Yazar "Atalay, Arzu" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Yaratıcı Düşünmeyi Öğrenme Motivasyonu Ölçeği: Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2023) Atalay, Arzu; Dereli, FatihBu çalışmanın amacı, 2017 yılında Al-Zu’bi Omar-Fauzee ve Kaur tara-fından okul öncesi dönem çocuklarına yönelik hazırlanmış “Yaratıcı Düşün-meyi Öğrenme Motivasyonu Ölçeği (Motivation to Learn Creative Thinking Scale)”nin Türkçe uyarlaması yapılarak geçerlik ve güvenirlik çalışmasını gerçekleştirmektir. Bu amaca bağlı olarak çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Bu kapsamda 2020-2021 eğitim öğretim yılı bahar döneminde İstanbul’da bağımsız anaokulları ve ilkokullar bünyesindeki anasınıflarında görevine devam eden ve verilerin daha hızlı ve kolay elde edilmesi için uygun örnekleme yöntemine göre belirlenen 41 öğretmen ve 189 çocuk araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak için Yaratıcı Düşünmeyi Öğrenme Motivasyonu Ölçeği (Motivation to Learn Creative Thinking Scale) kullanılmıştır. Ölçek uyarlama çalışmasında öncelikle dil incelenmiştir. Açımlayıcı Faktör Analizi kullanılarak yapı geçerliğine bakılmıştır. Ardından güvenirlik analizlerine yer verilmiştir. Örneklem büyüklüğünün KMO=,933 ve Bartlett’s Sphericity testi p=,000?0.05 sonuçlarına göre faktör analizi yapılabilmesine uygun olduğu saptanmıştır. Açımlayıcı Faktör Analizi sonucunda maddelerde 5 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Cronbach Alfa güvenirlik katsayısının ölçeğin tamamı için 0,94 olduğu görülmüştür. Yapılan analizler kapsamında Yaratıcı Düşünmeyi Öğrenme Motivasyonu Ölçeği Türkçe formunun geçerli ve güvenilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Öğe Yaratıcı ev ortamının ve yaratıcı düşünmeyi öğrenme motivasyonlarının çocukların yaratıcıklarına etkisi(Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2023) Atalay, Arzu; Dereli, FatihBu araştırmanın amacı okul öncesi dönem çocuklarının, yaratıcı ev ortamının ve yaratıcı düşünmeyi öğrenme motivasyonlarının çocukların yaratıcılık potansiyellerine etkisini incelemektir. Bu kapsamda çocukların yaratıcı ev ortamları, yaratıcı düşünmeyi öğrenme motivasyonları ve çocukların yaratıcılık potansiyelleri incelenmiş ve birbiriyle ilişkileri ele alınmıştır. Bu araştırmanın modeli nicel araştırma yöntemlerinden korelasyon araştırma olarak belirlenmiştir. Kartopu örneklem yöntemine göre belirlenen araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul’da bağımsız anaokullarında görev yapan 12 öğretmen, öğretmenlerin sınıflarında eğitime devam eden 103 çocuk ve bu çocukların anne babaları oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak için Yaratıcı Düşünmeyi Öğrenme Motivasyonu Ölçeği, Yaratıcı Ev Ortamı Ölçeği ve Yaratıcılık Potansiyelinin Ölçülmesi Testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, çocukların yaratıcılık potansiyeli puanları ile yaratıcı ev ortamı puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki vardır. Çocukların yaratıcı düşünmeyi öğrenme motivasyonlarının yaratıcılık potansiyellerine etkisine bakıldığında Grafik Iraksak Düşünme, Grafik Yakınsak Düşünme ve Sözel Yakınsak Düşünme arasında anlamlı bir fark bulunurken Sözel Iraksak Düşünme alanında fark bulunamamıştır. Çocukların yaratıcı ev ortamı ile yaratıcı düşünmeyi öğrenme motivasyonları arasında ilişki bulunmuştur. Çocukların cinsiyetleri ile grafik ve sözel ıraksak düşünme ile sözel yakınsak düşünme stili arasında anlamlı bir fark bulunamazken grafik yakınsak düşünme stili ile cinsiyet arasında anlamlı bir fark bulunmuştur.