Yazar "Şahin, Emir Ali" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Sırat-ı Müstakim dergisindeki dil ve edebiyat yazıları(Trakya Üniversitesi, 2001) Şahin, Emir Ali; Aktaş, Hasan'" Tezin Adı : Sırât-ı Müstakim Dergisindeki Dil ve Edebiyat Yazılan. Hazırlayan : Emir Ali Şahin ÖZET "Sırât-ı Müstakim Dergisindeki Dil ve Edebiyat Yazılan" adlı çalışmanın kaynağını Sırât-ı Müstakim dergisi oluşturmaktadır. Sırât-ı Müstakim Dergisi, Ebul Ula Zeynel Abidin ve Eşref Edip tarafından 14 Ağustos 1324 (1908)de yayınlanmaya başlanmıştır. Meşrutiyet döneminde Mehmet Akif in başyazarlığı üstlenmesiyle birlikte derginin etkisi bir hayli artmıştır. Sırât-ı Müstakim dergisi haftalık olarak çıkmış olup toplamı 182 sayıdan oluşmaktadır. Aynca bu sayılar sonradan 7 cilt haline getirilmiştir. Dergi yayın hayatını İstanbul'da sürdürmüştür. Ancak hitap ettiği kesim itibariyle Osmanlı sınırlarının dışına çıkarak Rusya ve diğer memleketlerde yaşayanlar -özellikle Türk ve Müslümanlar- tarafından da büyük ilgi görmüştür. Sırât-ı Müstakîm'de işlenen konular ise kapakta dergi isminin hemen altında şöyle sıralanmıştır: "Din, felsefe, ulûm (ilimler), hukuk, edebiyat, tarih ve siyasetten bilhassa ahvâl ü şü'ûn-ı İslâmiyye'den bahseder." Ancak bu çalışma "dil ve edebiyat yazılarını" içermektedir. Dil ve edebiyat yazılan ise: "Birinci Bölüm: Şiirler, İkinci Bölüm: Tenkit Yazılan, Üçüncü Bölüm: Sanat Yazılan, Dördüncü Bölüm: Tercümeler, Beşinci Bölüm: Dil Yazılan, Altıncı Bölüm: Biyografiler" şeklinde altı bölüm olarak tasnif edilmiştir. Dergide edebiyatımızda önemli yere sahip şâir ve yazarların şiir ve yazılan yayımlanmıştır. Bunlardan bazüan Mehmet Akif, Midhat Cemal, İbrahim Alaaddin, Ali Ekrem, Tahirü'l Mevlevi... 'dir. Çalışma; Önsöz, Giriş, Metin, Sonuç, Dizin şeklinde oluşturulmuştur. Anahtar Kelimeler: 1) Dergi, 2) Metin, 3) Mehmet Akif, 4) Tenkit, 5) Sırât-ı Müstakim.Öğe Tanzimat dönemi türk tiyatrosu etrafında direktör Ali Bey’in hayatı, eserleri ve edebi kişiliği(Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019) Şahin, Emir Ali; Can, EsatTürk toplumunda yenileşme hareketlerinin evveliyatını birçok araştırmacı Lale Devri’nden başlatırken bazıları ise daha öncesine kadar götürmektedir. Gerçek anlamda yenileşmenin/Batılılaşmanın olduğu ve büyük bir ivedilik kazandığı devir ise On Dokuzuncu asrın başlarından itibaren, özellikle 3 Kasım 1839’dan sonraki dönemdir. Devletin üst kademelerinden başlayarak devam eden bu süreçte, topluma lokomotif vazifesini ise münevverler, bilhassa edipler üstlenir. Ediplerin fikirlerini cemiyete aktarmak için tercih ettikleri edebî türlerin başında ise gazete ve tiyatro gelir. Âli Bey, seyahat, tercüme, sözlük, mizahî hikâye türlerinde eser vermekle beraber asıl ustalığını tiyatroda gösterir. Yazarın tiyatro sahasındaki çalışmaları telif, tercüme ve uyarlama şeklinde olup ayrıca tiyatro sanatçılarına diksiyon dersi verdiği de bilinen bir husustur. Yazar tiyatro eserlerinde, özünden kopmaya başlayan ve Batılılaşmayı yanlış anlayan insanların hâlini, ailedeki kültürel yozlaşmaları, ebeveynlerin birbirlerine karşı sevgi ve saygıyı kaybedişleri, güvensizlikleri, cemiyetin alt tabakasındaki insanların hayatlarını, can sıkıcı tipleri, ayrıca İstanbul’daki Rum, Ermeni, Çingene gibi Müslim veya gayrimüslim cemaatlerin, azınlıkların hayat tarzlarını konu olarak ele alır. Yazarın dil konusundaki hassasiyeti ve vukufu, eserlerinde samimi, canlı ve tabii bir sahne diline ulaşmasını sağlar. O, tiyatro dilinin bütün incelik ve hünerlerini eserlerine yansıtabilmiş öncü şahsiyetlerdendir. Âli Bey, Türk basın tarihinde ilk mizah gazetesi olarak bilinen Diyojen’in ilk muharrirlerindendir. Onun, Diyojen’den başlayarak Hayâl ve Çıngıraklı Tatar isimli mizah gazetelerine yazdığı yazılar, uzmanlarca Türk mizahının Batılı tarzdaki ilk örnekleri olarak kabul edilir. Bu çalışmada, Âli Bey’in hayatı araştırılmış, tiyatro terimi ve Türk tiyatrosundan hareketle, yazarın tiyatro eserleri merkeze alınıp bütün eserleri incelenmiş ve edebî kişiliği tespit edilmeye çalışılmıştır.