Yazar "Acar, İbrahim Hakkı" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe ÇOCUKLARIN ÖZEL GEREKSİNİMLİ AKRANLARINA KARŞI TUTUMLARI: OKUL ÖNCESİ KABUL ÖLÇEĞİ-YENİLENMİŞ FORMU’NUN (OÖKÖ) UYARLAMA ÇALIŞMASI(2017) Acar, İbrahim Hakkı; Shpendı, Tringa; Ahmetoğlu, EmineBu araştırmada Favazza ve Odom (1996, 1999) tarafından geliştirilen Acceptance Scale of Kindergarten-Revised (ASK-R) Okul Öncesi Kabul Ölçeği-Yenilenmiş Formu'nu (OÖKÖ) Türkçe'ye uyarlamak, ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmak amaçlanmaktadır. Okul Öncesi Kabul Ölçeği-Yenilenmiş Formu; okul öncesi dönem çocuklarının özel gereksinimli olan akranlarını kabul düzeylerini belirleyen toplam 18 madde ve tek boyuttan oluşmaktadır. Araştırmanın örneklem grubu ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olup; araştırmada kaynaştırma programına devam eden özel gereksinimli çocukların bulunması ölçütüne uygun olarak belirlenen okullardaki çocukların tamamına ulaşılmaya çalışılmıştır. Buna göre araştırmanın örneklemini; 2016-2017 EğitimÖğretim Yılı Bahar döneminde Edirne İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı okul öncesi eğitim kurumlarında kaynaştırma programına devam eden özel gereksinimli çocukların bulunduğu sınıflarda eğitim öğretime devam eden, normal gelişim gösteren, 59-78 aylık toplam 409 çocuk oluşturmaktadır. Örneklemi oluşturan çocukların yaş ortalaması 67.62'dir (ss= 3.17). Araştırmada veri toplama aracı olarak Favazza ve Odom tarafından 1996 yılında geliştirilerek 1999 yılında revize edilen Okul Öncesi Kabul Ölçeği (OÖKÖ) ile araştırmacılar tarafından geliştirilen genel bilgi formu kullanılmıştır. İlgili yasal izinlerin alınması ile başlayan veri toplama sürecinde araştırmacı, çocuklarla birebir uygulamalar yapmıştır. İlk adım olarak, ölçek dil ve kültürel açıdan Türkçe'ye uyarlanmıştır. Ölçeğin geçerliliği Doğrulayıcı Faktör Analizi ve alt grup-üst grup %27'lik puan dilimleri farklarıyla ölçülmüştür. Ölçeğin iç güvenirliğinin hesaplanmasında Cronbach's alpha katsayısı kullanılmıştır. Doğrulayıcı Faktör Analizleri sonucu incelendiğinde; ölçeğin orijinal ölçekteki gibi tek faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir: ?2(84)=180,809 CFI=0.93 RMSEA=0.05, SRMR=0.07, WRMR= 1,18 ve iç güvenirlik katsayısı 0,75 olarak hesaplanmıştırÖğe GRUP ORTAMLARINDAKİ OYUNUN DEĞERLENDİRİLMESİ (GOOD) GÖZLEM FORMUNUN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI(2018) Ahmetoğlu, Emine; Öztürk, Manolya Aşık; Acar, İbrahim HakkıAmaç: Bu araştırmanın amacı Lautamo (2012) tarafındangeliştirilen "PAGS; Play Assessment for Group Settings (GOOD-GrupOrtamlarındaki Oyunun Değerlendirilmesi)" Gözlem Formunun Türkçeyeuyarlanması, geçerlik ve güvenirlik analizlerinin yapılmasıdır. Gereç-Yöntem: İki-sekiz yaş arasındaki çocukların doğal grup ortamlarındakioyun performanslarını ölçmek amacı ile tasarlanan GOOD Gözlem Formudörtlü Likert tipinde puanlanan 38 maddeden oluşmaktadır. Araştırmaverileri Edirne İl Merkezinde bulunan 13 okul öncesi kurumda görevyapan 46 öğretmen ve yaşları 36 ile 73 ay arasında değişen (M=54,6 ay,SS=0.99) toplam 149 çocuktan toplanmıştır. Araştırmada veri toplamaaracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen Genel Bilgi Formu,GOOD Gözlem Formu ve öğretmenlerin sınıflarındaki çocuklarınduygusal durumu ve davranışları konusundaki fikirlerinin alınmasıamacıyla LaFreniere ve Dumas (1996) tarafından geliştirilen, Çorapçı vearkadaşları (2010) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Sosyal Yetkinlik veDavranış Değerlendirme-30 Ölçeği (SYDD-30)” kullanılmıştır. İlk adımolarak, Grup Ortamlarındaki Oyunun Değerlendirilmesi Gözlem Formudil ve kültürel açıdan Türkçe’ye uyarlanmıştır. Bulgular: Ölçeğin geçerliliği Faktör Analizi ve alt-üst %27 lik grup puan farklarıylaölçülmüştür. Ölçeğin iç güvenirliği Cronbach’s alpha yöntemi ilehesaplanmıştır. Buna ek olarak ölçeğin diğer ölçekler ile yordayıcıgeçerliliğine bakılmıştır. Faktör Analizleri sonucu ölçeğin orijinalölçekteki gibi tek faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir: (?2(665)= 1975.93) ve faktör yüklerinin. 61 ile. 83 arasında değiştiğigözlemlenmiştir. Üst %27 (M= 3.53 SS= .10) ile alt %27’lik (M= 2.10, SS=.44) gruplar arasında anlamlı farklılık bulunmuştur (t(80)= -19.86, p <.001). İç güvenirlik katsayısı ?=.98 olarak bulunmuştur. Ayrıca ölçeğinöğretmen tarafından değerlendirilen sosyal beceriler ile (r= .69) olumlubir korelasyon göstermesi ölçeğin geçerlilik ve genellenebilirliğinigöstermiştir. Sonuç: Bu analizler doğrultusunda, Grup OrtamlarındakiOyunun Değerlendirilmesi (GOOD) Gözlem Formunun, Türk çocukları ileuygulanabilir olduğu kabul edilmiştir.Öğe Otizmli Kaynaştırma/Bütünleştirme Öğrencisine Yönelik His, Tutum ve Görüşler Ölçeği’nin Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(Trakya Üniversitesi, 2019) Ahmetoğlu, Emine; Burak, Yakup; Acar, İbrahim HakkıBu çalışmada, Segall (2011) tarafından sınıföğretmenlerinin Otizm Spektrum Bozukluğu olan çocukların yerleştirilmesi vekaynaştırılmasına/bütünleştirilmesine yönelik görüşlerini belirlemek amacıylageliştirilen Yerleştirme ve Hizmet Anketi’nin “Otizm Spektrum Bozukluğu OlanKaynaştırma/Bütünleştirme Öğrencisine Yönelik His, Tutum ve Görüşler Ölçeği(OKHTÖ)” olarak adlandırılan dördüncü bölümünü Türkçeye uyarlamak, geçerlik vegüvenirlik analizlerini yapmak amaçlanmıştır. Araştırma verileri 2016-2017eğitim-öğretim yılında Tekirdağ ve Edirne İl Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı bulunandevlet/özel 85 ilkokulda görev yapan 231 sınıf öğretmeninden (153 kadın ve 66erkek) toplanmıştır. Çalışma bulgularına göre sınıf öğretmenlerinin yaş aralığının24-60 yaş arasında değişmektedir. Ayrıca öğretmenlerin 91’inin sınıflarındakaynaştırma bütünleştirme eğitimine dâhil edilen öğrencinin olduğu, 128’ininise olmadığı belirlenmiştir. Age of elementary school teachers ranged from 24 to 60years. A total of 91 teachers reported that they had mainstreaming/inclusionstudents in their classrooms, while 128 of them reported that they did not havemainstreaming/inclusion students in their classrooms. Çalışmada veri toplama aracı olarak sınıföğretmenlerinin kaynaştırma bütünleştirme öğrencilerine ilişkin hisleri, tutumve görüşlerini belirlemek amacıyla OKHTÖ ve sınıf öğretmenlerin kişiselbilgilerinin toplanması amacıyla GenelBilgi Formu kullanılmıştır. OKHTÖ Ölçeğinin geçerlik analizi içinDoğrulayıcı Faktör Analizi kullanılmış, alt-üst %27’lik grup puan farklarıylaölçülmüştür. Ölçeğin iç güvenirliğinin hesaplanması için de Cronbach’s alphayöntemi kullanılmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin dörtalt boyutunun olduğu, Öznel Yargı (?= .77), Öngörü (?= .84), Öz Yeterlik (?=.82) ve Duygusal Tutum (?= .79) olarak belirlendiği tespit edilmiştir. Validity of themeasure was tested via Bu araştırma sonuçlarından elde edilen bulgulara göreOKHTÖ’nün Türk kültürüne uygun olduğu belirlenmiştir. Araştırma bulgularındanelde edilen sonuçlara göre, bu ölçeğin Türkiye’de öğretmenlerle uygulanmasıiçin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu kabul edilmiştir.Öğe Otizmli Öğrencilerin Katıldıkları Başarılı Kaynaştırma/Bütünleştirme Yoluyla Eğitim Uygulamalarına İlişkin Öğretmenlerin Algıları(2019) Ahmetoğlu, Emine; Burak, Yakup; Acar, İbrahim HakkıBu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin otizm spektrum bozukluğu olan öğrencilerin katıldıkları başarılıkaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulamalarına ilişkin algılarını belirlemek amacıyla Segall(2011) tarafından geliştirilen Yerleştirme ve Hizmet Anketi’nin (Placement and Services Survey-PASS)“Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Öğrencilerin Katıldıkları Başarılı Kaynaştırma/Bütünleştirme YoluylaEğitim Uygulamalarını Tanımlama Ölçeği” (OBKTÖ) ile “Otizm Spektrum Bozukluğu Olan ÖğrencilerinKatıldıkları Başarılı Kaynaştırma/Bütünleştirme Yoluyla Eğitim Uygulamalarını Etkileyen FaktörlerÖlçeği’ (OBKEFÖ) olarak adlandırılan ikinci ve üçüncü bölümünü Türkçe’ye uyarlamak, geçerlik vegüvenirlik analizlerini yapmak amaçlanmıştır. Araştırma verileri 2016-2017 eğitim-öğretim yılındaTekirdağ ve Edirne İl Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı devlet ve özel olmak üzere 85 ilkokulda görevyapan, araştırmaya gönüllü olarak katılmayı kabul eden 231 sınıf öğretmeninin (M=41,48 yaş, SS=9,01)katılımı ile toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, öğretmenlerin kişisel bilgilerinintoplanması amacıyla Genel Bilgi Formu, sınıf öğretmenlerinin otizm spektrum bozukluğu olanöğrencilerin katıldıkları başarılı kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulamalarına ilişkinalgılarını belirlemek amacıyla OBKTÖ ile OBKEFÖ kullanılmıştır. Araştırmada öncelikle her iki ölçeğindil ve kültürel açıdan Türkçe’ye uyarlanması yapılmıştır. Ölçeklerin iç güvenirliği Cronbach’s alphayöntemi ile hesaplanmıştır. Araştırmada, OBKTÖ iç tutarlılık değeri ?= .86 ve OBKEFÖ iç tutarlılıkdeğeri ise ?= .89 olarak bulunmuştur. Araştırma bulgularına göre her iki ölçeğin de geçerli, güvenilirolduğu ve Türkiye’deki öğretmenler ile kullanılması uygun görülmüştür.Öğe Özel Gereksinimli Çocuğa Karşı Prososyal Davranış Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2023) Burak, Yakup; Acar, İbrahim Hakkı; Özdemir, EmelBu araştırma normal gelişim gösteren 4-8 yaş aralığındaki çocukların özel gereksinimli çocuğa karşı prososyal davranışlarını belirlemek amacıyla geliştirilen Özel Gereksinimli Çocuğa Karşı Prososyal Davranış Ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışmasını gerçekleştirmektir. Araştırma verileri Ankara ilindeki 299 çocuktan toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Özel Gereksinimli Çocuğa Karşı Prososyal Davranış Ölçeği ve Erken Dönem Olumlu Sosyal Davranış Ölçeği kullanılmıştır. Özel Gereksinimli Çocuğa Karşı Prososyal Davranış Ölçeği dört farklı özel gereksinim türüne yönelik hazırlanmış beş farklı senaryo, senaryoları temsil eden resimli kartlar ve her bir senaryo için benzer formatta hazırlanan dört aşamalı ipucuna dayalı sorulardan oluşmaktadır. Doğrulayıcı faktör analiz sonuçlarına göre Özel Gereksinimli Çocuğa Karşı Prososyal Davranış Ölçeği’nin beş farklı senaryolu maddelerin yapı geçerliğinin tek boyutta toplandığı saptanmıştır. Ölçeğin kriter geçerliğini belirlemek amacıyla kullanılan Erken Dönem Olumlu Sosyal Davranış Ölçeği ile pozitif yönlü ilişki olduğu, ölçme aracının kriter geçerliğinin sağlandığı saptanmıştır. Özel Gereksinimli Çocuğa Karşı Prososyal Davranış Ölçeği güvenirlik açısından aynı grupla iki ay sonra yeniden uygulanmış, test tekrar test güvenirliği açısından oldukça yüksek düzeyde bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin iç tutarlık katsayısının 0.837 olduğu bulunmuştur. Özel Gereksinimli Çocuğa Karşı Prososyal Davranış Ölçeği’nin Türk kültüründe uygun, geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu söylemek mümkündür.Öğe PENN ETKİLEŞİMLİ AKRAN OYUN ÖLÇEĞİ EBEVEYN FORMUNUN (PIPPS-P) GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI(2016) Aral, Neriman; Ahmetoğlu, Emine; Acar, İbrahim HakkıAmaç: Bu araştırmanın amacı Fantuzzo, Mendez ve Tighe (1998) tarafından geliştirilen Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Ebeveyn Formunu Türkçeye uyarlamak, ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Gereç-Yöntem: Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği erken çocukluk ortamlarındaki akran oyun davranışlarını ebeveynlerin ve öğretmenlerinin anlamaları için 32 maddelik üç boyutlu bir ölçektir. Araştırma verileri İstanbul İl Merkezinde bulunan çoğunlukla orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyde, yaş ortalaması 60.38 (SS= 9.98) olan, okul öncesi eğitim alan, 442 çocuğun ebeveynlerinden toplanmıştır. İlk adım olarak, Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Ebeveyn Formu dil ve kültürel açıdan Türkçeye uyarlandı. Ölçeğin geçerliliği Doğrulayıcı Faktör Analizi, alt ölçekler arası korelasyonlar ve alt-üst %27 lik grup puan farklarıyla ölçülmüştür. Geçerliliği ölçeğin iç güvenirliği de Cronbach's alpha yöntemi ile hesaplanmıştır. Buna ek olarak ölçeğin diğer ölçekler ile yordayıcı geçerliliğine bakıldı. Bulgular: Yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizleri sonucu ölçeğin orijinal ölçekteki gibi üç faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir: Oyun Etkileşimi (?2(26)= 90.719, CFI=0.901, RMSEA=0.075, SRMR=0.05), Oyunun Bozulması (?2(35)= 88.319, CFI=0.916, RMSEA=0.059, SRMR=0.043) ve Oyundan Kopma (?2(34)= 81.715, CFI=0.892, RMSEA=0.056, SRMR=0.045) olarak bulunmuştur. İç güvenirlik katsayıları Oyun Etkileşimi (?=.72), Oyunun Bozulması (?=.75) ve Oyundan Kopma (?=.68) olarak bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin öğretmen tarafından değerlendirilen sosyal gelişim ve biliş temelli problem davranış ölçekleriyle korelasyon göstermesi ölçeğin geçerlilik ve genelle bilinirliğini göstermiştir. Sonuç: Bu analizler doğrultusunda Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Ebeveyn Formunun, geçerli, güvenilir ve Türk çocuklarına uygun olduğu kabul edilmiştirÖğe Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği Öğretmen Formunun (PEAOÖ-Ö) Uyarlama Çalışması(2017) Ahmetoğlu, Emine; Acar, İbrahim Hakkı; Aral, NerimanBu araştırmanın amacı, Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Öğretmen Formunu (PEAOÖ-Ö) (Fantuzzo, Mendez, & Tighe, 1998) Türkçeye uyarlamak, ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği, erken çocukluk ortamlarındaki akran oyun davranışlarını öğretmenlerinin anlamaları için 32 maddelik üç alt boyutlu bir ölçektir. Araştırma verileri İstanbul İl Merkezinde bulunan, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeyde, yaş ortalaması 60.27 (SS= 9.71) olan, okul öncesi eğitim alan, 442 çocuğun öğretmenlerinden elde edilmiştir. İlk adım olarak, Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Öğretmen Formu dil ve kültürel açıdan Türkçeye uyarlanmıştır. Daha sonra ölçeğin geçerliliği Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA), alt ölçekler arası korelasyonlar ve alt-üst %27 lik grup puanları kullanılarak sınanmıştır. Ölçeğin iç tutarlılığı de Cronbach's alpha yöntemi ile hesaplanmıştır. Buna ek olarak, ölçeğin diğer ölçekler ile yordayıcı geçerliliğine bakılmıştır. Yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizleri sonucunda, ölçeğin orijinal ölçekteki gibi Oyun Etkileşimi (?2(32) = 179.461, CFI=0.914, RMSEA=0.10, SRMR=0.04), Oyunun Bozulması (?2(39) = 245.199, CFI=0.911, RMSEA=0.10, SRMR=0.049) ve Oyundan Kopma (?2(24) = 149.857, CFI=0.90, RMSEA=0.10, SRMR=0.05) olmak üzere üç faktörlü bir yapıya sahip olduğu belirlenmiştir. İç güvenirlik katsayıları; Oyun Etkileşimi için ?=.85, Oyunun Bozulması için ?=.89 ve Oyundan Kopma için ?=.81 olarak bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin öğretmen tarafından değerlendirilen sosyal gelişim ve problem davranış ölçekleriyle korelasyon göstermesi ölçeğin geçerlilik ve genellenebilinirliğini göstermiştir. Bu analizler doğrultusunda Penn Etkileşimli Akran Oyun Ölçeği-Öğretmen Formunun, geçerli, güvenilir ve Türk çocuklarına uygun olduğu kabul edilmiştir.