Cumhuriyet dönemi Çanakkale kenti gelişimi
Özet
Çanakkale; Avrupa ve Asya kıtalarını birbirinden ayıran ve Marmara Denizi ile
İstanbul Boğazı üzerinden bağlantılı olduğu Karadeniz havzası ülkelerinin Akdeniz ve
açık denizlerle bağlantısını sağlayan tek giriş-çıkış kapısı olan kendi adını taşıyan
Boğaz’ın iki yakasında kurulmuş bir kenttir. Kent, tarihinde acılı günlerini I. Dünya
Savaşı sırasında görmüştür. Fiziksel olarak harap olmuş kentin nüfusu azalmış ve ticaret
kenti özelliğini kaybetmiştir. Ticareti gerilemiş olan kentin nüfusunun artması ve kentin
kalkınması için, Cumhuriyet Döneminde imar çalışmaları başlatılmıştır.
Çanakkale Kenti’nin, önemli deniz geçiş güzergahları üzerinde olması stratejik
konumunu etkilemiş ve kente liman kenti olma özelliği kazandırmıştır. 1930- 1950
yılları içindeki gelişimi, denizi referans alması ile başlamıştır. İmar planları bu kararlar
doğrultusunda hazırlanarak, liman kentinin gelişim adımları atılmaya başlanmıştır.
Çanakkale’nin (Vilayet Gazetesi) ve Gazete Arşivlerinde bulunan diğer basılı,
1930- 1950 yılları arasındaki gazete haberleri ve ilanları incelendiğinde, o yıllara ait
kente dair verilere ulaşabiliriz. Kentin; iskele, liman, meydan, okullar, idari binalar ve
ticaret alanları ile ilgili gelişmeler gazete haberlerinden ve ilanlarından takip edilebilir.
Bu veriler üzerinden Tez çalışması kapsamında, liman gelişimi ve kentsel mekana olan
etkisi değerlendirilmiştir. Canakkale; It is a city established on both sides of the Bosphorus, which is the
only entrance-exit gate that separates the continents of Europe and Asia and connects
the countries of the Black Sea basin, to which it is connected via the Sea of Marmara
and the Bosphorus, with the Mediterranean and the open seas. The city saw its painful
days in its history during the First World War. The population of the city, which was
physically devastated, decreased and lost its commercial character. In order to increase
the population of the city, which became dull with its trade regressed, and for the
development of the city, zoning studies were started in the Republican period.
The fact that the city of Çanakkale is on important sea passage routes has
affected its strategic position and has given the city the feature of being a port city. Its
development in the years 1930-1950 started with its reference to the sea. Zoning plans
were made in line with these decisions, and the development steps of the port city were
started to be taken.
When we examine Çanakkale's (Vilayet Newspaper) and other printed
newspaper news and advertisements between 1930 and 1950 in the Newspaper
Archives, we can reach the data about the city in those years. of the city; You can
follow the developments in the pier, port, square, schools, administrative buildings and
trade areas from the newspaper news. Emphasizing these data, Port Development and its
impact on urban space were evaluated within the scope of the thesis.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [1287]