Yazar "Agun, Bilge Hakan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Avrupa Birliği ülkelerinde seçilmiş vergi uygulamaları ve Türk vergi sisteminin Avrupa Birliği modeline yaklaştırılması(Trakya Üniversitesi, 1997) Agun, Bilge Hakan; Avşar, SabahatÖZET Avrupa Birliği, oluşum süreci içerisinde çok farklı dinamikleri sürükleyen oldukça karmaşık problemleri bir arada yaşayan ve bunları çözmeye çalışan bir tarihsel geçmişe sahiptir. Birlik üyesi ülkeler arasında yaşanan farklı ekonomik, sosyal ve siyasal sorunların Birlik potasında çözülmesi gereği, bir konsensüsü (uzlaşmayı) ve Birlik gerçeği olan harmonizasyonu zorunlu kılmıştır. Birlik üyesi ülkelerde uygulanan vergi sistemlerinin uyumlaştırılması konusu da bu harmonizasyon çabalarından birini oluşturmaktadır. Vergi konusundaki uyumlaştırmanın gereği, üye ülkeler arasında ortaya çıkabilecek bir haksız rekabetin önlenmesi açısından önemlidir. Bu bağlamda, üye ülkelerde uygulanan Gelir Vergisi ve Kurumlar Vergisi, çalışmamızın temelini oluşturmaktadır. Bu sayılan vergi uygulamaları temelde farklılık arz etmemektedir. Farklılıklar, detaylarda ortaya çıkmaktadır. Detaylarda karşılaşılan bu farklılıklar da vergi uyumlaştırılması konusunda Avrupa Birliği' nde önemli bir sorun teşkil etmemektedir. Ancak bu sorunların çözümünde en önemli engel, milli egemenliğin devredilmesinde ortaya çıkmaktadır. Çünkü, üye ülkeler mali bağımsızlıklarını yitirmek istememektedirler. Bu da Avrupa Birliği'nde, yukarıda sayılan vergiler bağlamında uyum çalışmalarının yavaş ilerlemesine yol açmaktadır. Avrupa Birliği'ne tam üyelik için başvurmuş olan ülkemiz açısından da vergi uygulamaları önem arz etmektedir. Türk Vergi Sistemi' ndeki uygulamaların Birlik standartlarına yaklaştırılması ya da bir diğer ifadeyle uyumlaştırılması, üye ülkeler için Türkiye karşısında maruz kalabilecekleri haksız rekabet açısından önem arz ederken, Türkiye için ise bu uyumlaşttrma, tam üyeliğin olmazsa olmaz koşullarından biridir. Günümüzde Türkiye ile Avrupa Birliği arasında ekonomik ve sosyal standartlar bazında ve bu noktada vergi uygulamaları konusunda da bir takım farklılıklar bulunmaktadır. Ancak Avrupa Birliği üyesi ülkeler ile Türkiye'de Gelir Vergisi ve Kurumlar Vergisi uygulamalarında görülen farklılıkların, ülkemiz açısından giderilmesi konusunda teorik olarak fazla bir güçlükle karşılaşılmayacağı söylenebilir. Uyum çalışmalarında karşılaşılabilecek en önemli sorunun ise Anayasamızda yapılması gereken değişiklikler konusunda ortaya çıkabileceği söylenebilir. 154Öğe Türkiye’de Belediyelerin Mali Sürdürülebilirliği: Birincil Denge Yaklaşımı(Trakya Üniversitesi, 2018) Akduğan, Umut; Agun, Bilge HakanMalisürdürülebilirlik, hükümetin bütçe kısıtı temel alınarak farklı tekniklerleanaliz edilmektedir. Hamilton ve Flavin (1986) tarafından malisürdürülebilirliğe ilişkin geliştirilen yöntem, cari dönemdeki bütçe açığınınveya borç stokunun gelecek dönemlerdeki bütçe fazlasıyla karşılanıpkarşılanamayacağının belirlenmesine dayanmaktadır. Dolayısıyla dönemlerarasıbütçe kısıtı, mali sürdürülebilirliğin bir göstergesi olarak kabuledilmektedir. Bu çalışmada merkezi yönetim bütçe açığının sürdürülebilirliğineilişkin yaklaşım belediyelere uyarlanmış, Türkiye’de tümleşik belediyelerinbirincil bütçe dengesi baz alınarak belediyelerin mali sürdürülebilirliğiincelenmiştir. Çalışmada belediyelerin mali sürdürülebilirliğininaraştırılmasında, belediyelere ilişkin gelirler ile faiz dışı harcamalararasındaki farkı ifade eden birincil bütçe dengesi değişkeninin durağanlığısınanmıştır. Bu kapsamda 2007-2017 dönemine ait üçer aylık veriler kullanılmış,seri 2010 yılı bazlı reel GSYH endeksi ile reel hale getirilmiş, son olarak damodelde serinin doğal logaritması kullanılmıştır. Birincil bütçe dengesiserisinin durağanlığının analiz edilmesinde ADF, PP ve Ng-Perron Birim KökTestleri’nin yanı sıra yapısal kırılmanın tespiti için Zivot-Andrews (1992)’inbirim kök testinden faydalanılmıştır. Analiz sonuçları, incelenen dönemde belediyelereilişkin birincil bütçe dengesi serisinin durağan olduğunu göstermektedir. Bubulgu, söz konusu dönemde Türkiye’de belediyelerin mali sürdürülebilirlikkoşulunu sağladığını ortaya koymaktadır.Öğe Yerel yönetim düzeyinde mali kural uygulaması ve Türkiye değerlendirmesi(2011) Agun, Bilge Hakan; Gündüz, İsmail Orçun1970'li yıllarda dünyada ekonomik ve politik alanda yaşanan gelişmeler, mali disiplinin sağlanması ve politikacıların keyfi davranışlarının sınırlandırılması amacıyla mali politikaların kurala bağlanmasını gündeme getirmiştir. Mali kurallar 1980'li yıllardan başlayarak ve özellikle 1990'lı yıllardan itibaren dünya çapında hem gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkelerde gittikçe artan bir şekilde uygulanmaya başlanmıştır. Uygulamada mali kurallar tüm kamu kesimini veya belli yönetim düzeylerini kapsamaktadır. Yerel yönetimler de bu kapsam içerisinde önemli ve öncelikli bir yere sahiptir. Bu çalışmada öncelikle mali kural teorisi çerçevesinde yerel yönetim düzeyinde mali kural uygulaması ortaya konulmuş; ardından Türkiye'de yerel yönetim düzeyinde mali kural uygulaması yasal dayanakları ile beraber ele alınmıştır. Son olarak, etkin bir mali kural uygulaması için gerekli olan koşullar dikkate alınarak Türkiye'de yerel yönetim düzeyinde mali kural uygulamasının değerlendirilmesi yapılmıştır. Bu bağlamda, özellikle yasal, kurumsal ve şeffaflıkla ilgili birtakım sorunların varlığı nedeniyle Türkiye'de yerel yönetim düzeyinde etkin bir mali kural uygulamasının olmadığı sonucuna varılmıştır.