dc.contributor.author | Özçelik, Sibel | |
dc.contributor.advisor | Coşgun Ögeyik, Muhlise | |
dc.date.accessioned | 2022-11-11T08:36:25Z | |
dc.date.available | 2022-11-11T08:36:25Z | |
dc.date.issued | 2022 | en_US |
dc.date.submitted | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.trakya.edu.tr/xmlui/handle/trakya/8173 | |
dc.description.abstract | This study investigated the effectiveness of indirect written corrective feedback
in improving overall writing performance. Two intact English as a foreign language
classes participated in the study. The participants were a total of thirty-six Turkish
university students enrolled in a General English preparatory class at the School of
Foreign Languages, Beykent University. While the experimental group received
indirect feedback through error correction codes, the control group received direct
feedback, which is a common and traditional way of providing written corrective
feedback. Each class produced seven different pieces of writing and revised them over
a seven-week period. In Week 1, both groups of participants were given a pre-test, and
over the following five weeks, the experimental group was trained to use error
correction codes. In Week 6, the participants were given their pre-tests with direct or
indirect corrections, and they were asked to revise the same text. In Week 7, both
groups were given a second post-test with a new writing prompt to see whether or not
the participants could transfer their gains to a new piece of writing. As a result, the
scores of the whole group of participants, regardless of the feedback type, significantly
increased from the pre-test to the post-test. However, the findings showed no
significant difference between the two feedback groups. It was also seen that the first
and the second post-tests were not significantly different in terms of the mean Total
scores, and this result implied that the whole group of participants retained their gains
in the second immediate post-test. In addition, an online survey and interviews were
carried out to see the participants’ opinions towards each feedback type. The results
showed that participants had positive opinions as to both types of corrective feedback. | en_US |
dc.description.abstract | Bu çalışma dolaylı yazılı geribildirimin genel yazma performansını
iyileştirmedeki etkinliğini araştırmıştır. Bu çalışmaya yabancı dil olarak İngilizce
eğitimi gören iki mevcut sınıf katılmıştır. Katılımcılar, Beykent Üniversitesi Yabancı
Diller Yüksekokulu Genel İngilizce hazırlık sınıflarında kayıtlı toplam 36 Türk
üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Deney grubu hata düzeltme kodları aracılığıyla
dolaylı yazılı geribildirim alırken, kontrol grubu ise yazılı geribildirim vermenin
yaygın ve geleneksel bir yolu olan doğrudan yazılı geribildirim almıştır. Her bir sınıf
yedi farklı paragraf üretmiş ve onları yedi haftalık bir süre boyunca revize etmiştir. 1.
Haftada, her iki katılımcı gruba da bir ön test uygulanmış ve sonraki beş hafta, deney
grubuna hata düzeltme kodlarını kullanmak üzere eğitim verilmiştir. 6. Haftada,
katılımcılara doğrudan veya dolaylı düzeltmeler yapılarak ön testleri geri verilmiş ve
gerekli düzeltmeleri yapmaları istenmiştir. 7. Haftada, katılımcıların kazanımlarını
yeni bir yazıya aktarıp aktaramayacaklarını görmek için her iki gruba da yeni bir
konuyla ikinci bir son test verilmiştir. Sonuç olarak, geri bildirim türünden bağımsız
olarak tüm katılımcı grubunun puanları ön testten son teste önemli ölçüde artmıştır.
Ancak, bulgular iki geribildirim grubu arasında anlamlı bir fark göstermemiştir.
Ayrıca toplam puan ortalamaları açısından birinci ve ikinci son testler anlamlı bir
farklılık göstermediği için ikinci son testte tüm katılımcı grubunun kazanımlarını
koruduğu görülmektedir. Tüm bunlara ek olarak, her iki grup katılımcılarına
geribildirim türüne ilişkin görüşlerini inceleyebilmek adına birer anket uygulanmıştır
ve bazı katılımcılarla birebir görüşmeler yapılmıştır. Sonuç olarak, katılımcılar her iki
geribildirim türü için de olumlu görüşler bildirmişlerdir. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Yazılı geribildirim | en_US |
dc.subject | Dolaylı ve doğrudan yazılı geribildirim | en_US |
dc.subject | Kapsamlı geribildirim | en_US |
dc.subject | Written corrective feedback | en_US |
dc.subject | Direct and indirect feedback | en_US |
dc.subject | Comprehensive corrective feedback | en_US |
dc.title | The effects of written corrective feedback on L2 writing skill and grammatical accuracy | en_US |
dc.title.alternative | Yazılı geribildirimin ikinci dilde yazma becerisi ve dilbilgisel doğruluk üzerine etkileri | en_US |
dc.type | masterThesis | en_US |
dc.department | Enstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yabancı Diller Eğitimi Anabilim Dalı | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Tez | en_US |