Özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin siber aylaklık düzeylerinin akıllı telefon bağımlılığına etkisi : Tükenmişliğin aracı rolü
Abstract
Bu araştırma ile özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin, iş ortamında
gösterdikleri siber aylaklık davranışlarının akıllı telefon bağımlılığına etkisinde
tükenmişliğin aracı rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada yordayıcı
korelasyonel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma grubu, bölge ayrımı
gözetmeksizin farklı kurumlarda özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerden
oluşmaktadır ve araştırmaya toplam 412 öğretmen katılmıştır. Araştırma verilerinin
toplanması sürecinde iki bölümden oluşan bir form kullanılmıştır. Birinci bölümde
katılımcılara ait kişisel bilgileri içeren bir form; ikinci bölümde ise Siber Aylaklık
Ölçeği, Akıllı Telefon Bağımlılığı Ölçeği ve Öğretmen Meslekî Tükenmişlik Ölçeği
kullanılmıştır. Araştırma kapsamında varsayımların kontrolü, betimsel istatistikler,
değişkenler arasındaki ilişkinin ölçütü olan korelasyon değerleri IBM SPSS Statistics
ile hesap edilirken yapısal eşitlik modellemesine dayalı olan analizler IBM SPSS
Amos ile gerçekleştirilmiş ve aracılık etkisi bootstrapping tekniği kullanılarak analiz
edilmiştir. İstatistiksel bulgular incelendiğinde araştırma kapsamında belirlenen
aracılık modelinin doğrulandığı ve özel eğitim alanında çalışan öğretmenlerin akıllı
telefon bağımlılık düzeyine, siber aylaklığın etkisinde tükenmişliğin aracı rolünün
bulunduğu ortaya çıkmıştır. Bu sonuca göre siber aylaklık ile akıllı telefon bağımlılığı
arasındaki ilişkiyi açıklamada tükenmişliğin önemsenmesi gereken değişkenlerden
biri olduğu ifade edilebilir. In this study, it was aimed to investigate the mediator role of burnout in the
effects of cyberloafing behaviors exhibited by teachers working in special education
on their smartphone addiction levels. The predictive correlational research method was
used in the study. The research group of the study consisted of teachers working in
special education at different institutions without regard to regional distinctions,
constituting a total of 412 teachers. A two-part data collection form was used to collect
data. The first part consisted of a personal information form, and the second part
included the Cyberloafing Scale, The Smartphone Addiction Scale and the Teacher
Burnout Scale. In the scope of the study, while normality assumption tests, descriptive
statistical analyses, and correlation analyses on the relationships between variables
were carried out using IBM SPSS Statistics, analyses that were based on structural
equation modeling were carried out using IBM SPSS Amos, and mediator effect
analyses were conducted using the bootstrapping method. According to the results of
the analyses, the mediation model that was formed in the study was confirmed, and
burnout had a mediator role in the effects of cyberloafing among the teachers working
in special education on their smartphone addiction levels. According to this result, it
can be stated that burnout is one of the variables that should be considered in
explaining the relationship between cyberloafing and smartphone addiction.
Collections
- Tez Koleksiyonu [1858]