Yazar "Asutay, Hikmet" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 20 / 28
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Almanya’da Gençlik ve Gençlik Kültürleri Kavramlarının Tanımı ve Tarihsel Gelişimi(Trakya Üniversitesi, 2017) Asutay, HikmetTürk ve Almançocuk ve gençlik yazınlarında gençlik yazın bilimi açısından gençlik yazınıdenince, ister istemez gençlik toplum bilimi verilerinden de yararlanmaihtiyacı doğmaktadır. Gençlik yazını bu bağlamda gençlik toplum bilimi vegençlik psikolojisi ile gençlik yazın tarihi gibi farklı disiplinlerle birliktedüşünülmelidir. Bu bakımdan gençlik yazını kavramını, gençlik alt kültürlerinive dolayısıyla gençlik yazınını daha iyi anlayabilmek için, genç ve gençlikkavramlarına toplum bilim ve tarihi açısından bakmakta yarar vardır. Bu bakışbizlere Alman gençlik alt kültürlerinin on yedinci yüzyıldan itibaren günümüzedeğin geçirdiği değişimler ile günümüzde sahip olduğu özellikleri de gözlerönüne serecektir. Bu çalışmada Alman gençlik kültürleri bağlamında gençlikkavramının kavram açıklamasından sonra gençlik kültürü, gençlik alt kültürlerigibi kavramlara değinilmeye çalışılacak ve kavramın gençlik-toplumbilimsel yeriirdelenmeye çalışılacaktır. Daha sonra gençlik kavramı ve kültürlerininAlmanya’da onyedinci yüzyıldan günümüze doğru olan tarihsel gelişim sürecinegöz atılarak gençlik kültürlerinde görülen bir takım değişim ve hareketleredeğinilecektir. Genel bir tarihsel bakışın ardından, günümüz gençlikkültürlerini de içine alan yeni medyalar dönemine değinilerek gençlik kavramıve kültürlerinde görülen en son değişimler, gençlik yazın bilimi açısındandeğerlendirilecektir. Tüm bu değerlendirmeler ışığında günümüz gençliğin okuma alışkanlıklarıve yazın ile olan ilişkilerine de değinilmeye çalışılacaktır. Bunun için dedaha çok Alman gençlik toplum bilimi ve Alman gençlik yazını verilerindenyararlanılacaktırÖğe Birinci kuşak göçmen yazınına Bekir Yıldız’ın “Alman ekmeği” açısından bakış(2013) Asutay, Hikmet; Çelikten, Sema2. Dünya Savaşı sona erdikten sonra Almanya’da çığ gibi büyüyen işçi açığını gidermek için 31 Ekim 1961’de de Türkiye Cumhuriyeti Devleti ile Almanya Federal Cumhuriyeti Devleti arasında “Türk İşgücü Anlaşması” imzalandı ve böylece ilk resmi Türk işgücü göçü başladı. Bu göç ile birlikte Almanya’da yeni bir yazın türü olan Göçmen Yazını oluştu. Bu çalışmada da, Almanya’ya işçi alımı ile yerleşen Türklerin Almanya’ya ilk gidişlerinden, 60-70’lerdeki göçmen yazınının konusu ve özelliklerinden, birinci kuşak göçmenlerin yaşadıkları sorunlardan ve bunlara sebep olan etkenlerden bahsedilmiştir. Çalışmada 60-70’lerde ortaya çıkan ya da birinci kuşak olarak adlandırılan kuşağın yazdığı eserlerdeki bunalım ve yaşadıkları dil sorununu ortaya çıkarmak amaçlanmış, yöntem olarak da belge çözümlemesi yapılmaya çalışılmıştır. 1960 ve 70’lerde Almanya’ya iş için gelmiş olanların oluşturduğu birinci kuşağın içinde bulunduğu bunalımı örneklendirmek amacıyla Bekir Yıldız’ın “Alman Ekmeği” adlı eseri ele alınacaktır.Öğe ÇOCUK YAZINININ FANTASTİK DÜNYASI: MASALLAR(2013) Asutay, HikmetMasal kavramına geçmeden önce, çalışmanın "Giriş" ve "Çocuk Yazını" başlıklı bölümlerinde genel olarak çocuk yazını kavramı açımlanarak çocuk ve yazın kavramlarının ilişkisi irdelenmiş, çocuk yazını ile yazın eğitimi konusu üzerinde durulmuştur. Bu bölümde ayrıca çocuk yazını kavramına ilişkin bir tanımlama da yapılmıştır. Daha sonra "Türkiye'de Çocuk Yazınının Gelişimi" başlığı altında Türk çocuk yazınının gelişimi kısaca Tanzimat döneminden günümüze uzanan bir zaman doğrultusunda kısaca değinilmeye çalışılmıştır. Bu genel bakıştan sonra çocuk yazını bağlamında masal türünün yeri irdelenmiş, çocuk ile yazın, çocuk ve yazın eğitimi ilişkileri açısından masallar irdelenmeye çalışılmış ve masal türünün eğitsel özellikleri incelenmiştir. Çalışmanın ana konusu olan masallar bu çalışmada "Çocuk Yazını Türü Olarak Masallar" başlığı altında çocuk ve gençlik yazınbilimi açısından masal türünün diğer çocuk yazını türleri arasındaki sınıflamasına değinilmiş ve "çocuğa görelik" kavramından yola çıkılarak "Masalların Özellikleri" ana başlığı altında dil, anlatım, yapı ve içerik unsurları irdelenmeye çalışılmıştır. Bu çerçevede "Masallar Anonimdir" başlığı altında masalların çıkış kaynağı irdelenmiş, ağızdan ağza dolaşarak oluşan halk yazın geleneği üzerinde durulmuştur. "Masallar Fantastiktir" başlığı altında ise masalların olağanüstülük unsurları içeren yapıları irdelenmiş, masallarda yer alan olağanüstü kahraman, figür veya diğer unsurlara örnekler verilmiştir. "Masallar Didaktiktir" adlı bölümde masalların eğitsel yönleri ele alınmış, genel geçer evrensel insancıl değerler ile toplum tarafından benimsenmeyen olumsuz davranış biçimleri ya da karakter özelliklerinin masallarda nasıl "iyi-kötü", "dost-düşman" gibi karşıt gruplar halinde metinleştirildiklerine değinilmiştir. Eğitsellik ve özellikle yazın eğitimi açısından ele alınan bölümde masallar, sahip oldukları fantastik kurguları açısından belli başlı özelliklerinin açımlanarak değerlendirilmiş, çeşitli masal metinlerinden alıntılanan örnekler aracılığıyla fantastik unsurları irdelenmeye çalışılmıştır. "Masallarda Kalıp Tiplemeler" bölümüyle, karşımıza çıkan belli başlı masal kalıp tipleri ele alınmıştır. "Masallarda Dünya ve İnsanlık İmgeleri" başlığı altında ise masal metinlerinde dile getirilen yaşadığımız dünyaya ve insanlığa ilişkin imgelerin nasıl metinleştirildiği sorgulanmıştır. Masal kurgularının neredeyse tamamında yer alan iyikötü, dost düşman gibi karşıt ikili grupların neden ve nasıl kurgulandıkları konusuna değinilmiştir. "Masal Türleri" bölümünde halk masalları ve yazınsal masallar olarak anılan genel iki ana masal türüne değinilmiştir. "Masallarda Anlatım Özellikleri" başlığı altında anlatım özelliklerinin neler olduğu sıralanarak açımlaması yapılmaya çalışılmıştır. Yazınbilim, tarih, kültürbilim, sosyoloji gibi çeşitli disiplinlerin araştırma ve inceleme konusu olarak masallar konusuna değinilerek masalların ait oldukları kültüre ilişkin içerdikleri verilerin taşıdığı önem ve işlev üzerinde durulmuştur. "Masallar ve Çocuk" başlıklı paragraf çocuk ile masal ilişkisine, iki yaşından itibaren işitselgörsel olarak alılmamaya başladığı bu düşler ülkesi ile tanışması, çocuğun düşsel, zihinsel özellikleri açısından ne işleve sahip olduğu, masalların neden önemli olduğu konusunu irdelemektedir. Son olarak da "Grimm Masalları" başlığı ile ülkemizde en çok alımlanan çocuk kitaplarının ya da çocuk yazını türlerinin başında gelen Grimm Masalları konusu ele alınmıştır. Bu anlamda en çok Alman Grimm Masalları örneklerine değinilmiş, Grimm Kardeşlerin masal derlemeleri hakkında bilgi aktarılmış ayrıca Türkiye'de ilk çevirilerinden günümüze dek en çok çevrilen Alman Yazını ürünleri açısından da ele alınarak çeviri ve baskı sayılarına ilişkin bir takım sayısal veriler de sunulmuşturÖğe Didaktisierungsvorschläge für den Einsatz des Films Im Juli (2000) von Fatih Akın im DaF-Unterricht(2023) Sander, Mehmet Can; Asutay, HikmetDieser Beitrag beschäftigt sich mit den praktischen Anwendungsmöglichkeiten des Films von Fatih Akın Im Juli (2000) im fremdsprachlichen Deutschunterricht. Die Zielgruppe der Arbeit besteht aus türkischen Lernern in der Türkei, die sich die deutsche Sprache in schulischen Einrichtungen oder im universitären Kontext aneignen. Zur Verwirklichung der Arbeitsziele wird als Nächstes die Begründung für die Auswahl des Themas gegeben. Danach wird der gegenwärtige Stand der Forschung vorgestellt. Nach der wissenschaftlich-analytischen Auseinandersetzung mit den Filmen von Fatih Akın werden die praktischen Unterrichtsempfehlungen entwickelt. Im Zusammenhang mit den Schlussfolgerungen werden unter anderem Möglichkeiten zur Fortsetzung der Arbeit diskutiert.Öğe Doksanlı Yılların Türk- Alman Yazınına Bakış(Trakya Üniversitesi, 2013) Asutay, Hikmet; Çıvkın, HaviseIn dieser Arbeit werden allgemeine Informationen als ein Überblick die Migration nach Deutschland aus der Türkei und damit verbundenen allgemeines Wissen über die historische Entwicklung der türkisch-deutschen Literatur erwähnt. In den sechziger Jahren als Gastarbeiter beginnende Prozess und der sogenannten zweiten und dritten Genaration dieser neuen LiteraturgattungSchriftsteller und ıhre Werke beschrieben Dann werden die Autoren der 90er Jahre thematisiert. Der Hauptteil richtet sich auf den Autor dieser Zeit Feridun Zaimoğlu und sein Werk ‘’Zwölf Gram Glück’’und unter diesem Werk ein Textauszug ‘’Gottesanrufung 1’’Öğe Dışgöç Yazınında Kimlik Arayışının İzleri(Trakya Üniversitesi, 2013) Asutay, Hikmet; Atik, OktayIn this article, it is referred to the first departure of Turks through labor agreement in Germany, socio-economic situation in the eighties, integration problems that the first and second generation encountered and the factors which cause this situation. It is aimed in the article to reveal identity seek in Works written by second generation. Alev Tekinay’s work “Dazwischen” and İsmet Elçin’s work “Sinan ohne Land oder Memo, mein Vater” have been chosen to illustrate the identity seek of the second generation, which is generated by people coming to Germany in a young age or coming to earth thereÖğe Elektronik Yazın Yeni Teknolojilerle Birlikte Yazın Dünyasında Ortaya Çıkan Yeni Yazınsal Tür ve Biçimler(Trakya Üniversitesi, 2009) Asutay, HikmetWe are living in multimedia age and literature world has also been affected by this trend shift. Literature world, which has always been intertwined with technology has also taken its place on the net and gained new dimensions both in quality and quantity. Co or multiple authorship, e-book, e-literature, and hypertext which forms a base for them has come along and whether they have positive or negative consequences is another issue. In this study, hypertext systems which we spend a great deal of time in our lives are going to be discussed within Turkish and German websites contextÖğe Eski Doğu Almanya'da Gençlik Hareketi ve Gençlik Romanları(2002) Asutay, Hikmet[Abstract Nıt Available]Öğe Expressionistische Zeitschriften Vorstellung Einer Publizistischen Vielfalt(Trakya Üniversitesi, 2008) Asutay, HikmetIn this study, it is aimed to look through the art and literature journals published in German literature by the end of the 19th century and by the end of the World War II in Germany. The reason for choosing this period is the existence of the various kinds of cultural-art and literary journals in modern era after the enlightenment and romantic period. The period of Literary Expressionism is the period mostly influenced Germany in Europe and it divided the Germany into two after the World War II and the artists into two who took part in the West or in the East as well. Some artists took part in the literary term called “Exliterature” of whose participants are the ones who run away from the war. The artists whose ideology was the creation of a new world and a human being saw even the World War II as an opportunity to reach their aim, yet they faced the biggest pain that the human beings had ever had. We will try to create a new dimension on cultural and literary areas of journals in the Germany of pre-World Wars. Key terms: Expressionism, Journals, German Literature, Expressionistic Arts. 0. EinleitungÖğe Gençlik Yazınbilimi Açısından Alman Genç Kız Romanlarının Gelişimi(Trakya Üniversitesi, 2005) Asutay, HikmetDiese Arbeit umfasst allgemein die jugendliteraturgeschichtliche Entwicklung der weiblichen Adoleszenzromanen in Deutschland vom 18. Jahrhundert bis heute im Überblick. Neben dem literargeschichtlichen Hintergrund wurde hier versucht, den Begriff “Mädchenbücher” sowie “weibliche Adoleszenzromane” jugend-literaturwissenschaftlich zu definieren. Eigentlich ist der Begriff Adoleszenzroman in den 90er Jahren entstanden.Öğe GÖÇMEN YAZINI YAZARI EMİNE SEVGİ ÖZDAMAR'IN "MUTTERZUNGE" ADLI ESERİNDE DİLSİZLİK SORUNSALINA BAKIŞ(2015) Asutay, Hikmet; Çelik, Jale Aylin1960'lı yıllardan sonra Almanya ve diğer ülkelere yaşanan göçler, birçok sorunu beraberinde getirmiştir. Bu sorunların başında dil sorunu gelir. Her kuşakta farklı şekillerde zuhur eden dil sorunu, bilhassa ikinci ve üçüncü kuşakta kendini gösteren ana dil sorunsalıyla daha vahim bir hal almıştır. Anadili unutmaktan ya da doğru bir şekilde öğrenememiş olmaktan kaynaklanan bu sorun, yabancı dili öğrenme ya da yabancı dili etkin bir biçimde kullanma sürecini de olumsuz bir şekilde etkilemek suretiyle bireysel ve toplumsal açıdan birçok sıkıntıya sebebiyet vermektedir. Bu sorunların başında kimlik sorunu gelmektedir; zira hiçbir dili anadili gibi konuşamayan bir insanın nereden geldiğini ya da nereye ait olduğunu sorgulaması ve bunun neticesinde kendisini psikolojik bir buhran içinde bulması kaçınılmazdır. Anadiline hâkim olmamasının yanı sıra, yabancı dili de doğru düzgün konuşamaması, kişinin yaşadığı topluma intibak etmesini ve o toplum tarafından kabul görmesini de imkânsız kılmaktadır. Dilsizlik sorunsalının, bireysel olduğu kadar toplumsal açıdan da azımsanmayacak boyutları haiz olduğu gerçeği, bu sorunsalı kuşkusuz, göçmen yazını kapsamında ele alınması gereken ciddi bir konu haline getirmektedir. Nitekim TürkAlman göçmen yazınının en önemli yazarlarından biri olarak kabul edilen Emine Sevgi Özdamar da eserlerinde bu sorunu somut olarak işlemektedir. Bu çalışmadaki amaç, dilsizlik sorununu Emine Sevgi Özdamar'ın "Mutterzunge" ve "Vaterzunge" öyküleri üzerinden irdelemektir.Öğe Göçmen Yazını Yazarı Emine Sevgi Özdamar’ın “Mutterzunge” Adlı Eserinde Dilsizlik Sorunsalına Bakış(Trakya Üniversitesi, 2015) Asutay, Hikmet; Çelik, Jale AylinDie Migration nach Deutschland- und anderen Ländern in den 60er Jahren brachte viele Probleme mit sich bei. Die Problematik der Sprache steht dabei gewiss als eines der wichstigsten Probleme im Vordergrund, die sich vor allem in der zweiten und dritten Generation entstandenen Problematik der Muttersprache bemerkbar macht. Auf mangelhaftes Lernen oder Verlernen der Muttersprache zurückzuführende Problematik wirkt sich einerseits im negativen Sinne auf das Erlernen der Fremdsprache aus und andererseits verursacht sie auf individueller und gesellschaftlicher Ebene Probleme, die sich als ein Phänomen der Identitätslosigkeit manifestiert. Es ist nämlich keineswegs abzustreiten, dass ein Individuum, das weder die Muttersprache, noch die Fremdsprache beherrscht, sich mit seiner Identität auseinandersetzt und sie sogar in Frage stellt. Diese Gegebenheit erweist sich daher als eine ernst zu nehmende Thematik, die in der Migrationsliteratur behandelt- und analysiert werden muss. Unter Berücksichtigung dieses Faktums ist das Anliegen der vorliegenden Arbeit, die Problematik der Muttersprache Anhand der Erzählungen von Emine Sevgi Özdamar, die als eine der wichtigsten Autorinnen der Türkisch- Deutschen Migrationsliteratur Geltung hat, zu untersuchen. Auf dieses Ziel gerichtet wird die Behandlung und die Perspektive der Autorin hinsichtlich dieser Problematik in Angriff genommen und diskutiert, indem die Erzählungen analysiert werdenÖğe Hipersistem açısından bir metin olarak film: Hayat güzeldir filmine metin olarak bakış(2013) Asutay, Hikmet; Öztürk, Aylinİleti anlamındaki metin günümüzde artık sadece yazılı belgeler değil karşı tarafa bir mesaj ileten görsel, işitsel her türlü gönderim olarak algılanmaktadır. Metindilbilim açısından bir fotoğraf, bir resim de metindir; çünkü belli bir ileti içerir, konusu vardır. Bu da hipersistem yapısıdır. Bu çerçeveden baktığımızda ard arda gelen fotoğrafların hareketlenmesi ile oluşan film de bir metindir. Film metni görüntü, ses, grafik gibi birden fazla farklı yapılardan oluşan bir hipermetin sistemidir. Bu çalışmada bir metin olarak film konusu ele alınmış, hipermetin sistemleri açısından betimlenmiş ve bu bağlamda Hayat Güzeldir filmi özelinde örneklendirilmiştir.Öğe İnternet ile Yeni Medyalarda Çocuk ve Gençlik Yazını(Trakya Üniversitesi, 2007) Asutay, HikmetAt a time when we live in an age of multimedia, the production and publication of child and jouth literature make use of TV programmes, compact discs and computers. Within this context, one of the fields that make use of these tools is childrens and youth literature. Although it is a new process in Turkey, web sites publish more and more child and youth literature and by means of CDs audio-visual texts are published. Childrens and Youth books include CDs. In cinema, the world of cartoons and childrens and youth literature are significant target consumers. In this study, childrens and youth literary texts which have been published in the above mentioned multi-media texts will be analyzed with examples. In this respect ,the structur of electronic text and their style will be studied in terms of text typeÖğe Internet ile Yeni Medyalarda Çocuk ve Gençlik Yazını(2007) Asutay, HikmetElektronik ortamlar çağını yaşadığımız günümüzde TV yayınlarının yanı sıra ağ ortamı, CD ve bilgisayar gibi araçlardan yazın alanında da gerek üretim, gerek yayın aşamasında büyük ölçüde yararlanıldığı görülmektedir. Bu bağlamda çocuk ve gençlik yazını da bu araçlardan en çok yararlanan alanlardan biridir. Ülkemizde henüz yeni olmasına karşın özellikle internet ortamında giderek daha fazla çocuk ve gençlik yazını alanında yayın yapan siteler, CD ortamlarında görsel-işitsel metinler yayınlanmaktadır. Bu çalışmada, anılan çoklu ortamlarda yayınlanan çocuk ve gençlik yazını metinleri, ele alınan örneklerden yola çıkılarak metin türü açısından elektronik metin yapısı ve biçemi irdelenecektir.Öğe Öğe Karşıt Yazın Türü Olarak Pop Yazını: Rolf Dıeüer Brınkmann Örneği(Trakya Üniversitesi, 2019) Asutay, Hikmet; Öztürk, BurcuThe pop-literature, that emerged with anti-war andspread to every country over time, has taken its place as a counter argument inthe world of literature with the great influence of communication means. Thepeople, who were tired after the war, needed innovations and this literaturetrend was supported especially by the young population of the country. Thefreedom was at the forefront in writings, writers and poets have created theirwork without any rule. This state of irregularity is most evident in poems. Thepop-literature items are very common in poems. It is important in terms ofexamining pop literature which includes the unqualified words, sometimes just aword, or words that evoke the period. Rolf Dieter Brinkmann, a representativeof pop literature in German literature who was not deeply explored today, haskept pop songs in his poems and ensured the emergence of samples of this genre.For this reason, this study is aimed at introducing novelty for the analysis ofpop literature texts. In the theoretical part of the study it was tried to beexamine the concept of pop literature. The absence of much work in poetry examinationsabout pop writing and Rolf Dieter Brinkmann, especially in our country, and thecurrently of pop typography elements, creates the starting point of the work.In the application section three poems of this poet were tried to beinvestigated in terms of form and content. The items, which are found in thesepoems, have been explained by using the interpretation technique. The purposeof this study is how and in what way Rolf Dieter Brinkmann was proposed by arepresentative of pop literature. In addition, Brinkmann regards poetry as aproduct of pop literature. It is expected that the work in this way also willsheds light on the work to be done in the future.Öğe LITERATURE EDUCATION WITH CHILD DETECTIVE STORIES(Elsevier Science Bv, 2013) Asutay, HikmetChild and youth literature is a transition literature in terms of both literature education and having the habit of reading. The aims of transition literature are to prepare young's to adult literature and make them good readers. Texts of Child and Youth literature are used in classroom as course material especially in language and literature courses, apart from reading literary books in another course for another purpose. It is quite hard to catch young and teenagers' attention and keep this attention in today's world of multi-communication age. Therefore; the needs or interests of target group play a definite role in choosing texts. Hence child literature texts which address the world of target group and which keep their attention are required. Child crime and detective novel or story, which is another type in child literature, has always appealed to young's and teenagers. Multi-communication tools also support that idea. In this study, child detective texts that can be used as a course material in language, reading and literature has been evaluated and as they can be adapted to classroom use in courses, some sample course materials are suggested. The student between fourth grade and eighth grade are considered as target group. (C) 2013 The Authors. Published by Elsevier Ltd. Open access under CC BY-NC-ND license.Öğe New Types of Writing Developed Via New Media(Iclel Conferences, 2017) Asutay, HikmetIn this study, new types of writing that emerged with new media after 2000s will be discussed. Since the second half of the twentieth century, there have been rapid developments in mass media with transistor television and radio. From the eighties, with the progress and expansion of computer and the internet world and the increasing individualization of communication tools, it seems that the people's participation in sharing increases. As it is known, it started to be written and printed much more in the electronic media which appeared in 2000s and which developed very fast and especially in network environments. Blog writing, social media, chat rooms and so on can be just a few examples. Thanks to Android systems, mobile applications have emerged as well as many applications expected from a computer in a purely mobile environment and the computers have become comparable. Application, and shortly called Apps, offers many conveniences and innovations in almost every area and as an alternative to social sharing sites on the internet, WhatsApp chat / messaging application has emerged. This means that social networking networks are moved to mobile phones, which means that people cannot live without their mobile phones. All these technological developments have started to be used in education. In the context of this study, it will be mentioned about new and emerging types of writing and reading in tams of writing and reading activities we have discussed above. This includes apps that include a variety of writing and reading activities will be mentioned. In this frame, the literary-social movement named Poem in Street in the world of writing will be mentioned and the controversy of poetry will be discussed through the examples of rebirth in the new era. The basic viewpoint in this study is the new writing and reading activities and the emergence of a new understanding of literature or the reflections of technological developments to the world of literature and the readers.Öğe Okul Öncesi Çocuklara Yönelik Türkçe ve Almanca Resimli Kitaplardaki Sözbilimsel Yapıların Analizi(2022) Koca, Furkan; Asutay, HikmetOkuma alışkanlığı kazanımı yaşamın ilk yıllarında başlayan ve yaşam boyu devam eden bir süreçtir. Erken yaşlardan itibaren okuma alışkanlığı kazanan çocuklar, akranlarına kıyasla birçok açıdan daha avantajlı bir konuma yükselmektedir. Çocukların okuma alışkanlığı kazanımı sürecinde resimli kitaplar oldukça önemli bir rol oynamaktadır. Bu nedenle, resimli çocuk kitaplarını ele alan birçok bilimsel araştırma yapılmaktadır. Bu araştırmalar genellikle resimli kitaplar aracılığıyla değerler eğitimi gibi konulara ağırlık vermektedir. Fakat alandaki uzmanlar çocuk kitaplarının özellikle dilbilimsel olarak incelenmesi gerektiğine dikkat çekmektedir. Bu çalışmada okul öncesi çocuklara yönelik Türkçe ve Almanca resimli kitaplardaki sözbilimsel yapılar karşılaştırmalı olarak incelenmiş ve resimli çocuk kitaplarına metin dilbilimsel bir bakış sunulmuştur. Sözbilimsel yapıların analizinde Mann ve Thompson tarafından geliştirilen sözbilimsel yapı kuramı kullanılmıştır. Sözbilimsel yapı kuramı, bir metni oluşturan ardışık cümleler arasındaki anlamsal ilişkileri tespit eder ve metin tutarlılığının nasıl organize edildiğini ortaya çıkarır. Bu bağlamda, Türkçe resimli kitaplarda tutarlılığın en çok sıralama ve ek bilgi ilişkileriyle sağlandığı görülmüştür. Almanca resimli kitaplardaysa ek bilgi ve neden-sonuç ilişkileri metin tutarlılığı için en çok kullanılan sözbilimsel ilişkilerdir. Çalışmadaki bulgular Türkçe resimli kitapların anlaşılabilmesi için okurun çok sayıda metin tabakasını iyi bir şekilde anlaması gerektiğini göstermektedir. Çocuk kitaplarındaki metinlerin organizasyonunda görülen bu farklı sözbilimsel yapılardan hangisinin okumayla ilgili alanları nasıl etkilediği sorusu henüz bu alanda yeterince deneysel çalışma olmadığı için yanıtsızdır.