Private üniversity lecturers perspective of professionel development opportunities and its contribution to their well-being
Özet
The general aim of this study is to explore private university lecturers’ perspective of
well-being and professional development opportunities in language schools of the
universities in Istanbul, Turkey. The study also seeks to find out negative and positive
factors that affect English Language lecturers’ well-being. The current study also
explores whether attending professional development activities has a connection to
English Language lecturers’ overall well-being. In regard to the methodology of the
study, interviews as a qualitative method were conducted with 30 lecturers from
different universities in order to gain insight into language lecturers’ perceptions. The
findings in the study reveal that there are diverse positive and negative aspects that
affect teacher well-being. The findings also show that involving in different kinds of
professional development opportunities promote teacher well-being to a great extent
at workplace. The findings suggest different implications for English lecturers and
offer recommendations for further research regarding the field. The study suggests that
i
while the factors that affect well-being negatively need to be decreased, the factors
that have positive effects on well-being should be increased. It also suggests that
professional development activities need to be improved at universities and lecturers
should be encouraged to attend professional development activities more. Çalışmanın temel amacı, İstanbul-Türkiye’de vakıf üniversitelerin hazırlık
birimlerinde görev alan İngilizce Öğretim Görevlileri’nin genel refah durumu ve
profesyonel gelişim fırsatlarına ilişkin görüşlerinin incelenmesidir. Çalışma aynı
zamanda öğretim görevlisi refah durumuna etki eden olumlu ve olumsuz unsurları
bulmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, bu çalışma profesyonel gelişim etkinliklerine dahil
olmanın öğretim görevlisi genel refah durumuyla bir bağlantısı olup olmadığını
araştırmaktadır. Araştırmanın yöntemi olarak, öğretim görevlilerinin görüşlerini
detaylı bir şekilde anlamak amacıyla nitel bir uygulama olarak 30 farklı katılımcı ile
röportajlar gerçekleştirilmiştir. Sonuçlar öğretim görevlilerinin genel refah durumunu
etkileyen olumlu ve olumsuz unsurlar olduğunu göstermektedir. Sonuçlar ayrıca farklı
profesyonel gelişim etkinliklerine dahil olmanın öğretim görevlilerinin genel refah
durumuna önemli ölçüde katkı sağladığını göstermektedir. Sonuçlar İngilizce öğretim
iii
iv
görevlileri için tavsiyelerde bulunmakta ve gelecek çalışmalar için öneriler
sunmaktadır. Bu öneriler, yöneticelere öğretim görevlisi refah durumunu olumlu
etkileyen unsurların arttırılması ve olumusuz etkileyen öğelerin de azaltılması
yönündedir. Ayrıca, çalışma profesyonel gelişim etkinliklerinin geliştirilerek öğretim
görevlilerinin katılımını arttırmaya yönelik çalışmalar yapılmasına tavsiye
vermektedir.
Koleksiyonlar
- Tez Koleksiyonu [2146]