2018 yılında Edirne merkez ilçe ve merkeze bağlı köylerde 10-14 yaş arası ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı, buna etki eden faktörler ve sağlıkla ilişkili yaşam kalitesi
Özet
Teknolojik araçlara kolay erişim, internet ve medya araçlarıyla geçirilen aşırı zaman halk
sağlığı alanında sıklıkla tartışılan bir konu haline gelmiştir. Dijital Oyun Bağımlılığı (DOB) bu
konular arasında üst sıralardadır. Bu çalışma ortaokul öğrencilerinde DOB düzeylerinin
belirlenmesi, risk ve koruyucu faktörlerinin belirlenmesi ve sağlıkla ilişkili yaşam kalitesine
etkilerinin ortaya konması amacı ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın evrenini Edirne İl Merkezi ve bağlı köylerde toplam 27 ortaokul ve bu
okullarda eğitim gören 6892 öğrenci oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde çok aşamalı
tabakalama örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Toplam 648 ortaokul öğrencisinin katılımıyla
gerçekleştirilen çalışmada, üç bölümden oluşan 97 soruluk bir anket kullanılmıştır (1.
araştırmacı tarafından oluşturulan sorular, 2. Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği, 3.
KİDSCREEN 52 Ölçeği)
DOB ve değişkenler arasındaki ilişkinin ortaya çıkarılması için ki kare, bağımsız
(ilişkisiz) örneklemler t-testi, ANOVA testi, Pearson Korelasyon testleri uygulanmıştır.
Çalışma sonunda; DOB ile yaş, yerleşim yeri, oyunun kiminle, nerde, ne kadar süre oynandığı
gibi demografik değişkenler arasındaki farkın anlamlı olduğu bulgularına ulaşılmıştır. Bununla
birlikte cinsiyeti erkek olan, oyuna başlama yaşı küçük olan, çevrimiçi oyunlar oynayan, okul
saatlerinde de oyun oynayan, spor yapmayan, rol yapma ve strateji oyunları oynayan, hane
geliri ve anne eğitim düzeyi düşük olan öğrencilerin DOB riski daha yüksektir. Ayrıca
öğrencilerin DOB düzeyi arttıkça yaşam kaliteleri düşmektedir. DOB’un yaşam kalitesine
etkisini ölçen bir çalışmaya rastlanmamakla birlikte çalışmanın literatüre katkı sunacağı
düşünülmektedir.
Araştırmada elde edilen bulgular ışığında Ulusal düzeyde DOB risk haritalarının
çıkarılması ve bu doğrultuda tüm tarafların dahil olduğu önleme, erken teşhis ve tedaviye
yönelik eylem planlarının hazırlanmasının uygun olacağı düşünülmektedir. Easy access to technological devices along with excessive time spent on the Internet and
digital media have become frequently discussed topics in the field of public health. Digital
Game Addiction (DGA) is one of these topics. This study was carried out with the aim of
determining DGA levels, risk and protective factors and their effects on health-related quality
of life among secondary school students.
The target population of the research consists of 27 secondary schools and 6892 students
studying in Edirne Provincial Center and central villages. Multistage stratification sampling
method was used in sample selection. The study was conducted with the participation of 648
secondary school students. A questionnaire of 97 questions consisting of three sections was
used (1
st
section questions created by the researcher, 2
nd
section Digital Game Addiction Scale
for Children, 3
rd
section KIDSCREEN 52 Scale).
Chi-square, Indipendent Samples t-Test, ANOVA test, Pearson Correlation tests were
used to reveal the relationship between DGA and variables. At the end of the study; the
differences between demographic variables such as age, place of residence, with whom, where
and for how long games were played were significant. However, it was found that male gender,
younger age of starting to play digital games, playing online games, playing games during
school hours, not engaging in sports activities, playing role-playing and strategy games, having
low household income and lower maternal education level were associated with higher DGA
risk. In addition, it was determined that the quality of life decreased as the DGA level of the
students increased. Although there is no study measuring the effect of DGA on quality of life,
it is thought that this study will contribute to the literature.
In the light of the findings obtained in the study, it is considered appropriate to prepare
DGA risk maps at the national level and to prepare action plans for prevention, early diagnosis
and treatment involving all parties.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [574]