Yazar "Çetin, Ceren" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Edirne il merkezinde 0-6 yaş grubu çocukların ebeveynlerinde aşı reddi ve aşıya yönelik bilgi tutumları(Trakya Üniversitesi Tıp Fakültesi, 2022) Çetin, Ceren; Çaylan, AyşeBu araştırma, Edirne il merkezindeki 0-6 yaş çocuğu olan ebeveynlerin aşı reddi ve aşıya yönelik bilgi tutumlarını tespit etmeyi amaçlamamıştır. Çalışmanın örneklemini Edirne’deki aile sağlığı merkezlerine kayıtlı 0-6 yaş çocuğu olan gönüllü ebeveynler oluşturmuş olup 374 kişidir. Veriler katılımcıların sosyo demografik bilgileri, ebeveynlerin kendi sağlık ve aşılanma durumları, çocuklarının aşılanma durumları, aşıyla ilgili genel bilgilere yönelik 41 sorudan ve 21 soruluk aşı karşıtlığı düşünce ölçeği (AKDÖ)’den oluşan anket aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcıların 279’u (%83,5) kadın, 55’i (%16,5) erkek cinsiyette olup yaş ortalaması 31,85±5.9 yıl olarak saptanmıştır. Aşı reddi yapan bir ebeveyn tespit edilmiş olmakla birlikte aşılanma konusunda tereddüt ettiğini, isteksiz davrandığını beyan eden katılımcı yüzdesi %17,4’tür. Tereddüt nedenleri temel olarak yan etkiden ve hastalıktan korkmak olup, bilgi eksikliği ve yanlış bilgiden kaynaklanmaktadır. Tereddüt içinde hissetme/isteksizlik ile eğitim düzeyi ve çocuk sayısı arasında anlamlı ilişki bulunmazken, yeni ebeveyn olanlarda anlamlı ilişki saptanmıştır. Katılımcıların beşte biri aşıların yararı kadar zararı da olabileceği önermesine katılmaktadır. Bu nedenle ebeveynlere aşı yaptırmadığı takdirde doğabilecek riskler daha açıklayıcı bir şekilde anlatılması gerekmektedir. Çocuğunu aşılatma konusunda isteksiz hissetme, erişkinlik döneminde aşı reddetme, çocuğuna aşısını geç yaptırma, düşük eğitim düzeyine sahip olma ve çevresinde aşı ile ilgili olumsuz deneyim yaşama ile aşı tereddüdü/karşıtı düşüncenin arttığı bulundu. Ebeveynin çocuğunda kronik hastalık olması, alerjik hastalık olması, aşı sonrası yan etki yaşama durumu ile aşı tereddüdü/karşıtı düşünce arasında ise anlamlı ilişki bulunmamıştır. Aşıların kabul süreci, aşıların tamamının reddi ve kabulü arasında dinamik bir süreçtir. Bu sürecin değişkenleri, sağlık çalışanları tarafından bağlama özgü olarak değerlendirilmelidir. Sağlık çalışanları olarak aşı kabulünü gerçekleştirmek için çalışmalıyız.