Feminist sanat tarihi bağlamında Avrupa resminde kadın
Özet
Kadına yönelik bakış açısının ve ötekileştirme durumunun en somut biçimi
olarak ele alınan Avrupa sanatındaki kadın kompozisyonları kadın bedeninin
metalaştırılması bağlamında feminist sanatla ayrı bir konumda irdelenememektedir.
Feminist sanatın tepki gösterdiği kadınların müze, sergi ve çeşitli sanat kurumlarında
yer alamama durumu adına yapılan çalışmalar genel olarak cinsiyetçi ayrıma işaret
etmektedir. Avrupa sanatında kadınların genel olarak erkeğin beğenisine sunuluşu, eril
bir faydayı gözler önüne sermiş ve feminist sanatçıları bunun yanlışlığını ispatlama
gereksinimine yönlendirmiştir. Aynı zamanda günümüzde dahi devam eden
cinsiyetçilik konusunun sanatta kapladığı geniş alan; tez konumun bu çerçevede
şekillenmesine sebep olmuş ve kalıplaşmış yargıların ortadan kaldırılması açısından
önemli noktalara işaret etmesi amaçlanmıştır.
Araştırmada yönlenilen kaynaklar doğrultusunda kadınların bir resmin
temasını oluştururken dahi ayrımcı ve küçümseyici bir bakış açısıyla ele alındığı
sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuç çerçevesinde “nesne” olarak nitelenen kadın;
toplumda erkeklerle eşit bir statüde yer alamayıp, elde ettiği başarılarda gereğinden
fazla azimli ve hırslı olmak durumunda bırakılmıştır.
Çalışmada erkek ve kadın sanatçıların kadın temsillerine nasıl yer verdikleri
ortaya konulmakla birlikte başarılı kadın sanatçıların olmadığı konusundaki yanlışlık
çeşitli başarı örnekleriyle ortadan kaldırılmaya çalışılmıştır. Michelangelo, Picasso,
Leonardo da Vinci kadar adı duyulamayan ya da eser veremeyen kadın sanatçılar ise
yetenek eksikliğinden ziyade cinsiyetçi tutum ve eğitim eksikliği sorunları ile izah
edilmiştir. Ortaya konulan veriler erkek ve kadın sanatçıları aynı bağlamda ele almaya
yeterli olamasa da çalışmada ele alınan kadın sanatçıların, arkasından gelen pek çok
kadın sanatçıya örnek teşkil ettiği ve cesaret aşıladığı gözlemlenmiştir. The women’ s compositions in European art, which are considered as the most
concrete from of the perspective towards women and the othering situation, cannot be
examined in a separate position from feminist art in the context of the commodification
of the female body. Studies on the inability of women to take part in museums,
exhibitions and various art institutions, to which feminist art reacts, generally point to
gendered discrimination. At the same time, the wide area covered by the subject of
sexism in art, which continues even today; the thesis has caused the position to be
shaped within this framework and it is aimed to point out important points in terms of
eliminating stereotypes.
In the study, it was revealed how male and female artists included female
representations, but the mistake that there were no successful female artists was
eliminated with various success examples. Women artists, whose names are not heard
or cannot produce as much as Michelangelo and Picasso, are explained by the
problems of sexist attitudes and lack of education rather than lack of talent.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]