Etkileşimli masal anlatımı uygulamasının çocukların dil gelişimine etkisi
Özet
Araştırmanın amacı, etkileşimli masal anlatımı uygulamasının çocukların dil
becerilerine etkisini incelemektir. Deneysel desen türünde, ön test-son test kontrol
gruplu desen şeklinde oluşturulan araştırmanın çalışma grubu Edirne il merkezinde
bulunan Milli Eğitime Bakanlığı’na bağlı anaokulunda öğrenim gören 48-60 ay
arasındaki 10 deney 10 kontrol grubu olmak üzere toplam 20 çocuktan oluşmaktadır.
Program uygulaması öncesinde Marmara Gelişim Testi Dil Gelişimi Alt Ölçeği sınıf
öğretmenleri tarafından çocuklar için doldurulmuştur. Deney grubuna, hazırlanan
etkileşimli masal anlatımı uygulaması 2020-2021 eğitim öğretim yılı Mart-Nisan ayları
arasında toplam 6 hafta süresince, haftada birer masal olmak üzere gerçekleştirilmiştir.
Masal anlatımı uygulaması pandemi nedeniyle çevrimiçi canlı olarak
gerçekleştirilmiştir. Bu süre zarfında kontrol grubuna herhangi bir müdahalede
bulunulmamıştır. Altı haftalık uygulama süresi sonunda Marmara Gelişim Testi Dil
Gelişimi Alt Ölçeği son testleri her iki grupta yer alan çocuklar için de öğretmenler
tarafından doldurulmuştur. Araştırmada kullanılan veri toplama araçlarından kişisel bilgi
formu ise aileler tarafından doldurulmuştur. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre;
etkileşimli masal anlatımı uygulaması öncesinde dil gelişiminde benzer seviyede olan
çocuklardan etkileşimli masal anlatımı uygulamasına katılanların dil gelişimlerinin
katılmayanlara göre anlamlı düzeyde daha fazla ilerleme gösterdiği sonucuna
ulaşılmıştır. Bu bağlamda etkileşimli masal anlatımı uygulamasının çocukların dil
gelişimini desteklemede etkili bir araç olduğu söylenebilir. In this study, the effect of interactive storytelling practice on children's
language skills was examined. The study was conducted in the form of a pretest-posttest
control group design - an experimental design type. The study group consists of a total
of 20 children aged between 48-60 months, 10 in the experimental group and 10 in the
control group, in the kindergarten affiliated to the Ministry of National Education in the
city center of Edirne. Before the study, the Marmara Development Test Language
Development Sub-Scale was filled by the teachers. After the pre-tests, experimental and
control groups were created. Interactive storytelling was given to the experimental group
once a week for a total of 6 weeks between the months of March-April in the 2020-2021
academic year. The storytelling was carried out online due to the pandemic conditions.
No intervention was made to the control group during the study. At the end of the sixweek
implementation period, the Marmara Development Test Language Development
Sub-Scale post-tests were completed by the teachers for both groups. The personal
information form in the study was filled by the parents. According to the findings
obtained from the research, it was concluded that the language development of the
children who participated in the storytelling practice showed significantly more progress
than the others. In this context, it has been concluded that interactive storytelling is an
effective tool in supporting children's language development.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]