Yazar "Akten, Serkan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Rehber ğretmenlerin mesleki tükenmişlik düzeylerinin incelenmesi(2007) Akten, Serkan; Yiğit, BirolBu arastırmanın temel amacı, Türkiye'de Milli Egitim Bakanlıgında ve özel sektörde görev yapan rehber ögretmenlerin mesleki tükenmislik düzeylerini saptamaktır. Arastırmanın bu temel amacı çerçevesinde asagıdaki sorulara yanıt aranmıstır: 1.Cinsiyet, medeni durum, meslekteki hizmet süresi, çalısılan kurum, haftalık çalısma saati, meslegi isteyerek seçip seçmeme ve çalısılan kurumdaki mesleki islevsellik düzeyi gibi degiskenlerin mesleki tükenmislik üzerinde etkileri var mıdır? 2.Rehber Ögretmenler mesleki tükenmislige yol açan faktörler olarak neleri algılamaktadır? 3.Rehber Ögretmenlerin duygusal tükenme, duyarsızlasma ve kisisel basarı boyutlarındaki mesleki tükenmislik düzeyleri nasıldır? Bu arastırmanın örneklemi 2006/2007 egitim ögretim yılın da Milli Egitim Bakanlıgında ve özel sektörde görev yapan 304 rehber ögretmenden olusmaktadır. Bu arastırmada verilerin toplanması için, Maslach Tükenmislik Envanteri ve Bilgi formu olmak üzere iki ayrı araç kullanılmıstır. Arastırmanın sonucunda cinsiyet degiskeninin duygusal tükenmislik boyutunda bayan rehber ögretmenlerde tükenmislige neden oldugu, medeni durum degiskeninin rehber ögretmenlerde hiçbir boyutta tükenmislige yol açmadıgı, çalısılan kurum degiskeninin rehber ögretmenlerde duyarsızlasma boyutundaki tükenmislikte etkili oldugunu, haftalık çalısma saati degiskenine göre kisisel basarısızlık boyutunda istatistiksel olarak anlamlı düzeyde bir fark oldugu, kıdem degiskenine iliskin elde edilen bulgulara göre, 0-1 yıl, 2-5 yıl, 6 yıl ve üzeri kıdeme sahip rehber ögretmenler arasında duygusal tükenme boyutunda anlamlı bir fark oldugu, meslek öncesinde isteyerek meslegini seçen rehber ögretmenler ile istemeden meslegi seçen rehber ögretmenler arasında tükenmisligin duygusal tükenme ve kisisel basarısızlık boyutlarına iliskin anlamlı düzeyde bir fark oldugu, rehber ögretmenlerin mesleklerini nasıl yaptıklarına iliskin kendi algıları ve tükenmislik arasında, tükenmisligin duygusal tükenme ve kisisel basarısızlık boyutlarına iliskin istatistiksel olarak anlamlı bir fark oldugu saptanmıstır.Öğe Üstün potansiyelli çocukların tespitinde öğretmenler(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021) Akten, Serkan; Ahmetoğlu, EmineBu araştırma öğretmenler tarafından sınıf ortamında 5-9 yaş arası üstün potansiyelli öğrencilerin belirlenerek aday gösterilebilmeleri amacı ile yapılmıştır. Metodolojik araştırma modelindeki bu çalışmanın verileri 2018-2019 eğitim öğretim döneminde Kırklareli il merkezi, Lüleburgaz ve Babaeski ilçelerinde bulunan Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı resmi okulöncesi ve ilkokullarda görev yapan 179 öğretmenden ve 1252 öğrenciden toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan öğretmenlerin demografik bilgilerinin belirlenmesi yönelik Genel Bilgi Formu, Akçamete ve Avcıoğlu (2005) tarafından geliştirilen SBDÖ(7-12 yaş), Polat (2003) tarafından geliştirilen Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeği, Frankenburg ve Dodds (1967) tarafından geliştirilen, Frankenburg, Dodds, Archer, Shapiro ve Bresnick (1992) tarafından revize edilen ve Türk kültürüne uyarlaması ve standardizasyonu Anlar ve Yalaz (1996) tarafından yapılan Denver II Gelişim Tarama Envanteri ve son olarak Coleman, Shah-Coltrane ve Harrison (2016) tarafından geliştirilen ÖÖPG– (Teacher’s Observations of Potential in Students – TOPS) Formu kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde T testi, Pearson Korelasyon testleri için SPSS-22 ve Doğrulayıcı Faktor Analizi için ise Mplus programı kullanılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda ÖÖPG Tüm Sınıf Gözlemleri Formunun iç tutarlık katsayısı (?=0.798), ÖÖPG Bireysel Sınıf Gözlemleri Formunun ise (?=0.792) olduğu belirlenmiştir. Analizlerde ÖÖPG Tüm Sınıf ve Bireysel Gözlem Formlarının geçerli ve güvenilir olduğu, uygulanan Sosyal Becerileri Değerlendirme Ölçeği, Marmara İlköğretime Hazır Oluş Ölçeği ve Denver II Gelişim Tarama Envanteri ile uyumlu olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırmaya dâhil edilen öğretmenlerin ÖÖPG formunu kullanarak aday gösterdikleri öğrencilerin bir kısmının daha sonra BİLSEM (Bilim, Sanat ve Eğitim Merkezi) sınavını kazandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma bulgulardan elde edilen sonuçlara göre ÖÖPG formunun okul öncesi eğitim kurumlarında ve ilkokullarda üstün potansiyelli olan ii öğrencilerin aday gösterme sürecinde öğretmeler tarafından etkili bir biçimde kullanılabilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir.