romantik dönemin tarihsel yapısı ve özellikleri incelenmiştir. 18. Yüzyılın ikinci yarısı ve 19. Yüzyıl süresince uygulanan müzikal çalışmalar üzerinde incelemeler yapılmıştır. Daha sonra kontrabasın Viyana, İtalya ve Almanya'daki rolü hakkında ayrıntılı bilgiler verilmiş, gelişime katkıda bulunan besteci ve icracıların kontrabas icracılığına etkileri ortaya konmuştur. Son olarak 18. ve 19. Yüzyıllarda kontrabasın orkestrada düzeni ve kontrabasın rolü alanında Avrupa'da atılmış önemli adımlar ve değişim dalgasının yanısıra 18. Ve 19. Yüzyılda kontrabas için yazılan eserlerden örnekler sunulmuştur.Öğe Kontrabas için yazılmış çağdaş dönem eserlerinin üslup, kontrabas çalma teknikleri ve kontrabas eğitimi açılardan incelenmesi(Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2020) Can, Sevda; Tarkum, Erol1900’lü yılların başından itibaren oluşmaya başlayan çağdaş dönem sanata yeni bakış açıları getirmiş ve bu dönemin müziğe de yansıyan etkileri olmuştur. Çağdaş müziğe özelliklerini kazandıran birçok sanatsal-müziksel akım bu dönemde ortaya çıkmış ve kontrabasa ilişkin müziği de etkilemiştir. Çağdaş dönemdeki yeni besteleme teknikleri çalgılara da yansımış ve çalma tekniklerinde de yenilikler gözlenmiştir. Yine bu dönemde ortaya çıkan kontrabas çalma tekniklerini öğretici eserler kontrabasın pedagojik anlamda gelişimini desteklerken, ayarlanabilir köprü, kırık pik, uzatılan tel akort sistemi gibi fiziksel anlamdaki yenilikler ve değişimler kontrabasa yansıyan diğer gelişmeler olmuştur. Kullanılan geçmiş dönem çalma tekniklerinin yanı sıra eserlerinde çalgıların sınırlarını zorlayan besteciler kontrabasın geniş gövdesini bir perküsyon olarak kullanmış, parmak, tırnak, el, arşe ya da farklı materyaller ile ses elde etmeyi amaçlamışlardır. Çalgısal icra ile birlikte ve çalgısal icrada bulunmakta olan çalgıcının kendisi tarafından seslendirilmek üzere vokal partileri yazılmış, bu partiler bazen şiir, bazen fonetik alfabede kullanılan harfler, bazen de şarkı olmuştur. Bu dönem tekniklerinin bir kısmı farklı çalgıların çalınma tekniklerinden de etkilenerek ortaya çıkmış, kontrabas bazen gitar, bazen de mandolin ya da arp gibi çalınmıştır. Scordatura olarak adlandırılan alternatif akortlama sistemi geçmiş dönemlerde de kullanılmış ancak, bu sistem çağdaş dönemde daha verimli kullanılmış ve çağdaş kontrabas repertuvarında geniş yer bulmuştur. Geçmiş dönemden günümüze uzanan sanatsal-müziksel birikim ve deneyimlerin çağdaş estetik anlayış, yenilik arayışları ve teknoloji ile harmanlanması sürecinde farklı nitelikte eserler ortaya çıkmış, besteci, icracı, öğrenci ve dinleyiciye yeni ufuklar açmıştır.